Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Intressant..
Kristna teologer väljer däremot att uttrycka sig som att Jesus Kristus, vår Herre är av Gud.. eftersom det bara finns en Gud.. den allraheligaste Treenigheten..
Är Jesus Gud?
Eftersom den ofattbart store Guden Jehova inte ens får plats i himlarnas himmel, hur kunde Han då få plats i Jesu lilla kropp? (Se 1 Kungaboken 8:27)
1 Kungaboken 8:27
”Men bor Gud verkligen på jorden? Se! Himlen, ja himlarnas himmel kan inte rymma dig, änmindre detta hus som jag har byggt.”
Vems ögon vakade över alla onda och goda människor när Jesus endast var ett litet embryo i Marias moderliv? (Se Ordspråksboken 15:3)
Ordspråksboken 15:3
”Jehovas ögon är överallt, de vakar över de onda och de goda.”
Hosea 11:9
”Ty jag är Gud och icke en människa den Heliga i din mitt ….”
1 Timoteus
Ty en enda är Gud, och en enda är medlare emellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus,
2 Timoteus 1:24, 25
23 Vidare skall du avvisa dåraktiga och oförnuftiga spörsmål då du ju vet att de framkallar stridigheter. 24 Men en Herrens slav bör inte strida,, utan bör vara mild och vänlig mot alla, kvalificerad att undervisa, i det de behärskar sig under onda förhållanden 25 och med mildhet visar dem till rätta som inte gynnsamt instämda, då Gud kanske kan ge dem sinnesändring som leder till exakt kunskap sanningen, 26 och de kan sitt förnuft igen och komma Djävulens snara, eftersom de fångade levande, av honom
Skriftstället 1 Kor 15:24-28 profeterar om att Sonen skall överlämna kungariket till Fadern.
Om Fadern och Sonen är samma person, hur kan man då överlämna något till sig själv?
Måste inte minst två personer vara inbegripna i ett överlämnande?
Matt 26:39
”Och sedan han hade gått ett litet stycke framåt, föll han ner på sitt ansikte, bad och sade: Min Fader, om det är möjligt, så låt denna bägare gå mig förbi. Men ändå inte som jag vill, utan som du vill.”
Detta visar att Fadern och Sonen är olika personer
Vem sa vid hans dop:
(Matteus 3:17) . . .”Denne är min Son, den älskade, som jag har godkänt.”
Johannes 1:18
”Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.”
2 Moseboken 33:20 "Du är inte i stånd att se mitt ansikte, eftersom ingen människa kan se mig och ändå leva"
1 Korinthierna 15:28 2003
”Men när allt har lagts under honom, då skall Sonen själv också underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt för alla.”
1 Korinthierna 15:28 2000
”Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt under honom, så att Gud blir allt överallt.”
Man kan fråga sig hur grov personlighetsklyvning som egentligen krävs hos en varelse för att kunna sitta till höger om sig själv. Det finns även en hel del andra frågetecken kring den treenigheten 1+1+1=1,
Om Sonen sitter till höger om Fadern så är det två personer
man talar om. Fadern sitter då till vänster om Sonen.
Om Du bjudit hem en gäst på middag och placerar denne till
höger om Dig, är Ni en eller två personer samlade då?
Romarna 8:6
”Att man håller sinnet inriktat på köttet betyder nämligen död, men att man håller sinnet inriktat på anden, betyder liv och frid.”
Intressant diskussion ni har här. Jag vill lägga till vad Bibeln säger om ämnet. Naturligtvis finns det mycket mer än det jag skriver men, det är en början:
(2 Moseboken 33:20) . . .ingen människa kan se mig och leva. . .
(Johannes 1:18) 18 Ingen människa har någonsin sett Gud...
Jesus sa: (Johannes 14:28) . . .Fadern är större än jag.
Vi lyder för att vi vill det - för att visa att vi älskar Gud:
(1 Johannes 5:3) . . .Ty detta är vad kärleken till Gud innebär: att vi håller hans bud; och hans bud är inte betungande. . .