2009-07-25, 23:17
Bannlyst
Tjena
Jag är ny här i flashback eller snarare ny medlem, har alltid läst mycket här i flashback innan och äntligen är jag medlem hehe, så hoppas inte detta ämnet finns någonstans, för jag sökte ganska snabbt :P

Det är så här att min mamma har MS.MS är en sjukdom som drabbar det centrala nervsystemet (stora och lilla hjärnan, hjärnstammen och ryggmärgen)
hon fick diagnosen 1992 och antalet "läkemedel" hon har tagit , har varit väldigt mycket, från långa sprutor i ryggen till ungefär 10 till 15 tabletter om dagen, men det har varierat med åren.

Det jag vill komma fram till eller hjälpen jag vill ha är att ifall någon vet om Thc hjälper denna sjukdomen eller om det är någon speciell sort man behöver för att det ska bli lättare för henne då hon har mycket Spasticitet och jag har hört att cannabis kan hjälpa , så att hon kan slappna av bättre, etc.

Själv så röker jag ganska mkt, så det är därför jag undrar om det är någon som vet om detta bättre, men jag hoppas på seriösa svar och att ni kan hjälpa mig

ni får ursäkta om jag ber om för mkt eller eventuella stavfel, eftersom de flesta jag sett har klagat på tripprapporter, etc hehe

Peace
Citera
2009-07-25, 23:25
Medlem
LadyTeas avatar
http://www.ms-portalen.se/ms-behandling/stoedjande-terapier/cannabis-i-klinisk-praxis-155.htm

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2363

Sorten spelar nog mindre roll, men har du pratat med henne om ifall hon skulle kunna tänkas vara positiv till en sådan form av behandling?

Att behandla med cannabis i "ren" och inte syntetisk form är kanske inte heller så lämpligt eftersom det räcker med den delen som inte är psykoaktiv för att ge de positiva effekterna?
Citera
2009-07-25, 23:43
Bannlyst
tack så mkt för hjälpen

personligen har jag inte pratat med henne om det eftersom det har gått så många år nu och hon har det svårt för att prata,
men jag och min moster har pratat om detta framför henne och det var min moster som är lite mer öppen person än dom flesta,
som fråga mig om jag visste något om detta, eftersom hon har "kommit på mig"

men jag tror att det skulle ha hjälpt med lite cannabis i systemet då jag tror att hon skulle ha kunnat slappnat av mer än vad hon gör idag, för de medicinerna hon tar för tex. spasticiteten verkar inte hjälpa alls,

men jag tänkte mig att tex baka något och prova med att ge henne lite, eftersom att hon inte kan röka det .
det var därför jag tänkte kolla med alla er innan jag gör något

tack i förhand
Citera
2009-07-26, 00:03
Medlem
Cannabis i sig hjälper, vad jag vet, inte med bromsningen av sjukdomen. Däremot, om hennes nuvarande läkemedel emot de bieffekterna som behandlingen kräver inte fungerar så skulle cannabis mycket väl kunna göra det.

EDIT:
För att låta några lite mer bildade svara på detta så rekommenderar jag http://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=17
Senast redigerad av antiantiliberal 2009-07-26 kl. 00:05.
Citera
2009-07-26, 00:06
Medlem
klaangens avatar
låter som en bra idé, tror om jag inte har helt fel att sativa ska vara bättre för ms än indica...
har en vän som har ms och använder cannabis som läkemedel och han har fått mycket bättre syn på livet eftersom att han nu orkar göra mer än innan...

hoppas hon kan få mer livsglädje av växten...
Citera
2009-07-26, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klaangen
låter som en bra idé, tror om jag inte har helt fel att sativa ska vara bättre för ms än indica...
har en vän som har ms och använder cannabis som läkemedel och han har fått mycket bättre syn på livet eftersom att han nu orkar göra mer än innan...

hoppas hon kan få mer livsglädje av växten...

jag tror nog att det hade varit bättre ,ifall cannabis hade kommit in i hennes liv mycket tidigare.
För det har gått 16 år nu efter diagnosen, och jag kan säga att hon har blivit mycket sämre dom senaste 5 åren än vad hon gjorde på dom 10 åren.

för ungf. 4-5 år sen kunde hon röra sina armar och prata bra, men nu har d gått så lång att hon har det väldigt svårt att prata och kan inte alls röra sina armar, även svårt för att äta tex. kött ,hårda grejer ,osv man blir tvungen att ta allt i en mixer så d blir som en typ av mos.

