2009-10-14, 23:29
Medlem
nabos avatar
Exit Åsa Waldau /ledare i Världen idag

Här var det fart på skrivandet i tråden!
Värdefull läsning. Återkommer med kommentarer.

Läs dagens ledare i Världen idag!
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5542&Ite mid=31
Citat:
ViD:
... I intervjuer som efterföljt beslutet, bland annat i tidningen Dagen, finns i sedvanlig ordning inga som helst tecken på självkritik, varken hos Åsa Waldau eller hos det övriga ledarskapet. Med ett mord, två mordförsök, ett mystiskt dödsfall och ett antal spektakulära otrohetsaffärer, kunde man vänta sig ett ledarskap som medger att församlingen havererat under dess ledning. Men i stället fortsätter pastorerna, utifrån en försvarsposition, att kritisera alla som menar att ledningen har ett ansvar för det som hänt.

Varje försök att ställa rimliga frågor om otrohetsaffärer, våldsdåd, snedvridna profetior och slutligen mord, avfärdas som påhopp och attacker.

När hon skyller allt på, som hon säger, ”psykopaten” Helge Fossmo, har hon helt glömt att det var hon som rekryterade Fossmo till församlingen. Hon bortser även från sin framträdande relation med Helge Fossmo, och hur han lyftes fram och fick ansvar av henne just för att han bekräftade ”Kristi bruds” påstådda utkorelse.
Åsa Waldau glömmer också att hon, som ytterst ansvarig i församlingen, undvek att polisanmäla Sara Svenssons mordförsök på hennes syster Alexandra, två månader innan systern mördades.
Med så många tragedier och med så många fysiskt och psykiskt skadade människor runt omkring sig, vore det rimligt att Åsa Waldau erkände att hon misslyckats som ledare. Men i stället framställer hon sig som den som räddat hela församlingen.

Artikeln avslutas med att Världen idag under årens lopp och senast i dagarna erbjudit Åsa Waldau att kommentera, men hon har varje gång tackat nej.

Nu är det emellertid fart på skrivandet även på Kullen.
ÅW - with a little help from her friends, chalalalalalaa -
är på väg in på newsmill
Citera
2009-10-15, 00:53
Medlem
nabos avatar
I sekter och maffian stärker brott ledarnas makt

Citat:
nedslepp
Om dessa personer o deras kompetens i arbetet, har aldrig ifrågasatts.
Dock kan den kompetensen hamna i ett annat läge, om dessa personer umgås o ger förmåner till personer som är inblandade i bevisad kriminalitet.
Kunde du/ni vara så duktig/a, att för mig återge alla punkter som ÅW namn kommer upp i samband med brottslighet.

Under ledning av ÅW har en rad brott har begåtts inom Knutby Filadelfia. Där har skett mord, mordförsök, misstänkt mord, anstiftan till mord och mordförsök, flera fall av barnmisshandel, bluffvigsel, utgivande av allmän ställning, urkundsförfalskning (av ÅW själv), misstänkt övergrepp i rättssak. Två medlemmar är dömda i två instanser för barnmisshandel i Knutbyskolan. Ärendet har i förra veckan behandlats i HD.
En förklaring till lagbrotten är att medlemmar tror sig vara mitt i ett krig mellan Gud och djävulen. Då är det rätt att vilseleda ”fienden” (alla utanför församlingen).
Få trodde efter mordet att ÅW skulle sitta kvar i ledningen och få kasta all skuld på två underordnade som hon själv värvat, anställt och själavårdat.

Citat:
ViD 2009-10-14 Exit Åsa Waldau
Snabba klipp och skumma affärer ledde till att Carnegieaffären nyligen blev en av de största finansskandalerna i svensk historia. Ledande personer fick ta ansvar för det som hänt, vilket ledde till att tiotals personer sparkades, avgick eller åtalades.
För fem år sedan blev händelserna i Knutby en av de största kyrkoskandalerna i svensk nutidshistoria, men med skillnaden att hela ledarskapet (bortsett från Helge Fossmo, som fick livstids fängelse) sitter kvar än i dag.

I det öppna, demokratiska samhället tar ledarskap i ett sådant läge sitt ansvar och avgår – det må vara i näringsliv, offentlig sektor, religiösa samfund, eller fritidsföreningar.
I sekter, missbrukarkretsar, maffian och i diktaturer stärker brott istället ledarnas makt.
Citera
2009-10-15, 03:59
Medlem
Megans avatar
Mycket intressant läsning.

Vi har ju sedan tidigare bra informatör/informatörer från sekten men nedslepps informatör är något som nu ger Åsa mardrömmar. Bra jobbat nedsläpp!

Nu läcker det visst på alla håll och kanter, är bara så nyfiken på vem som skriver för Åsa på Newsmill, det finns inte på kartan att den störda och ostrukturerade Åsa klarar av att skriva själv.

