• 1
  • 2
2009-11-14, 12:36
Bannlyst
God dag p er filurer!

Har prov p fredag om Antik Grekland och tnkte kolla ifall ni skulle kunna besvara ett par frgor som jag har att stlla!

Hur var amfiteatern uppbyggd och bermda verk som spelats p teatern?
Varfr lster vi om Antiken idag?
Kan vi lra oss ngot av Kung Oidipus de?
Vad r en myt? Finns det moderna myter?

P dessa frgor r jag osker p vad jag ska svara. Kung Oidipus r till exempel ett bermt verk som utspelats p amfiteatern.

Men, p andra frgan... Varfr lser vi om Antiken idag?
Jo det skulle vl kunna vara fr att det har influerat den moderna dagen p flera mjliga stt, och dessutom kan man ven frestlla sig att bcker av Homeros (frmodligen) var skriven fr 2500 r sedan...

Skriv vad ni tror och vad ni tycker om mitt resonemang.
Tack p frhand!
Citera
2009-11-14, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon
God dag p er filurer!

Har prov p fredag om Antik Grekland och tnkte kolla ifall ni skulle kunna besvara ett par frgor som jag har att stlla!

Hur var amfiteatern uppbyggd och bermda verk som spelats p teatern?
Varfr lster vi om Antiken idag?

P dessa frgor r jag osker p vad jag ska svara. Kung Oidipus r till exempel ett bermt verk som utspelats p amfiteatern.

Men, p andra frgan... Varfr lser vi om Antiken idag?
Jo det skulle vl kunna vara fr att det har influerat den moderna dagen p flera mjliga stt, och dessutom kan man ven frestlla sig att bcker av Homeros (frmodligen) var skriven fr 2500 r sedan...

Skriv vad ni tror och vad ni tycker om mitt resonemang.
Tack p frhand!

EDIT : Osker p ifall jag skulle posta den hr trden i Historia eller Kultur.
Citera
2009-11-14, 12:51
Medlem
tsews avatar
Inte fr att vara grining, men allt det hr kan du googla dig till och f lika bra svar som du kommer f i trden.
Citera
2009-11-14, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Inte fr att vara grining, men allt det hr kan du googla dig till och f lika bra svar som du kommer f i trden.

Vill ha svar frn flashbackare som redan kan allt och gra det mycket lttare genom att sammanfatta det som vissa redan har lst.
Vnder mig hellre till Flashback n Google.
Senast redigerad av Gryathon 2009-11-14 kl. 13:08.
Citera
2009-11-14, 14:15
Medlem
Citat:

Det finns rtt mnga bcker skrivna om mytteori utan att man uppntt ngon konsensus om vad ordet betyder.

Men som exempel p en modern myt tycker jag du ska ta Auschwitz, enr det kommer leda till ett intressant betyg.
Citera
2009-11-14, 14:46
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Jag hller med fregende skribent om att Auschwitz r ett ypperligt och okontroversiellt exempel p en modern myt.

Vidare borde du mstra din lrare det grvsta, om denne faktiskt anvnder termen amfiteater om grekernas teatrar. Grekerna byggde enkelsidiga teatrar - med scenen i den ena nden och en halvcirkelformad koncentrisk lktare som inte fullt omger scenen. Romarna dremot byggde amfiteatrar, dr lktarna omger hela skdeplatsen. Jmfr amfiteatern med den grekiska teatern. Lxa grna upp lraren infr hela klassen, det brukar lrare gilla.
Citera
2009-11-14, 18:23
Medlem
orkar inte med att besvara alla frgor, men du undrar varfr man lser om antiken idag; Det r viktigt drfr att staterna i antikens grekland plus det senare romarriket r vaggan till vr egen civilisation. Torde vara intressant fr alla som undrar hur vrt samhlle kom till.
Citera
2009-11-14, 20:28
Bannlyst
Tack fr alla svaren!

Bara en undring om Auschwitz. Det r vl ingen myt, eller? Det hnde ju p riktigt mjligtvis med en viss verdrivning.
Citera
2009-11-14, 21:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Tack fr alla svaren!

Bara en undring om Auschwitz. Det r vl ingen myt, eller? Det hnde ju p riktigt mjligtvis med en viss verdrivning.

De menar att du kan kika grna in hos tokstollarna p revisionistforumet. Dr kan de hjlpa dig med fullt med konspirationsteorier om Auschwitz. Den ena mer galen n den andra. Ger garanterat IG.

Det r ungefr s mycket hjlp du kommer f p flashback med en trdstart dr du bara listar frgestllningarna frn skolan och frvntar dig att folk ska gra jobbet t dig.
Citera
2009-11-15, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
De menar att du kan kika grna in hos tokstollarna p revisionistforumet. Dr kan de hjlpa dig med fullt med konspirationsteorier om Auschwitz. Den ena mer galen n den andra. Ger garanterat IG.

Det r ungefr s mycket hjlp du kommer f p flashback med en trdstart dr du bara listar frgestllningarna frn skolan och frvntar dig att folk ska gra jobbet t dig.

Vadd jobb t mig? Jag stllde dessa frgor sjlv fr att jag sker svar d intresset fr antiken har intresserat mig grnslst och fr att jag vill vara beredd p allt som mjligtvis kan komma p provet.
Jag vill bara f ha "hjlp" eftersom jag inte hittar det jag sker med google till hjlp.
Citera
2009-11-15, 23:22
Bannlyst
Bumpar.

Vad r en myt? Finns det moderna myter? Ge grna exempel p moderna myter.
Citera
2009-11-16, 14:21
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon

alla som inte tror p holocaust r faktiskt inte galna, sen r 2 plus 2 likamed 4 oavsett om personen som rknar ut det r smart eller dum, du fattar min pong?

sen angende antiken s r det en myt att Oidipus satte p sin egen mor och mrdade sin far av den anledningen att som i psykologin frklara att alla vill undermedvetet just detta, sagan om Oidipus r en tragisk saga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oidipus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in