Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
dom som skapade zeitgeist är också soldyrkare som avgudar de 4 elementen, och speciellt avgudar de "moder jord" och de vill "rädda planeten", även om det skulle innebära att miljoner människor dör.
Hur ser du det händelseförloppet?
Citat:
låt mig förklara: det första elementet är luft, och förstås nämner de i zeitgeist att de vill skapa massa vindgeneratorer för att få energi från vinden. nästa element är eld, och de nämner att de vill skapa solpaneler som får "energi" från solen (typiskt new age grejer att hela tiden prata om energier). nästa element är vatten, och sättet att få energi från det är "tidal power". det sista elementet är jord, och zeitgiest addendum säger att "geothermal energy" (jord energi) är den mest kraftfulla energikällan.
Och detta skulle då vara "soldyrkande"? Eller så är det idéer om hur man skapar el utan t.ex olja. Det nämns även i Addendum att det inte är perfekt samhälle som föreslås (detta finns ju inte) och att det framförs idéer om hur samhället kan se ut. Det är inte nån så kallad slutgiltig lösning. Det är ingen 100% produkt som levereras, rörelsen är under ständig utveckling.
Citat:
zeitgeist är emot kristendomen och religioner, men jag tycker att religioner är bra
Det beror på vad du menar med "emot". Inte emot religion som företeelse utan emot religion som samhällsstyrande.
Citat:
såna vilsna själar...
Eller så har dom valt det själva.
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Jag kan inget om zeitgeist eller The Venus Project - men efter att ha skummat ovanstående text så tyckte jag mig se lite väl många påståenden som antydde att vetenskap och teknologi på något sätt skulle kunna berätta för oss om hur ett samhälle "bör" se ut.
Nej, det är tvärtom. Vi skulle säga till vetenskapen och teknologin om hur vårt samhälle ska se ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Gainerexplosion
Vet inte om någon har postat denna tidigare, men här sågar i alla fall Stefan Molyneux sönder kritiken mot kapitalism och idéerna som framförs i Zeitgesit Addendum.
Han verkar ha lite problem med att hålla sig till saken, mera ute efter att förlöjliga alla som inte delar hans världsbild.