• 1
  • 2
2009-09-17, 22:24
Medlem
Jaymz_Hs avatar
Jag läser just nu kursen Skånes historia på Lunds Universitet, och vi har inte kommit längre än till 1000-talet.

Jag undrar vad alla ni flashbackare vet om Skånes historia?
Citera
2009-09-17, 22:26
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaymz_H
Jag läser just nu kursen Skånes historia på Lunds Universitet, och vi har inte kommit längre än till 1000-talet.

Det var danskt.
Citera
2009-09-17, 23:12
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det var danskt.
Fel. Danmark var skånskt. Skåne var den rikaste och mest betydelsefulla delen av kungariket Danmark ända fram till 1658. Diverse gamla historiker hävdar dessutom att landet Danmark skapades med början i Skåne och sedan expanderade västerut...
Citera
2009-09-17, 23:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Fel. Danmark var skånskt. Skåne var den rikaste och mest betydelsefulla delen av kungariket Danmark ända fram till 1658. Diverse gamla historiker hävdar dessutom att landet Danmark skapades med början i Skåne och sedan expanderade västerut...

Vadå "Danmark var skånskt"? Det var väl konungariket Danmark till vilket Skåne tillhörde?
Citera
2009-09-17, 23:23
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vadå "Danmark var skånskt"? Det var väl konungariket Danmark till vilket Skåne tillhörde?
Skåne var eget innan Danskarna tog det som sitt, sålde det till Svenskarna, och när Svenskarna hade det i sin ägo så stal danskarnjävlarna(?!) det rakt ur händerna på dem, men det stämmer att det var det mest utvecklade området, spionen och historikern, Tacitus beskrev Scania som det mest utvecklade folket, Scania på latin betyder Skåne, och man döpte sedermera området i norden till Scandinavien,
Citera
2009-09-17, 23:24
Medlem
Robacks avatar
Citat:

Och jag som trodde att Danmarks vagga stod och vaggade vid Jellinge Tji fick jag. Tack Allan!

Nåväl, väck mig när ni kommit fram till 1658 så kanske jag har något att bidra med.
Citera
2009-09-17, 23:30
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Skåne var eget innan Danskarna tog det som sitt, sålde det till Svenskarna, och när Svenskarna hade det i sin ägo så stal danskarnjävlarna(?!) det rakt ur händerna på dem, men det stämmer att det var det mest utvecklade området, spionen och historikern, Tacitus beskrev Scania som det mest utvecklade folket, Scania på latin betyder Skåne, och man döpte sedermera området i norden till Scandinavien,

Har du öht läst Tacitus? Scanza befolkas i hans text bland annat av "fenni", dvs. finnar/samer. Dessutom skiner midnattsolen där enligt honom. Har du sett midnattssol i Skåne någon gång? Eller norrsken, vilket också Tacitus beskriver?
Citera
2009-09-18, 00:01
Medlem
Jaymz_Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Och jag som trodde att Danmarks vagga stod och vaggade vid Jellinge Tji fick jag. Tack Allan!

Nåväl, väck mig när ni kommit fram till 1658 så kanske jag har något att bidra med.

Jellinge är en viktig del av Danmarks historia, så mycket har jag förstått av det vår lärare säger. Men det är jävligt intressant att se hur dom använde Skåne, och hur Skåne var som ett eget land på den tiden (1000-talet) med alla socknar och härader och trelleborgar
Citera
2009-09-18, 00:35
Medlem
Jaymz_Hs avatar
Ville se om någon var kunnig, för det första vår lärare sa till oss var att folk tror dom vet en massa (säger inte att NI sagt det) men sen när det väl kommer till kritan så vet dom bara att Skåne blev svenskt 1658.

(Jag visste inte mer )
Citera
2009-09-18, 12:31
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaymz_H

Skånes historia slutade väl ung på 1000-talet. Dessförinnan var det ett eget rike. Skåneriket var ett av dom tre äldsta germanska riksbildningarna jämte Hågariket ("Ursverige") och Seddin ("Urpreussen"). Antagligen är det den skånska riksgrundaren som ligger begravd i Kivikshögen. (Ca 1000 f kr.)
Citera
2009-09-18, 13:37
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:

Vad är traditionellt danernas område? Man skiljer ju på daner och jutar (från Jylland) när man pratar om nordisk järnålder. Om man räknar bort hela Jylland är det ju inte så mycket kvar av nuvarande Danmark. Så att danerna skulle ha haft sitt centrum i Skåneland och expanderat västerut låter ju inte helt omöjligt. Har man någon koll på varifrån Harald Blåtands familj ursprungligen kom?
Citera
2009-09-18, 14:43
Medlem
Servias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curt Hson
Skånes historia slutade väl ung på 1000-talet. Dessförinnan var det ett eget rike. Skåneriket var ett av dom tre äldsta germanska riksbildningarna jämte Hågariket ("Ursverige") och Seddin ("Urpreussen"). Antagligen är det den skånska riksgrundaren som ligger begravd i Kivikshögen. (Ca 1000 f kr.)

kan du skicka länkar på det fetstilta! Blev intresserad nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in