Det första jag tänkte på när jag såg inslaget idag på EL så var det en "säljare" som försöker kränga något, ev. kränga arbetskraft, " ni är ett äldre par vi kan hjälpa till med en mindre summa pengar"
Han följer efter Tor och tjatar på han.. Tor fortsätter att säga att här behövs det ingen hjälp..., Tor visar det på sitt sätt igenom att ta "klyv-stocken" i kärran för att visa, dels för att vända ryggen till och mena på att nu får det räcka... mannen fortsätter tjata lite medan Tor går iväg. Själva motivet för att egentligen vara på plats är ekonomiskt... dels för att få "sålt" det han vill.. men också för att "titta in stället" om han skulle få varan/tjänsten insåld.
GM tror jag är någon som har lokal anknytning till platsen, antingen boende, arbete/ sköter sin "verksamhet" i närheten.
Ang. bankomat kortet så är det just att att "men dom skulle ju sticka så snabbt som möjligt"
Därför tror jag att man "utesluter" utländska GM's, faktum är att GM fortfarande kan vara utländsk men är själva "huvudmannen" i försäljningen av produkten/tjänsten.
När Tor viker in i sitt utrymme så tror han att GM då är på väg till sin bil,
GM följer efter, Tor går och små mummlar för sig själv om vilken gubbe det där va...
Gerd ser att mannen är på plats, och går därför ut för att prata med Tor, antingen för att hjälpa till att bli av med mannen, ev. för att fråga Tor vad mannen ville.
Mitt första intryck, inte alls påläst på själva fallet
Men behöver som sagt läsa på lite om saker som hade tagits ifrån platsen osv.. för det lät som att det bara var passet, bankomatkort som var borta?