• 1
  • 2
2009-11-14, 12:36
Bannlyst
God dag på er filurer!

Har prov på fredag om Antik Grekland och tänkte kolla ifall ni skulle kunna besvara ett par frågor som jag har att ställa!

Hur var amfiteatern uppbyggd och berömda verk som spelats på teatern?
Varför läster vi om Antiken idag?
Kan vi lära oss något av Kung Oidipus öde?
Vad är en myt? Finns det moderna myter?

På dessa frågor är jag osäker på vad jag ska svara. Kung Oidipus är till exempel ett berömt verk som utspelats på amfiteatern.

Men, på andra frågan... Varför läser vi om Antiken idag?
Jo det skulle väl kunna vara för att det har influerat den moderna dagen på flera möjliga sätt, och dessutom kan man även föreställa sig att böcker av Homeros (förmodligen) var skriven för 2500 år sedan...

Skriv vad ni tror och vad ni tycker om mitt resonemang.
Tack på förhand!
Citera
2009-11-14, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon
God dag på er filurer!

Har prov på fredag om Antik Grekland och tänkte kolla ifall ni skulle kunna besvara ett par frågor som jag har att ställa!

Hur var amfiteatern uppbyggd och berömda verk som spelats på teatern?
Varför läster vi om Antiken idag?

På dessa frågor är jag osäker på vad jag ska svara. Kung Oidipus är till exempel ett berömt verk som utspelats på amfiteatern.

Men, på andra frågan... Varför läser vi om Antiken idag?
Jo det skulle väl kunna vara för att det har influerat den moderna dagen på flera möjliga sätt, och dessutom kan man även föreställa sig att böcker av Homeros (förmodligen) var skriven för 2500 år sedan...

Skriv vad ni tror och vad ni tycker om mitt resonemang.
Tack på förhand!

EDIT : Osäker på ifall jag skulle posta den här tråden i Historia eller Kultur.
Citera
2009-11-14, 12:51
Medlem
tsews avatar
Inte för att vara grining, men allt det här kan du googla dig till och få lika bra svar som du kommer få i tråden.
Citera
2009-11-14, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Inte för att vara grining, men allt det här kan du googla dig till och få lika bra svar som du kommer få i tråden.

Vill ha svar från flashbackare som redan kan allt och göra det mycket lättare genom att sammanfatta det som vissa redan har läst.
Vänder mig hellre till Flashback än Google.
Senast redigerad av Gryathon 2009-11-14 kl. 13:08.
Citera
2009-11-14, 14:15
Medlem
Citat:

Det finns rätt många böcker skrivna om mytteori utan att man uppnått någon konsensus om vad ordet betyder.

Men som exempel på en modern myt tycker jag du ska ta Auschwitz, enär det kommer leda till ett intressant betyg.
Citera
2009-11-14, 14:46
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Jag håller med föregående skribent om att Auschwitz är ett ypperligt och okontroversiellt exempel på en modern myt.

Vidare borde du mästra din lärare å det grövsta, om denne faktiskt använder termen amfiteater om grekernas teatrar. Grekerna byggde enkelsidiga teatrar - med scenen i den ena änden och en halvcirkelformad koncentrisk läktare som inte fullt omger scenen. Romarna däremot byggde amfiteatrar, där läktarna omger hela skådeplatsen. Jämför amfiteatern med den grekiska teatern. Läxa gärna upp läraren inför hela klassen, det brukar lärare gilla.
Citera
2009-11-14, 18:23
Medlem
orkar inte med att besvara alla frågor, men du undrar varför man läser om antiken idag; Det är viktigt därför att staterna i antikens grekland plus det senare romarriket är vaggan till vår egen civilisation. Torde vara intressant för alla som undrar hur vårt samhälle kom till.
Citera
2009-11-14, 20:28
Bannlyst
Tack för alla svaren!

Bara en undring om Auschwitz. Det är väl ingen myt, eller? Det hände ju på riktigt möjligtvis med en viss överdrivning.
Citera
2009-11-14, 21:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Tack för alla svaren!

Bara en undring om Auschwitz. Det är väl ingen myt, eller? Det hände ju på riktigt möjligtvis med en viss överdrivning.

De menar att du kan kika gärna in hos tokstollarna på revisionistforumet. Där kan de hjälpa dig med fullt med konspirationsteorier om Auschwitz. Den ena mer galen än den andra. Ger garanterat IG.

Det är ungefär så mycket hjälp du kommer få på flashback med en trådstart där du bara listar frågeställningarna från skolan och förväntar dig att folk ska göra jobbet åt dig.
Citera
2009-11-15, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
De menar att du kan kika gärna in hos tokstollarna på revisionistforumet. Där kan de hjälpa dig med fullt med konspirationsteorier om Auschwitz. Den ena mer galen än den andra. Ger garanterat IG.

Det är ungefär så mycket hjälp du kommer få på flashback med en trådstart där du bara listar frågeställningarna från skolan och förväntar dig att folk ska göra jobbet åt dig.

Vaddå jobb åt mig? Jag ställde dessa frågor själv för att jag söker svar då intresset för antiken har intresserat mig gränslöst och för att jag vill vara beredd på allt som möjligtvis kan komma på provet.
Jag vill bara få ha "hjälp" eftersom jag inte hittar det jag söker med google till hjälp.
Citera
2009-11-15, 23:22
Bannlyst
Bumpar.

Vad är en myt? Finns det moderna myter? Ge gärna exempel på moderna myter.
Citera
2009-11-16, 14:21
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon

alla som inte tror på holocaust är faktiskt inte galna, sen är 2 plus 2 likamed 4 oavsett om personen som räknar ut det är smart eller dum, du fattar min poäng?

sen angående antiken så är det en myt att Oidipus satte på sin egen mor och mördade sin far av den anledningen att som i psykologin förklara att alla vill undermedvetet just detta, sagan om Oidipus är en tragisk saga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oidipus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in