2009-03-09, 11:19
Medlem
Snorlyktans avatar
"The fact that fifty-four years of the period called the "last days" have already gone by is highly significant. It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God." Awake! 1968 8:e oktober, sidan 13

"WHAT about all this talk concerning the year 1975? Lively discussions, some based on speculation, have burst into flame during recent months among serious students of the Bible. Their interest has been kindled by the belief that 1975 will mark the end of 6,000 years of human history since Adam's creation. The nearness of such an important date indeed fires the imagination and presents unlimited possibilities for discussion. ..... This is not the time to be toying with the words of Jesus that "concerning that day and hour nobody knows, neither the angels of the heavens nor the Son, but only the Father." (Matt. 24:36) To the contrary, it is a time when one should be keenly aware that the end of this system of things is rapidly coming to its violent end. Make no mistake, it is sufficient that the Father himself knows both the "day and hour"!
36 Even if one cannot see beyond 1975, is this any reason to be less active? The apostles could not see even this far; they knew nothing about 1975. All they could see was a short time ahead in which to finish the work assigned to them." Watchtower, 15:e augusti 1968, sidan 494

Man blev alltså liiiite mer försiktiga om att kategoriskt säga att världen skulle gå under, men bara lite.

Och man skyllde finfint ifrån sig efter 1975: "The Watchtower, commenting on the inadvisability of setting our sights on a certain date, stated: "If anyone has been disappointed through not following this line of thought, he should now concentrate on adjusting his viewpoint, seeing that it was not the word of God that failed or deceived him and brought disappointment, but that his own understanding was based on wrong premises." - Watchtower 15:e mars 1980, sidan 17

Så 1968 säger man att inom några få år är det oundvikligt att världen går under, och därefter pratar man sig varm om att -75 markerar slutet på de 6000 åren...
När 1975 kommer och går skyller man ifrån sig och hävdar att de som fått för sig något så konstigt som att jorden skulle gå under -75 absolut inte fått det från vakttornet (då vakttornet tydligen sagt att man ska vara försiktig med sådana tolkningar... hehe, se ovan), och definitivt dragit fel slutsatser...

Jo, jag förstår att JV inte uppmuntras till att läsa gammal litteratur.
Citera
2009-03-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Du har en så fruktansvärt avfällig och felaktig syn på oss Jehovas vittnen att det gör ont i mig!

Jag orkar inte diskutera med en person som har så mycket hat till oss o ser ingen mening med det.

Gå i frid!

Jaha, så var vi där igen. Precis som på fl.
Fast det var andra personer som du vägrade diskutera med.
Var det inte du som skrev att "den som sig i leken ger........"

Måste få fråga dig, beter du dig på samma sätt om du möter lite motstånd i tjänsten?
Citera
2009-03-09, 11:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Alltså, jag har något jag velat göra så länge nu, men jag kommer nog inte få göra det, då jag inte fått JV-besök sedan jag mässade olika namn på satan...

Men det skulle vara så kul att, om det kommer två fruntimmer, glatt bjuda in dem. Sen lutar man sig mot dörren och låser den. Därefter går man och drar för gardinerna, under tiden står vittnena och glor frågande på en. När man sen dragit för allt som går att dra för ställer man sig en bit ifrån dem och gnuggar händerna och ser galen ut... och räknar sekunderna innan de låst upp dörrn och kutat allt vad kjolen håller.

Alternativt, ta fram plånboken och fråga vad det var ett besök i tvåan kostade.

Har en känsla av att man skulle slippa fler besök.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-09 kl. 11:34.
Citera
2009-03-09, 11:39
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jaha, så var vi där igen. Precis som på fl.
Fast det var andra personer som du vägrade diskutera med.
Var det inte du som skrev att "den som sig i leken ger........"

Måste få fråga dig, beter du dig på samma sätt om du möter lite motstånd i tjänsten?

Vi efterliknar Jesus. Att ta en diskussion med en avfälling är inte vårt mål, utan hitta människor med rätt hjärtinställning som letar efter sanningen och som Jehova drar till sig.

