2009-09-04, 18:59
Medlem
birgerburgers avatar
Har en bärbar Vaio som jag tänkte uppgradera med en större hårddisk. Finns det någon lämplig mjukvara som skulle kunna spegla hela disken till en annan disk trots att de är olika stora. Man ska då komma ihåg att vaio-datorerna har en dold partition i något konstigt format där en fullständig återställning av hela datorn finns. Jag vill gärna att den kommer med också.

Hur bör jag gå tillväga?
Citera
2009-09-04, 19:17
Medlem
sommarlovs avatar
Clonezilla.
Kopiera bit för bit så kommer allt med, alltså inte fil för fil.
Citera
2014-07-02, 00:23
Medlem
Hej! Min laptop är trasig (köpte nyligen en ny laddare som jag blev lovad skulle funka till just min laptop, men laddaren blev överhettad och förstörde uttaget på datorn. Så jag tänkte kolla om det är någon som vet om det är möjligt att lämna in datorn för att "föra över" över det som finns i hårddisken till en ny laptop? Jag är som ni hör inte alls insatt i ämnet men i stort behov av det som finns i den trasiga datorn...
Citera
2014-07-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RocketPrincess
text
Du kan egentligen göra det själv.

Skruva ut hårddisken. Om datorn inte är från stenåldern så borde det vara en SATA disk. Du kan koppla in den i en stationär dator som en vanlig disk eller så köper du en USB->SATA adapter.

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...FePNcgodYzwA6A

Många hårddiskar från laptops bruka sitta i en hållare och ibland även ha löstagbar kontakt som skyddar de riktiga normal sata/ide portarna som du måste ta bort. Bra att ta bort den så ser du.
Citera
2014-07-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Clonezilla.
Kopiera bit för bit så kommer allt med, alltså inte fil för fil.

clonezilla ska funka bra vad jag har hört, kör på den.
Citera
2014-07-07, 12:06
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starskis
clonezilla ska funka bra vad jag har hört, kör på den.
Är du medveten om att du citerar ett inlägg från 2009 som inte är relevant för den senaste frågeställningen i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in