2009-12-13, 16:07
Medlem
JonathanE

Min historia är tämligen koherent med Bellens.

Saken med atypisk TN är att den just är atypisk. Den kan ta sig många olika former och är individuellt betingad. Jag har fått diagnosen ATN men jag anser att jag lider av en blandning mellan vanlig och atypisk variant. Vilket jag iofs tror är ganska typiskt.. atypiskt. Ja, du förstår att det inte finns några klara regler.

Mina smärtperioder har tagit sig många olika former över åren, ibland många timmar av en konstant smärta av molande form (med olika smärtnivåer dock aldrig den högsta), men oftare mer akuta smärtattacker som ett crescendo efter en period av fler och fler korta hugg/stötar.

När jag läser din historia blir jag tveksam till om du har TN. Att det känns som smärtan ligger inuti ansiktet och inte bara utanpå huden är i linje med hur TN är eller kan vara men det är nog ytterst sällsynt att man har en konstant smärta över tid och att den även finns där när du sover. Men säker är jag inte.

Ett lackmustest för diagnos skulle kanske kunna vara att ta tegretol eller likande nervsignaldämpande mediciner. Dessa fungerar, som jag förstått det, nästan alltid första gångerna man använder dom.Tyvärr för många av oss blir dom helt verkningslösa efter ett tag.
Senast redigerad av SolusIpse 2009-12-13 kl. 16:11.
Citera
2009-12-15, 15:03
Medlem
Ok. Så även du har stunder då du är helt smärtfri? Och ja, jag har ingen som helst smärta utanpå själva ansiktet eller någon triggerpunkt.

Ska till neurologen på fredag så då kommer jag kanske få nån diagnos.
Citera
2009-12-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonatanE
Ok. Så även du har stunder då du är helt smärtfri? Och ja, jag har ingen som helst smärta utanpå själva ansiktet eller någon triggerpunkt.

Ska till neurologen på fredag så då kommer jag kanske få nån diagnos.

Berätta gärna vad neurologen säger. Hoppas du blir hjälp.
Citera
2009-12-16, 16:33
Medlem
JonathanE

Som jag tidigare berättade är jag i princip helt smärtfri sen ca tre år tillbaka. Även om jag inte är frisk.

Och nej, det var sällan en ihållande värk/smärta tidigare heller.
Citera
2009-12-18, 12:42
Medlem
Atypisk ansiktssmärta sade neurologen, fick recept på Antidepressiva (Tryptizol) i smärthämmande syfte.
Citera
2009-12-18, 14:45
Medlem
Citat:
Atypisk ansiktssmärta sade neurologen, fick recept på Antidepressiva (Tryptizol) i smärthämmande syfte.

Då får vi hålla tummarna för att det hjälper med ditt problem, så att du slipper ha ont mer.
Citera
2009-12-20, 14:26
Medlem
Citat:
Jag läste om någon som hade använt sig av detta på en internationell TN-sida och testade under ett anfall för ca tre år sen.

Vad hette sidan? Nån som vet andra bra sidor/forum?
Citera
2009-12-20, 14:39
Medlem
Citat:
Vad hette sidan? Nån som vet andra bra sidor/forum?

Googla "Atypical Facial pain"

Förresten, tog Neurologen upp diskussionen med dig angående sambandet mellan din depression och smärtan, och humör och smärtan?

Med lite tur, har du smärta pga av din depression, och inte för att det är nått fel på dina nerver.
Senast redigerad av Bellen 2009-12-20 kl. 14:50.
Citera
2009-12-20, 15:12
Medlem
Njae, inte direkt, ska på återbesök om nån månad. Grejjen är ju dock att depressionen kom efter och på grund av smärtan och inte tvärtom, men man vet aldrig, det är inte säkert att det med neuralgi att göra.

Har prövat att googla men har inte hittat något bra, förutom den sidan som länkades tidigare i tråden: http://facial-neuralgia.org/.
Citera
2009-12-20, 15:21
Medlem
Citat:
Njae, inte direkt, ska på återbesök om nån månad. Grejjen är ju dock att depressionen kom efter och på grund av smärtan och inte tvärtom, men man vet aldrig, det är inte säkert att det med neuralgi att göra.

Har prövat att googla men har inte hittat något bra, förutom den sidan som länkades tidigare i tråden: http://facial-neuralgia.org/.

Missförstå mig nu rätt, men jag håller tummarna för depressionsspåret, och jag tycker absolut du ska ta upp diskussionen vid återbesöket. Det finns trots allt ganska stora möjligheter att bli hjälpt ur en depression, och mycket färre för nervproblem i ansiktet.
Citera
2009-12-20, 16:20
Medlem
Absolut
Citera
2011-01-20, 21:52
Medlem
Hej, ett väldigt sent svar. Jag hoppas självklart redan att ni fått hjälp mot er smärta, men om inte.
Sök på nätet på DR. Dellon och Dellon institute. En läkare i USA som är en Guru på nerver som hjälpt många. Man kan maila honom med frågor och få tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in