Utbildning är en bristvara i sekten och även bland vissa sektkramare.
Citera
2009-10-15, 04:26
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Jag tror inte att någon riskerar sitt rykte för ungänge med Å*W*

Det är till att vara ordentligt manipulerad av sektromantiken runt drottningen.

Det finns två fäder i Göteborgsområdet som har sina döttrar i sekten, fråga dem? Det pratas på Chalmers och i fasthetsbranschen, de här fäderna kan nog berätta hur det är att bli förknippad med Åsakulten.

Vilka åsikter de två mammorna till de två unga kvinnorna har om Åsa låter jag vara osagt men fäderna är i alla fall inte glada för allt prat men främst är de oroade för sina döttrar.

Den ene av dem mer än den andra, vem som får bli min hemlighet.

Hur är det med Kuling, hans affärer går taskigt, han får gliringar när han jobbar.
Patrik W får även han gliringar och frågor.

Så här ser Lena Nordholm ut, rektor på Borås högskola som glatt lånar ut bostad i Australien till Åsa Waldau som manipulerat och förstört hennes egen dotter.
Skrämmande, var finns modersinstinkten hos Lena Nordholm?

http://img185.imageshack.us/i/lenanordholm.jpg/
Senast redigerad av Megan 2009-10-15 kl. 04:42.
Citera
2009-10-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megan
Det är till att vara ordentligt manipulerad av sektromantiken runt drottningen.

Det finns två fäder i Göteborgsområdet som har sina döttrar i sekten, fråga dem? Det pratas på Chalmers och i fasthetsbranschen, de här fäderna kan nog berätta hur det är att bli förknippad med Åsakulten.

Vilka åsikter de två mammorna till de två unga kvinnorna har om Åsa låter jag vara osagt men fäderna är i alla fall inte glada för allt prat men främst är de oroade för sina döttrar.

Den ene av dem mer än den andra, vem som får bli min hemlighet.

Hur är det med Kuling, hans affärer går taskigt, han får gliringar när han jobbar.
Patrik W får även han gliringar och frågor.

Så här ser Lena Nordholm ut, rektor på Borås högskola som glatt lånar ut bostad i Australien till Åsa Waldau som manipulerat och förstört hennes egen dotter.
Skrämmande, var finns modersinstinkten hos Lena Nordholm?

http://img185.imageshack.us/i/lenanordholm.jpg/
Hon är väl förblindad av Åsas "kändisskap" liksom Åsa själv. Iskall kvinna, denna sektdrottning.
Citera
2009-10-15, 07:54
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Hon är väl förblindad av Åsas "kändisskap" liksom Åsa själv. Iskall kvinna, denna sektdrottning.

Instämmer.

Ledningen också.

Här är pressmeddelandet:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/knutby-filadelfia/pressrelease/view/knutby-filadelfia-327815

Citat:
Ursprungligen postat av Knutby Filadelfia, styrelsen
Församlingens medlemmar hade aldrig mått så bra som de gör idag, om det inte vore för Åsas kärlek och omsorg.
Citera
2009-10-15, 08:01
Medlem
Therons avatar
Åsa aka Tirsa skrev som bekant ett överlåtelsebrev till MaLa. Det finns inte i förundersökningensprotokollet men användes i förhör med bl.a MaLa. Återlämnades därefter på begäran till Åsa.

PaWa hade å sin sida fått ett behändigt tilltal från Gurd att Åsa skulle gå hem före alla andra. Tillsammans med överlåtelsebrevet från frugan och sin "anpassade sanning" kunde han inleda sitt förhållande med sin sommarförälskelse (från -99) MaLa utan att förlora ansiktet och skämma ögonen ur sig.
Citat:
FU'n sid 562
... Patriks relation till Maria Larsson är att de är mycket goda vänner och har väldigt fin kontakt och att Maria bor inne hos Patriks föräldrar som bor granne med Patrik. Patrik tillfrågas om han och Maria Larsson har ett förhållande, alltså har sexuell relation, men på detta svarar Patrik nej. Patrik vet också att det går många rykten om olika sorters förhållanden och bekantskaper i församlingen men säger att detta med att han skulle ha haft någon sexuell kontakt med Maria Larsson är helt fel. Patrik tar själv också upp att det går rykten om att hans fru Åsa på något vis skulle vara tillsammans med Urban Fält och att detta också ar helt fel. Patrik säger att han vet att Urban Fält och hans fru Åsa inte har någon sexuell relation.
Citera
2009-10-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Instämmer.

Ledningen också.

