2007-06-22, 15:28
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roine Rullander
Arbetare är manligare och bättre i sängen än andra. Så är det, tänker inte ens diskutera det.

Ledsen att behöva regna på din parad men enligt undersökningar så är Karriärister bättre i sängen!

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article557364.ece
http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2005380804,00.html
Citera
2007-06-22, 15:37
Medlem
Som sagt, mitt påstående är inte öppet för diskussion.
Citera
2007-06-23, 15:44
Medlem
lteshs avatar
Vad jag förstår är påståendet att arbetarklass skulle vara bättre i sängen ett vanligt påstående bland arbetarklass. Bland annat förkom dylika skämt i den extrama arbetarklassförorten Ballymun i Dublin, Irland:

"Vad säger en Dublin-tjej till sin pojkvän efter sin första orgasm?
-Jag är i Ballymun, älskling, kan du komma och hämta mig?"

"Ballymun-tjejer må ha oäkta smycken, men har i alla fall äkta orgasmer."

Osv.
Citera
2009-11-02, 14:40
Medlem
MoccaMasters avatar
Min ex-flickväns familj var av typisk arbetarklass, fadern jobbar som fastighetsskötare och modern som barnskötare på dagis. Jag gjorde följande observationer:

Baileys i kaffet på fredagen
Aftonbladet och Expressen varje dag
Mycket TV-tittande, föredrar Kanal5 före CNN/BBC
Alltid väldigt lättsamma samtalsämnen vid middagsbordet
Inga böcker i bokhyllan, på sin höjd Stig Larsson, dock mycket DVD och video
Dåligt städat, mycket damm och smuts
Bells anses vara "fin" whisky, dracks med råge vid senaste 50årsfest
Plastmattor och IKEA en söndag varje månad
"Gillar inte" internet och generellt sett en stor misstro på "nymodigheter"
Tycker chefer och "slipsnissar" borde komma ner och "arbeta på riktigt"
Utbildning anses vara till för överklassstroppar

Och så vidare...
Citera
2009-11-02, 17:53
Medlem
Vilken klass befinner man sig i om man har

Vanligt jobb
Är allmänbildad
Kan skilja på mitt och ditt
Har framtidsplaner på att bli välutbildad
Välstädat hem
Bokhyllor fyllda med böcker
"Normal" vänskapskrets & familj
Dricker sig inte full varenda helg
Pratar inte skit om andra klasser
Kallar inte sin tjej för kärring och Chefen för idiot
*Kan göra listan oändligt lång*

För jag skulle gärna vilja veta vilken klass jag tillhör
Citera
2009-11-02, 21:16
Medlem
MoccaMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Jag skulle gärna vilja veta vilken klass jag tillhör

Underklassen, helt klart...

Citera
2009-11-03, 23:12
Medlem
otukts avatar
Haha så jävla skön tråd. Men jag tycker att ibland går det inte att skilja på wt och arbetarklass. WTs är ju arbetarklass.

Måste bara börja skriva att arbetarklassen är den finaste, hederligaste och mest själfyllda samhällsklassen. Och det är emperisk och universal fakta. Punkt. Ungefär som fotboll är för sporten.

Medelklassen är ganska medvetna om att dom smygit och fuskat till sig högre standard enbart pga högreutbildning.

Överklassen pissar på alla utom de själva så klart.

Jag som varit industriarbetare i några år och är via min släkt arbetarklass sedan klass samhället uppstod kan säga följande.

Kaffe på morgon, 9fikat, lunch, 2fikat och efter maten vid 5. Inte efter 20.00

Intresse av sport. Främst Fotboll och ishockey. Sport är bland det mest ärorika att följa, därför oxå meningsfullaste.

Kortklippt hår. (För boys)

Svära mycket. Finns ju anledning att göra det, då saker kan skita sig mycket oftare på kort tid gemfört med kontorsråtta yrkena.

Ateism. (Ingen utryckt religös syn iaf)

Sossarna.(Farsan sa, Röstar du på moderaterna är du inte välkommen längre)

Kulturintresserade utan att använda ordet kultur. Musik, böcker, film (har inte varit med om att folk har klankat ner på böcker, trots att det skrivit så här). Själv klart är deckare i topp.

