2009-08-01, 19:05
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Uppdatera gärna faqen också, det finns några inlägg i tråden som kan läggas in i Faqen.

Det kanske blir enklare om du ger exempel på vad som ej står i FAQ:n och som förekommer frekvent?
Det är klart att den ska uppdateras om så krävs.

EDIT
Alla punkter bör lyftas upp i förstainlägget om de förekommer i tråden och räknas som vanligt förekommande.
Senast redigerad av tommydos 2009-08-01 kl. 19:08.
Citera
2009-08-01, 19:21
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommydos
Det kanske blir enklare om du ger exempel på vad som ej står i FAQ:n och som förekommer frekvent?
Det är klart att den ska uppdateras om så krävs.

enklare blir det ja, men vem som helst kan se att det finns inlägg som bygger på faqen

Sen om det är viktigt att dessa finns med är en annan sak

Enligt mig så är det detta som är FAQ:en
https://www.flashback.org/showpost.php?p=8691981&postcount=1

Tjaboo har dock skrivit två inlägg direkt efter med en fortsättning
https://www.flashback.org/showpost.php?p=9816751&postcount=2
https://www.flashback.org/showpost.php?p=10077162&postcount=3

Sen kan man ju alltid läsa igenom tråden för att se om något tagits upp och borde vara med.
Citera
2009-08-01, 19:49
Medlem
tommydoss avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
enklare blir det ja, men vem som helst kan se att det finns inlägg som bygger på faqen

Sen om det är viktigt att dessa finns med är en annan sak

Enligt mig så är det detta som är FAQ:en
https://www.flashback.org/showpost.php?p=8691981&postcount=1

Tjaboo har dock skrivit två inlägg direkt efter med en fortsättning
https://www.flashback.org/showpost.php?p=9816751&postcount=2
https://www.flashback.org/showpost.php?p=10077162&postcount=3

Sen kan man ju alltid läsa igenom tråden för att se om något tagits upp och borde vara med.

OK jag är med på vad du menar, alla frågor och svar ska helst upp i förstainlägget om plats finnes? och om inte plats finns så fortsätter man i post 2

EDIT
En märklig fråga som förekommit ett par gånger är hur man startar en ny tråd, banalt kan tyckas men om folk är osäkra så varför inte ta med det i FAQ:ns förstainlägg
Senast redigerad av tommydos 2009-08-01 kl. 20:37.
Citera
2009-08-06, 10:45
Medlem
I ämnet, givetvis kan man förbättra vissa frågor men att klumpa ihop tre olika frågor till en fråga ser jag inte nytta i. Vi har dessutom i dagsläget väldigt många frågor i FAQen så att minska den med två frågor skulle nog inte förändra särskilt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet som alltid är tyvärr att de som idag inte verkar begripa FAQ'n inte kommer att hitta dit för att klicka på länkar hellre. Det finns en kategori användare som helt enkelt inte orkar leta upp någon som helst information på egen hand, utan hellre bara ställer frågan och hoppas att någon annan löser problemet åt dem.
Fördelen med FAQen är att om man läser igenom den någon gång då och då kan man snabbt hänvisa till den om det kommer upp någon tråd med en fråga som står i FAQen. När vi skrev FAQen var sökfunktionen trasig så användare ställde samma frågor dygnet runt och det gick inte att hänvisa till sök eftersom den sög, därför fanns det ett behov av en FAQ. Jag antar att samma behov finns idag inte bara därför att sökmotorn är dålig utanför att det är ett enkelt sätt att svara på en fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som en personlig reflexion tror jag att detta problem kommer att öka efter hand 90-talisterna i allt större utsträckning blir medlemmar, men jag hoppas självklart att min oerhörda fördomsfullhet för en gångs skull slår fel.
Kanske, men det påverkar inte Flashbackdelen eftersom 18åringarna bara diskuterar i I&I.
Citera
2009-08-06, 13:13
Medlem
tommydoss avatar
Egentligen ska väl FAQ:n hållas så fri som möjligt från diskussioner som möjligt, och i den mån nya frågeställningar kommer upp så ska dessa lyftas fram till första inlägget och därifrån länkas till en tråd där den nytillkomna frågeställningen diskuteras.
Citera
2009-08-06, 13:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Egentligen ska väl FAQ:n hållas så fri som möjligt från diskussioner som möjligt, och i den mån nya frågeställningar kommer upp så ska dessa lyftas fram till första inlägget och därifrån länkas till en tråd där den nytillkomna frågeställningen diskuteras.
Exakt min inställning. Låter man folk diskutera i den sortens trådar så blir de förr eller senare till rena supporttrådar.
Citera
2009-08-07, 01:41
Medlem
Citat:
Hej! Var det där inlägget syftat till mig? Isåfall missförstod du mig, FAQen finns inte för att man ska ställa frågor i den, vilket jag inte heller påstod, utan för att alla befintliga svar ska finnas där så att man snabbt ska kunna länka till FAQen och be den som frågar i en ny tråd att läsa FAQen istället. Lång mening.
Citera
2009-08-07, 06:54
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Hej! Var det där inlägget syftat till mig? Isåfall missförstod du mig, FAQen finns inte för att man ska ställa frågor i den, vilket jag inte heller påstod, utan för att alla befintliga svar ska finnas där så att man snabbt ska kunna länka till FAQen och be den som frågar i en ny tråd att läsa FAQen istället. Lång mening.