Här är pressmeddelandet:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/knutby-filadelfia/pressrelease/view/knutby-filadelfia-327815
Tack.
Artikeln verkar vara skriven av en samling barnungar som omhuldats av sin "mamma" Åsa i många år. I deras ögon är hon felfri, den perfekta övermänniskan. De liknar på pricken alla de vilsegångna sektmänniskor jag stötte på när jag bodde i USA. Förmodligen flyttar Åsa dit för där finns det goda grogrunder för cyniska, kändiskåta, religiösa fanatiker som hon.
Artikeln vore skrattretande om man inte visste om alla tragedier som frodats bakom de skenheliga kulisserna.
Citera
2009-10-15, 10:24
Medlem
Angel of Peaces avatar
Bloggaren Bengt igen - alltid lika träffsäker.

Läs hela blogginlägget:

Fortsatt isolering i Knutby.

http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/10/14/sund-och-patologisk-narcissism.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av Bengts Blogg
Av TV4-reportern får Åsa Waldau frågan om det vore något hon kunde komma på som hon kunde ha gjort annorlunda för att för att förhindra den tragiska händelseutvecklingen, men hon kan inte komma på en enda sak. Hon skyller allt på Helge Fossmo som visade sig vara en ulv i fårakläder som duperade henne helt och hållet. Inte tillstymmelse till reflektion över hennes egen roll i sammanhanget. Låt mig ge några förslag: "Kanske skulle hon ha behandlat Sara Svensson lite mera varsamt och stödjande. Kanske skulle hon ha gjort en polisanmälan direkt i samband med Saras första mordförsök med hammaren. Kanske borde hon ha lagt sig i lite mera vad som hände i Helges familj, talat allvar med Helge att det inte anstår en pastor att andra kvinnor flyttar in i hans sovrum på nätterna... Att det är fullständigt tomt på reflektion över vad hon kunde göra annorlunda vittnar antingen om en stor brist på personliga egenskaper man kan kräva av en församlingsledare, eller också handlar det om att det ligger många hundar begravda här och att det är alltför känsligt att kommentera.

Just detta reagerade jag på, när jag lyssnade på TV4-intervjun.
Inte en enda sak kunde Åsa säga. För henne var allt rätt.
Citera
2009-10-15, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Bloggaren Bengt igen - alltid lika träffsäker.

Läs hela blogginlägget:

Fortsatt isolering i Knutby.

http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/10/14/sund-och-patologisk-narcissism.aspx

Just detta reagerade jag på, när jag lyssnade på TV4-intervjun.
Inte en enda sak kunde Åsa säga. För henne var allt rätt.
Vem är förvånad? Så beter sig alla fanatiker. De saknar självinsikt och ödmjukhet och har aldrig fel.
Citera
2009-10-15, 10:48
Medlem
Angel of Peaces avatar
Emanuel Karlstens blogg - redaktör Dagen.se

När slutar en sekt vara en sekt?

http://www.dagen.se/blogg...-vara-en-sekt#kommentarer

Citat:
Intervjun med Åsa Waldau fullkomligt dominerar vad ni läst på Dagen.se idag. Inte så konstigt.

Fäller man citat som "Det finns ingen historisk person som blivit omskriven som jag" ter det sig liksom naturligt.

Några har hört av sig och tyckt att det är märkligt att Åsa Waldau ges så mycket utrymme i tidningen. Själv tycker jag det vore konstigt om man inte fick läsa den mest djuplodade intervjun i Dagen. Att man skulle behöva söka sig till andra tidningars bevakning för att få läsa vad som händer i ett av frikyrkosveriges mest omtalade församlingar.

Och angående om församlingen är just en del av frikyrkosverige är det otroligt intressant att följa vad som nu händer. Hur ska det kristna Sverige handskas med den sektstämplade församlingen? När slutar en församling vara sekt? När Åsa Waldau flyttar? När alla pastorer avgår? När alla församlingsmedlemmar byts ut?

Mycket läsning och många insprängda länkar.
Senast redigerad av Angel of Peace 2009-10-15 kl. 10:50.
Citera
2009-10-15, 12:04
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Tack.
Artikeln verkar vara skriven av en samling barnungar som omhuldats av sin "mamma" Åsa i många år. I deras ögon är hon felfri, den perfekta övermänniskan. De liknar på pricken alla de vilsegångna sektmänniskor jag stötte på när jag bodde i USA. Förmodligen flyttar Åsa dit för där finns det goda grogrunder för cyniska, kändiskåta, religiösa fanatiker som hon.
Artikeln vore skrattretande om man inte visste om alla tragedier som frodats bakom de skenheliga kulisserna.
Jag tycker att artikeln lyckas med (vad jag tror är) syftet att informera att Å*W* slutar och att det inte är någon konflikt mellan henne och församlingen.
Visst kunde den ha skrivits annorlunda, Jag vet inte hur erfen styrelsen i Knutbyförsamlingen är på att skriva pressmeddelanden.
mvh
Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in