• 1
  • 2
2009-11-16, 14:40
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryathon
Bumpar.

Kan vi lära oss något av Kung Oidipus öde?
Vad är en myt? Finns det moderna myter? Ge gärna exempel på moderna myter.
Vad jag lärt mig av oidipusmyten är att inte döda min pappa och sedan gifta mig med min mamma. Vore det inte för kung Oidipus öde, hade jag gjort det för länge sen.
Citera
2009-11-17, 13:03
Medlem
Andrechawlas avatar
Citat:
Vaddå jobb åt mig? Jag ställde dessa frågor själv för att jag söker svar då intresset för antiken har intresserat mig gränslöst och för att jag vill vara beredd på allt som möjligtvis kan komma på provet.
Jag vill bara få ha "hjälp" eftersom jag inte hittar det jag söker med google till hjälp.

Vad sägs som att göra grovjobbet själv och inte komma hit som en
barnrumpa och förvänta sig att få jobbet gjort av trogna flashbackare.

Om du nu gillar antiken så gränslöst som du påstår så gör du bäst i att
forska själv kring det, för det är inte på någon högre nivå du ska studera på
antar jag, eller hoppas jag i alla fall.

Om du fortfarande gillar antiken efter ditt prov så kan jag gärna diskutera
det med dig, men försök inte komma hit och förvänta dig att ditt
skolarbete skall bli gjort av oss.
Citera
2009-11-17, 13:34
Medlem
jambosanas avatar
Går du på högstadiet eller? Greppa närmsta historiebok för åk7, så har du svar på dina extremt enkla frågor.

Har du gått ut högstadiet borde du givetvis känna till svaren redan, eller sov du dig igenom hela skoltiden? Isåfall kan du ENKELT leta rätt på svaren och en gång för alla lära dig lite elementär allmänbildning.
Citera
2009-11-17, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andrechawla
Vad sägs som att göra grovjobbet själv och inte komma hit som en
barnrumpa och förvänta sig att få jobbet gjort av trogna flashbackare.

Om du nu gillar antiken så gränslöst som du påstår så gör du bäst i att
forska själv kring det, för det är inte på någon högre nivå du ska studera på
antar jag, eller hoppas jag i alla fall.

Om du fortfarande gillar antiken efter ditt prov så kan jag gärna diskutera
det med dig, men försök inte komma hit och förvänta dig att ditt
skolarbete skall bli gjort av oss.

Haha, skrattade faktiskt när jag läste det du just skrev, jag nämnde innan att jag inte finner svaren och att jag behöver HJÄLP för att lösa dessa svar, jävla antifascist. "men försök inte komma hit och förvänta dig att ditt
skolarbete skall bli gjort av oss."
Citera
2009-11-17, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
alla som inte tror på holocaust är faktiskt inte galna, sen är 2 plus 2 likamed 4 oavsett om personen som räknar ut det är smart eller dum, du fattar min poäng?

sen angående antiken så är det en myt att Oidipus satte på sin egen mor och mördade sin far av den anledningen att som i psykologin förklara att alla vill undermedvetet just detta, sagan om Oidipus är en tragisk saga

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oidipus

Han mördade aldrig sina föräldrar, hans föräldrar blev spådda om att deras son skulle ta livet av fadern och gifta sig med modern, men de ville inte döda sin enda son. Därför lämnade de honom på en äng någonstans där en vänlig herd tog med honom till en annan kungafamilj i en helt annan stad, där även han blev spådd om samma sak.
Han flyttade från den nuvarande staden han befann sig i till sina föräldrars stad var han drogs till vansinne över spådommen.

Det man lär sig av denna historia är att man inte kan ändra på ödet. Gudarna har planer för oss alla och är oförändliga.
Citera
2009-11-17, 17:29
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Han mördade aldrig sina föräldrar, hans föräldrar blev spådda om att deras son skulle ta livet av fadern och gifta sig med modern, men de ville inte döda sin enda son. Därför lämnade de honom på en äng någonstans där en vänlig herd tog med honom till en annan kungafamilj i en helt annan stad, där även han blev spådd om samma sak.
Han flyttade från den nuvarande staden han befann sig i till sina föräldrars stad var han drogs till vansinne över spådommen.

Det man lär sig av denna historia är att man inte kan ändra på ödet. Gudarna har planer för oss alla och är oförändliga.
då har ju wiki helt fel i att han stack ut sina egna ögon och att hans mor hängde sig?
Citera
2009-11-17, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
då har ju wiki helt fel i att han stack ut sina egna ögon och att hans mor hängde sig?

Hm fick lära mig att han stack ut sina ögon när han blev helt galen men inte att hans mor hängde sig. Får väl ta och läsa om detta då!
Citera
2009-11-17, 18:00
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Visst slog han ihjäl sin far. Hela poängen är ju att ödesdomen uppfylldes just därför att Oidipus far aktivt försökte undvika sitt öde och således lämnade bort sonen. Oidipus visste därför inte att den främling han slog ihjäl var hans egen far. Hade han aldrig blivit bortlämnad i späd ålder och istället växt upp hos sina riktiga föräldrar, hade han inte dräpt fadern i okunskap.
Citera
2009-11-17, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Visst slog han ihjäl sin far. Hela poängen är ju att ödesdomen uppfylldes just därför att Oidipus far aktivt försökte undvika sitt öde och således lämnade bort sonen. Oidipus visste därför inte att den främling han slog ihjäl var hans egen far. Hade han aldrig blivit bortlämnad i späd ålder och istället växt upp hos sina riktiga föräldrar, hade han inte dräpt fadern i okunskap.

Yes, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in