2009-11-07, 18:27
Medlem
zuprwhirls avatar
Finns ingen nordisk spelare som varit eller kommer bli lika bra som Zlatan. Tyvärr kommer inte Zlatan att uppleva det som Brolin upplevde med det svenska landslaget.
Citera
2009-11-07, 23:06
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Jag vill inte ta cred från Brolin i landslaget. Men det landslaget som Brolin spelade i och det Zlatan spelar i är det väldigt stor skillnad på. Nästan ingen i dagens landslag hade platsat i dåtidens.

Nej, och hur många i Parma eller Leeds hade platsat i Barcelona eller Inter? Båda är rätt överskattade men Brollan har presterat mera.
Citera
2009-11-07, 23:37
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Nej, och hur många i Parma eller Leeds hade platsat i Barcelona eller Inter? Båda är rätt överskattade men Brollan har presterat mera.

Runt den tiden Brolin var där fanns ju spelare som Stoichkov, Cannavaro, Crespo och Zola så några där skulle nog få plats.
Citera
2009-11-08, 16:43
Medlem
Maradona hade i sin självbiografi med Brolin som en av tidernas hundra bästa spelare. Tycker Brolin är underskattad med tanke på hur grym han var i Landslaget.
Citera
2009-11-08, 19:56
Bannlyst
I landslaget var Brolin mycket bättre än Zlatan, sedan har Zlatan en mer lyckad klubbkarriär även fast Brolin var en stor stjärna i ett Parma som då var ett mycket bra lag.

Så det är väl vad man föredrar, jag föredrar spelare som är briljanta i landslaget och då väljer jag Brolin, det är inte som så att Sverige ahr någon nytta av att Zlatan presterar i Inter och Barcelona, det är ju Sverige vi vill att han ska leverera i.
Citera
2009-11-08, 20:17
Medlem
Sujoks avatar
Citat:

Det finns en anledning till att han spelade i Parma och inte i en bättre klubb.
Citera
2009-11-08, 20:26
Medlem
spleendids avatar
Citat:

Man har ingen pejl överhuvudtaget när man börjar blanda in Leeds även om du paradoxalt nog favoriserar Brollan. Brolins karriär tog slut i och med benbrottet mot Ungern i kvalet till EM 1996. Det var därefter han gjorde ett par tafatta försök i några halvdana klubbar som Leeds och Crystal Palace. Det var förmodligen tidernas avbräck för svensk fotboll, och att han aldrig återhämtade sig bara ett sorgligt slut på en annars fantastisk fotbollssaga. Tyvärr hann den bara börja.
Citera
2009-11-08, 20:36
Bannlyst
Citat:

Din pajas, Parma var en storklubb på den tiden, en av topplagen i Serie A.
Citera
2009-11-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Din pajas, Parma var en storklubb på den tiden, en av topplagen i Serie A.

japp. och den italienska ligan var då vad la liga och premier league är idag...
Citera
2009-11-09, 02:18
Moderator
Semesters avatar
Citat:

Som nämnts var Parma det man kan kalla en storklubb på denna tid. Under Brolins tid vann de cupvinnarcupen, Italienska cupen och UEFA-cupen. Under tidigt 90-tal hade laget spelare som Stoichkov, Asprilla, Inzaghi, Cannavaro och Zola. Senare har de fortsatt fostra och förvalta talanger såsom Thuram, Buffon, Adriano, Crespo och Veron.
Sedan är staden egentligen inte stor nog (175.000 invånare) för att husera ett så bra lag. Arenan är emellertid Italiens kanske bästa.

Jag tycker också man ska ha klart för sig att Tomas Brolin var med i världslaget 1994. Han var makalöst bra i vissa matcher, i synnerhet mot Rumänien.
Zlatna är dock något helt unikt. Han gör saker som ingen annan gjort tidigare. Klacken i senaste ligaomgången lär man aldrig se varken förr eller senare från någon annan spelare. Zlatan är också den spelare som köpts för näst mest pengar någonsin. Brolin var inte direkt aktuell för Barcelona och hade han nu köpts hade han inte köpts för mer pengar än exempelvis Baggio, Vialli eller Stoichkov som var några av dåtidens stora transfers. Vad gäller superstjärnestatus är det rätt uppenbart att Zlatan slår Brolin med hästlängder. Tomas Brolin är ett namn som kommer vara relativt bortglömt internationellt medans Zlatan kommer vara ett aktat namn de närmaste 50 åren.
Senast redigerad av Semester 2009-11-09 kl. 02:25.
Citera
2009-11-09, 02:28
Medlem
heyyoutheres avatar
Tråkigt/tragiskt att Brollans karriär tog slut så snabbt. Han kunde/borde varit med i alla slutspel fram till, säg, EM 04.
Citera
2009-11-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Han gör saker som ingen annan gjort tidigare. Klacken i senaste ligaomgången lär man aldrig se varken förr eller senare från någon annan spelare.
Nu tycker jag vi ska lugna oss här lite. Jag kan minst nämna en annan spelare som har gjort en liknande klack.

Annars tycker jag att Tomas Brolin är helt klart den större av de två i mina ögon. Mycket pga vad han presterade i landslaget, där han helt enkelt var briljant och var som bäst i de viktigaste matcherna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in