2009-05-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekparketten
stå gratis på gatan, blå zon. 12-15kr/h vardagar 9-17, övrig tid gratis. Blå zon börjar vid Norra bantorget och på Kungsholmen, ca 5-10 min gångväg från Centralen.

Problemet är ju att jag kommer in till Stockholm vid 14-16-tiden på eftermiddagen och att hitta en parkering då antar jag är väl inte så lätt. Jag vill helst slippa åka runt flera varv för att leta ledig parkering eftersom jag inte hittar så bra i Stockholm. Då står jag hellre en bit bort och är säker på att få parkering.
Citera
2009-05-12, 19:04
Medlem
nidarodrs avatar
Jag har länge funderat över hur det är med sanktgöransgatan på kungsholmen utanför s:t Görans sjukhus, det verkar vara den enda gatan innanför tullarna där man får ställa bilen gratis..?

Har stått där ett par gånger utan att få böter och kan inte hitta någon skylt om avgift eller liknande, någon som vet mer om detta?
Citera
2009-05-12, 22:54
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidarodr
Jag har länge funderat över hur det är med sanktgöransgatan på kungsholmen utanför s:t Görans sjukhus, det verkar vara den enda gatan innanför tullarna där man får ställa bilen gratis..?

Det är parkeringsförbud där mellan 9-17 vardagar. Var glad att du inte fått böter i så fall
Citera
2009-06-03, 16:20
Medlem
nidarodrs avatar
är du säker att det är alla dagar? har för mig att det var typ tisdagar eller liknande.. aja har inget mer där o göra så får väl se det som tur att jag inte blivit lappad
Citera
2009-06-04, 06:47
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Problemet är ju att jag kommer in till Stockholm vid 14-16-tiden på eftermiddagen och att hitta en parkering då antar jag är väl inte så lätt. Jag vill helst slippa åka runt flera varv för att leta ledig parkering eftersom jag inte hittar så bra i Stockholm. Då står jag hellre en bit bort och är säker på att få parkering.

Jag kan bara säga "Lycka till"

Det låter som du kommer få MYCKET stora problem. Slippa snurra runt för att hitta billig parkering kan du nog glömma...ALLA som vill parkera dom tiderna får snurra om dom inte har svintur.

Efter 17 är det enklare då många åker från sina jobb plus att det, som tidigare nämnts, är gratis men om du måste hitta en plats så tidigt som 14 så är du nog i de flesta fall helt rökt.

Möjligtvis att det kan vara lite lättare att hitta en plats på Kungsholmen och sen gå en bit för på citysidan av Barnhuskanalen/Klara sjö ÄR det ett lotteri.

Förresten billig plats...de enda platserna som finns är gatuparkering eller svindyra parkeringshus, det vet du om va?
Citera
2009-07-01, 00:29
Bannlyst
Ett tips om du kan tänka dig en liten promenad är en p-plats på Fredhäll.
Jag kommer inte ihåg gatunamnet men det är en liten grusväg som leder ner till kajplatserna som om du tittar på kartan är den "gatustump" som ligger mellan Adlerbethsgatan och tranebergsbron på bilden.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?va...atan+stockholm

Hur som helst är det 24h parkering där som är gratis, och marken är kommunal så den är inte på någotvis tillhörande båtklubben, där kan du parkera.
Citera
2010-07-18, 13:56
Medlem
CochonSordides avatar
Ett bra sätt är att parkera strax utanför Stockholm o sen ta tunnelbanan in, så kommer man direkt till centralen, o så blir det billigare än att parkera inne i stan...
Citera
2010-07-21, 14:23
Medlem
Men varför inte ta tåget från Uppsala till Stockholm? Dom borde väl gå på natten också, eller har jag fel?

Hur som helst kan du glömma att parkera enkelt och billigt i runt Stockholms Central.
Det jag hade gjort i din sits (förutom att lämna bilen hemma eller nån annan stans) är att parkera på Kungsholmen (gratis 17-09 samt på helger) och knata över lilla bron. Tar väl 5-15 minuter beroende på vart du lyckas parkera.

Köra bil innanför tullarna och i närförorter på dagen är så jävla frustrerande och snudd på omöjligt.
Kör 50m, stanna för rött, kör 50m, stanna för rött, kör 20m, stanna för tjackpundare etc.

Lämna bilen hemma, lantis.
Citera
2012-10-13, 10:37
Medlem
jake91s avatar
Har en enkel fråga och det kändes dumt att starta en ny tråd.

Jag ska till Stockholm på måndag med bil. Jag kommer från Västerås och tänkte parkera på infartsparkeringen i Ropsten. Måste jag betala trängselskatt för att åka till Ropsten?
Citera
2012-10-13, 13:23
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jake91
Har en enkel fråga och det kändes dumt att starta en ny tråd.

Jag ska till Stockholm på måndag med bil. Jag kommer från Västerås och tänkte parkera på infartsparkeringen i Ropsten. Måste jag betala trängselskatt för att åka till Ropsten?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...nas-placering/

Där har du en karta över alla stationer, men är osäker på om du verkligen behöver betala.. Tror inte det.

Gasverksvägen
Betalstationen, som avser båda trafikriktningarna, är belägen på Gasverksvägen, cirka 100 meter nordväst om Gasverksvägens planskilda korsning med T-banestation Ropsten.

Lidingövägen
Betalstationen, som avser båda trafikriktningarna, är belägen på Lidingövägen, cirka 30 meter söder om avfarten mot Ropsten.

Norra Hamnvägen
Betalstationen, som avser båda trafikriktningarna, är belägen på Norra Hamnvägen, cirka 100 meter söder om avfarten från Lidingövägen.
Senast redigerad av dayweed 2012-10-13 kl. 13:26.
Citera
2012-10-13, 17:58
Medlem
Om du kommer före 06:00 och åker tillbaka efter 18:30 slipper du betala.

Om du, däremot, kör över Lidingöbron och parkerar på ön kan du klara dig.

Citat:
Lidingöregeln
Det finns en särskild regel för bilar som kör till eller från Lidingö.
Om en bil kör från eller till Lidingö
genom Stockholms innerstad och passerar en av betalstationerna
Gasverksvägen, Lidingövägen eller Norra Hamnvägen
och inom 30 minuter kör förbi ännu en betalstation
ska man inte betala trängselskatt.

Läs mera här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...t-i-stockholm/

Om du kommer från Västerås förstår jag inte varför du inte kan parkera innan du kör in i beskattat område och fortsätta med kollektivtrafiken.

---/T
Citera
2012-10-14, 18:05
Medlem
jake91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Om du kommer före 06:00 och åker tillbaka efter 18:30 slipper du betala.

Om du, däremot, kör över Lidingöbron och parkerar på ön kan du klara dig.

Läs mera här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...t-i-stockholm/

Om du kommer från Västerås förstår jag inte varför du inte kan parkera innan du kör in i beskattat område och fortsätta med kollektivtrafiken.

---/T
Jag ska på konsert på Gröna Lund och tyckte att Ropsten låg bra till. Enkelt att ta tunnelbanan till Karlaplan och gå sista biten till Djurgården. Jag ska hem efter konserten och då är klockan förmodligen efter midnatt. Känns som att det går fortare att ha bilen i Ropsten än utanför tullarna, men jag är inte från stan och tar tacksamt emot förslag om smidigaste parkeringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in