Nej absolut inte, utan bara en reflektion över hur FAQ:n ser ut i dag, bitvis är den en supporttråd, hur prenumerationer fungerar, hur man citerar osv.

Frågor som uppkommer frekvent bör lyftas in i FAQ:n
Citera
2009-08-11, 19:09
Medlem
tommydoss avatar
Vanliga frågor på sistone:

"jag har bytt avatar men bilden ändras inte"
"Hur ser jag om någon svarat på mitt inlägg?" (PM vid citering)

Och som vanligt ständigt återkommande

Kan jag radera mitt nick?
Kan jag radera min tråd?
Kan jag radera mitt inlägg?
Jag vill bli bannad
osv osv

Många av frågorna finns redan i FAQ:n tänk vad smidigt det skulle vara om en användare när h*n läser frågan och svaret kan klicka på en länk där frågeställningen diskuteras, förhoppningsvis läser användaren lite av tråden och till sist så postar h*n ett inlägg i "rätt" tråd istället för att skapa en ny tråd.

Det finns en kategori människor som inte söker, inte läser klistrade trådar, dessa kan man inte göra så mycket åt.

Men sedan finns det en annan förmodligen hyffsat stor kategori som söker och läser innan de postar, detta skulle med mitt förslag premieras genom att underlätta en aning för dem.

Kan hända att mitt förslag inte får så stor genomslagskraft hos användarna eftersom det kanske mest underlättar för moderatorerna i flashbackdelen, men om man som användare funderar lite på förslaget så finns det klara fördelar även för oss användare.
Citera
2009-12-06, 11:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
FAQ 2.0 är nu upplagd. Diskussioner om hur den kan förbättras tas i den här tråden.

// Mod
Citera
2009-12-06, 11:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Innan någon påpekar det vill jag förklara att det är med avsikt som en del frågor är besvarade på fler än ett ställe. FAQ'ns syfte är att folk ska hitta svar på sin fråga. Då ska det svaret ligga där de förväntar sig att hitta det. Lite beroende på hur man ser på sin fråga kan det därför kännas naturligt att hitta det på lite olika ställen.

Sen vet jag att det är många frågor som tidigare dykt upp som inte alls finns med, men jag har försökt ta fasta på vad F står för i FAQ.
Citera
2009-12-06, 13:02
Medlem
tommydoss avatar
FAQ 2.0 - Läs innan du ställer en fråga
Mycket bra, jag trodde att spoilerfunktionen skulle påverka sök, men så verkar inte vara fallet.

Nästa fundering är om inte hänvisningar till diskussioner kring detaljer skulle implementeras enligt mitt tidigare förslag. Detta för att undvika dessa som inte accepterar att radering av konto och inlägg inte är möjlig*, dessa personer kan debattera ämnet till världens ände. Det finns även andra detaljer där en del inte accepterar gällande regelverk.

*jo jag läste delen "Nej. Är du fortfarande missnöjd med svaret kan du kontakta Fashback Enterprises ltd enligt länken 'Kontakta oss'."

Men det vet vi ju att det inte kommer att räcka.
Senast redigerad av tommydos 2009-12-06 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in