Citat:
Ursprungligen postat av JonatanE
ok, ja jag syftar på atypisk TN. kan tillägga att jag även känner min smärta i sömnen när jag drömmer. såvitt jag förstått så har man en konstant smärta om man har ATN dvs att man aldrig är helt smärtfri?
Nej det stämmer inte.
Smärtan är inte konstant, dvs det är inte som när man har ont i huvudet, eller ont i armen, där man har värk.
Smärtan är pulserande och blixtrande, och den vilar mellan varven. Under ett skov, eller om TN slutat vara skovvis och är "ett tillstånd" så kan vilandet vara väldigt kort, en halv minut eller liknande, men smärtbilden är inte värk, utan snarare elektrisk/exploderande smärta. Jämför med ilande tänder, det ilar inte 24/7.
När man talar om "helt smärtfri" i de här sammanhangen så talar man om perioder där TN är inaktiv, dvs mellan skov, alternativt att man har en sådan medicinering så att smärtan aldrig bryter igenom.
Man kan få spänningsvärk av smärta, men det är egentligen ett helt separat problem, och har ingen direktanknytning till trigeminusnerven utan har med huvudet/nackens muskulatur att göra.
Alla typer av TN kan ha remissioner där smärtan helt försvinner och är borta på obestämd tid (en vecka, en månad, ett år, flera år). Dock har inte alla med TN remissioner. Jag har det inte.
Du verkar ha ont på fel ställe. Vid TN är det över och/eller underkäke som är det centrala öven om smärtattackerna är så intensiva att de sprider sig bakåt mot käkled/öra. Den är nästan alltid enkelsidig, även om det finns ett fåtal personer som har dubbelsidig.
Ögat är inte inblandat alls, den grenen av trigemninus är det som kärvar vid Hortons. Inte heller är skalle eller nacke involverad.