Lätt anarkistisk syn på samhället. Man är ju bara kriminell om man åker dit.
Samtidigt är en girig riking, lika kriminell som en cyckeltjuv(eller värre) ur moralisk synpunkt.

Frugan kallas kärring på jobbet. Inget nedsättande menat dock. Mer för att få vara manlig. Eller mer en omgjord version av käresta.

Har aldrig varit med om att Expressen inhandlats. Kanske som substitut då aftonbladet tagit slut och det ska lösas korsord på sommaren.

Kommentarer som Bla, Jahapp här står du och slöar.(När någon jobbar).
Ja men då går jag och stjäl en sån då. (När någon ska hämta nåt)

Nä orkar inte skriva mer nu.
Citera
2009-11-04, 19:03
Medlem
poojks avatar
Jag är själv knegare och jag måste påstå att det inte finns nått typiskt för knegarn. Det finns folk som lever som ungkarlar, hobbypundare, låtsas rik, svennebanan, frigjord osv osv. Tror inte dagens arbetar löner påverkar ens klädval. Om du prioriterar märkeskläder så drar du in på annat, dito med knark, nattklubbare, sprit, osv.

Men visst finns det prakt exempel på folk som jobbar inom olika arbeten men det är knappast värt att ens diskutera i denna avdelning?
Citera
2009-11-04, 22:50
Medlem
Efter en del tid på industrigolvet så syns arbetarklassfenomenen så förbannat tydligt. De flesta är härliga människor och lättsamma som fan.

Första dagen på mitt jobb så snackade en anställd gubbe med mig om.. - "Hallau grabben.. bruga du knolla mö röv om helgerna eller? Hahahah!"
Inte direkt lika stelt som på ett kontorsjobb med frågor om karriär och framsteg kan jag tro.

På måndagar brukar det pratas om helgens fyllebravader och på tisdagen börjar det pratas om kommande helgs fyllebravader.

Sammanfattat:
Lättsamt prat.
Snuskig humor.
Grov rasism.
Gnäll i fikarummet.
Volvo.
Praktiskt prat om husbyggen, bil/motorcykelbyggen.
Antingen tycks det att fotboll är livet medans andra tycker det är en bögsport.
Homofobi
Trevliga.

Underbara människor som är sig själva.
Citera
2009-11-05, 00:59
Medlem
Semestervikaries avatar
Att vara konflikträdda och inte våga konfrontera arbetskamrater om små problem, sånt får chefen lösa.
Att tro att man är bäst och kan allt bara för att man jobbat på samma ställe i 25 år.
Allt var bättre förr.
Citera
2009-11-06, 11:51
Medlem
Ulf Lundell är arbetarklassens husgud.
Arbetarklassen är väldigt stor och man kan egentligen inte generalisera. Däremot har folk ofta ett "jag" på arbetsplatsen inom kollektivet, och ett "jag" där hemma. På arbetsplatsen faller man in i jargongen och vid första anblick kan man tro att alla är likadana. Men på fritiden är vissa totalt idrottsintresserade, medan andra sitter och plinkar på gitarren när den långa arbetsveckan är slut och andra häver i sig sprit.

Arbetarklassen är den klass jag är född i, och ibland irriterar man sig otroligt mycket på folk i sin omgivning. Men när sanningen kommer fram är faktiskt många från arbetarklassen pålitliga och prestigelösa, vilket är jävligt skönt. Det överklassen kallar för avundsjuka är bara förakt mot en livsstil.

Det faktum att en stor del av arbetarklassen bor i villor beror på att det var mycket billigare att köpa villor på 70-talet. De villor man köpte för 200 000 med villa-bidrag på 70-talet säljer man idag för 1,5 mille. Om man kollar på villa-arbetarklassen är det många gamla ica-kassörskor som nu åker på solsemester till Kanarieöarna och blir sönderbrända.
Citera
2009-11-06, 12:22
Bannlyst
Arbetarklass http://www.youtube.com/watch?v=nQpr1lKHjP8&feature=related

WT http://www.youtube.com/watch?v=qA8gJoT5yl4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in