2009-11-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
3 Moseboken 18:22
Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Har jag fel när jag påstår att det finns 1 miljon trådar om det här på FB?
vilken mosebok är det? kan man hitta den i en vanlig bibel=?
Citera
2009-11-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
Vad jag har fattat var det en synd att vara homo, samma gäller olika handicap som hörselskadade och blinda var gudsverk som en bestraffning.

Kristendomen är sjuk.

Snälla vilken mosebok står detta i och vilken kapitel?
Citera
2009-11-13, 14:52
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumpare
Snälla vilken mosebok står detta i och vilken kapitel?

LÄS VAD JAG SKRIVER

3 Moseboken.

18:e kapitlet. 22:a versen.

bibeln.se
- sök där
Senast redigerad av Eurynomos 2009-11-13 kl. 14:55.
Citera
2009-11-13, 14:53
Medlem
Citat:
LÄS VAD JAG SKRIVER

3 Moseboken.

3:e, 3:e, 3:e, 3:e. FFS!

18:e kapitlet. 22:a versen.

jajaja ta de lugnt tack
Citera
2009-11-13, 15:17
Bannlyst
Jag har aldrig ens skakat näven med en homosexuell. Det är inget som står jämte mej på puben. Det är inget i min närvaro.
Citera
2009-11-13, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Vad svenska kyrkan beslutar och vad Bibeln och den kristna tron lär har väl tyvärr inte nödvändigtvis någonting med varandra att göra. Enligt min uppfattning är Bibeln glasklar med att otukt är en synd.
Varför så snar att dömma, hur tror du den människan mår som får stämpeln att de hela tiden syndar. Låt kärleksbudskapet gå före gamla trosatser i GT.
Citera
2009-11-13, 15:39
Medlem
sommarlovs avatar
Är det svårt att läsa / posta i befintliga trådar?

Och ja, det är klart att det är en synd att inte leva som man och hustru!
Citera
2009-11-13, 15:45
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Finns mycket tankvärt i Bibeln:

3 Mosebok 17:3-4

Om någon av Israels hus, i lägret eller utanför lägret, slaktar ett fäkreatur eller ett lamm eller en get utan att föra fram djuret till uppenbarelsetältets ingång för att frambära det såsom en offergåva åt HERREN framför HERRENS tabernakel, så skall detta tillräknas den mannen såsom blodskuld, ty blod har han utgjutit, och den mannen skall utrotas ur sitt folk

Man kanske inte ska ta GT sådär väldigt bokstavligt.....
Citera
2009-11-13, 15:47
Medlem
tsews avatar
Här får du några Bibeltexter som handlar om äktenskap och homosexualitet:

1 Mos 1:27-28 Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsigne dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiska och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden."

3 Mos 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Rom 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

1 Kor 6:9 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män.
Citera
2009-11-13, 16:03
Medlem
CombatBufonids avatar
hela grejen är ganska märklig tycker jag. Att universums skapare bryr sig om vart man stoppar snoppen. Det känns för banalt att en eventuell gud skulle bry sig om en sån sak, det står liksom aldrig i bibeln varför det skulle vara så fel, så det var säkert bara någon övernitisk prälle som tröttnade på att gayparet i tältet bredvid höll honom vaken hela nätterna, så han bestämde helt sonika att klaga hos Mose, och bad honom skriva in lite fördömelser i moseboken när han ändå höll på liksom...
Citera
2009-11-13, 16:12
Medlem
kmers avatar
Citat:
Är homosexualitet en synd?
Enligt (delar av) kristendomen, ja. I verkligheten, nej.
Citera
2009-11-13, 16:25
Medlem
Nickeps avatar
Citat:

Redan att enbart män omskrivs visar dels vilken låg kunskapsnivå man hade (att inte omnämna homosexuella kvinnor), dels att någon högre, intelligent makt definitivt inte kan ha funnits med i spelet (först producera ett felaktigt exemplar, sedan utfärda förbud och stigmatisera sin skapelse till att göra livet svårt att bära). De troende talar om en god, förlåtande Gud - då borde han inte straffa sina produktionsmissar (i verkligheten naturligtvis inga missar, utan resultatet av en naturlig variation).

Intressant är att Islam efter 1400 år ännu inte förstått att kvinnor kan vara homosexuella. I varje fall har de homosexuella som stenats enbart varit män. De imamer som predikat hur homosexuella spikas upp för att förblöda under några dagar har i varje fall alltid talat om män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in