det kan variera, vissa dagar är hon jätte pigg andra dagar helt slut.

det jag skulle komma fram till, i vilken form tar din kompis "medicinen" eller om du kan fråga på vilket sätt det påverkar han bäst?

tack för alla svar
Citera
2009-07-26, 10:35
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigwoorm87
tack så mkt för hjälpen

personligen har jag inte pratat med henne om det eftersom det har gått så många år nu och hon har det svårt för att prata,
men jag och min moster har pratat om detta framför henne och det var min moster som är lite mer öppen person än dom flesta,
som fråga mig om jag visste något om detta, eftersom hon har "kommit på mig"

Om din moster tycker att det är en bra idé så kan ni väl göra det tillsammans? Jag hade nog tyckt att det hade varit lite nojigt så jag hade velat diskuter saken med hennes läkare först. Om han hade varit en idiot (aka cannabis = dödsdrog) så hade jag försökt ringa runt lite till olika läkare för att få besked. Det kan ju vara så att cannabis inte är att rekommendera med tanke på de övriga mediciner hon äter. Tanken är ju att göra henne bättre, inte sämre.

Jag vill bara säga att jag känner med dig, har själv sett en förälder tyna bort framför mina ögon. Gör allt du kan nu när du kan, sen är det försent.
Citera
2009-07-26, 11:46
Medlem
toxic90s avatar
Har en polares morsa som har något liknade problem. Hon tar Tramadol. Själv kan jag inte så mkt om tramadol men om du har tid o lust så kan du ju kolla upp de
Citera
2009-07-26, 11:53
Medlem
Garnaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxic90
Har en polares morsa som har något liknade problem. Hon tar Tramadol. Själv kan jag inte så mkt om tramadol men om du har tid o lust så kan du ju kolla upp de

Jag tror ej att tramadol hjälper avsevärt vid MS.
Citera
2009-07-26, 13:01
Medlem
_nudies avatar
Det känns som att det borde vara bättre med en indica-strain. Indica är ju ett mer kroppsligt high, emedan sativa är mer psykologiskt high.. men jag vet inte.
Citera
2009-07-26, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Om din moster tycker att det är en bra idé så kan ni väl göra det tillsammans? Jag hade nog tyckt att det hade varit lite nojigt så jag hade velat diskuter saken med hennes läkare först. Om han hade varit en idiot (aka cannabis = dödsdrog) så hade jag försökt ringa runt lite till olika läkare för att få besked. Det kan ju vara så att cannabis inte är att rekommendera med tanke på de övriga mediciner hon äter. Tanken är ju att göra henne bättre, inte sämre.

jag tror inte att det hade varit en bra ide att prata med hennes läkare,eftersom vi alla vet hur de tänker om cannabis,men alla är inte likadana och om det nu skulle lösa sig med läkaren så tror jag inte det hade varit till någon stor hjälp, eftersom de läkemedel som finns i form av tabletter (thc) inte är lagliga i sverige

tror att de skulle vara från Shweiz (stavning) eller något liknande , ifall någon kan rätta till denna information .

jag läste även en artikel om en kvinna med Ms dock inte lika avancerad som min mamma, för några månader som åkte fast för att ha odlat plantor hemma för eget bruk. Efter det så vräkte de henne och hon fick vara någonstans där hon inte fick sina mediciner som man behöver dagligen. Vet inte hur hon mår idag

så det verkar lite nojjigt att prata detta med en läkare.

angående att röka med min moster eller att hon ska prova är ingen ide, då hon är väldigt religös och aldrig har druckit alkohol i sitt liv ,ingen cigg heller,
men hon har dock inget emot cannabis då hennes dotter gjorde ett projekt om det i skolan, det var då hon började läsa mer om det och började öppna sina ögon lite mer och inse att det inte är någon sk. dödsdrog som alla andra tror
Citera
2009-07-26, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _nudie
Det känns som att det borde vara bättre med en indica-strain. Indica är ju ett mer kroppsligt high, emedan sativa är mer psykologiskt high.. men jag vet inte.

vet du hur jag kan skilja indica och sativa,utan att fråga kranen då, eftersom d alltid säger att dom har en massa grejer ,olika sorter,etc som visar sig vara något helt annat

tex. om ja har en bit skurre , skulle jag kunna se skillnaden mellan sativa o indica, förutom att kunna känna d på ruset då ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in