Matteus 10:11-14 I vilken stad eller by ni än kommer in, så utforska vem i den som är värdig, och stanna där tills ni går vidare. När ni kommer in i huset, så hälsa det; och om huset är värdigt, då må den frid ni önskar det komma över det; men om det inte är värdigt, då skall er frid vända tillbaka till er. Varhelst man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, där skall ni gå ut ur det huset eller den staden och skaka dammet av era fötter.
Citera
2009-03-09, 11:43
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Vi efterliknar Jesus. Att ta en diskussion med en avfälling är inte vårt mål, utan hitta människor med rätt hjärtinställning som letar efter sanningen och som Jehova drar till sig.

Nu ska vi se: enligt er sagobok förrådde Judas Jesus till romarna. Jesus visste om detta, men slutade han prata med Judas? Sa Jesus något till Jusad om att han nu var en avfälling och att ingen fick prata med honom?

Eller står det bara så i er bibel? Bibeln 1.3?

Makalöst att en sagobok kan påverka det rationella tänkandet så till den milda grad...
Citera
2009-03-09, 11:51
Medlem
Citat:

Matteus 10:11-14 I vilken stad eller by ni än kommer in, så utforska vem i den som är värdig, och stanna där tills ni går vidare. När ni kommer in i huset, så hälsa det; och om huset är värdigt, då må den frid ni önskar det komma över det; men om det inte är värdigt, då skall er frid vända tillbaka till er. Varhelst man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, där skall ni gå ut ur det huset eller den staden och skaka dammet av era fötter.

Men jag är ju ingen avfälling!

Och nog tycker jag att du borde ha mer att säga om hur ett JV som inte tror på vissa av JV-lärorona bemöts i församlingen om h-n luftar sina tvivel för någon!

Och dessutom, varför du får klippa och klistra efter behag, men andra ska skriva av hela artikeln, annars har det inget värde!
Citera
2009-03-09, 13:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Till att börja med, varför skall vi lyda befallningen att göra lärjungar? Jesus sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. Gå därför och gör lärjungar.” Ordet ”därför” anger det viktigaste skälet till att vi skall lyda den här befallningen, nämligen att Jesus, den som gav befallningen, har ”all myndighet”. Hur omfattande är hans myndighet?

Jesus har myndighet över sin församling, och sedan 1914 har han haft myndighet över Guds kungarike, som då hade upprättats. (Kolosserna 1:13; Uppenbarelseboken 11:15)
Han är ärkeängeln, och som sådan för han befälet över en himmelsk armé som består av hundratals miljoner änglar. (1*Thessalonikerna 4:16; 1*Petrus 3:22; Uppenbarelseboken 19:14–16)
Han har bemyndigats av sin Fader att göra till intet ”all regering och all myndighet och makt” som motsätter sig rättfärdiga principer. (1*Korinthierna 15:24–26; Efesierna 1:20–23)
Jesu myndighet är inte begränsad till de levande. Han är ”domare över [både] de levande och de döda” och har fått makt av Gud att uppväcka dem som har somnat in i döden. (Apostlagärningarna 10:42; Johannes 5:26–28) En befallning som ges av den som fått så stor myndighet måste sannerligen anses vara av största betydelse.
Därför lyder vi respektfullt och villigt Kristi befallning att gå och göra lärjungar.

I början av sin jordiska tjänst gav Jesus sina lärjungar ett talande exempel på att det skulle medföra välsignelser att erkänna hans myndighet och lyda hans befallningar.
Vid ett tillfälle sade han till Petrus, som var fiskare: ”Gå ut dit där det är djupt, och sänk ner era nät till fångst.” Petrus var säker på att det inte fanns mer fisk, så han sade till Jesus: ”Lärare, hela natten har vi slitit och ingenting fått.” Ändå tillade han ödmjukt: ”Men på din befallning skall jag sänka ner näten.”
Efter det att han hade lytt Kristi befallning fångade han ”en stor mängd fisk”. Överväldigad ”kastade han sig ner vid Jesu knän och sade: ’Gå bort från mig, eftersom jag är en syndig man, Herre.’”
Men Jesus svarade: ”Var inte rädd längre.
Från och med nu skall du fånga människor levande.” (Lukas 5:1–10; Matteus 4:18) Vad lär vi oss av den här berättelsen?

Jesus gav Petrus, Andreas och de andra apostlarna uppdraget att bli ”människofiskare” efter, inte före, den här häpnadsväckande fiskfångsten. (Markus 1:16, 17)
Det är tydligt att Jesus inte krävde blind lydnad. Han gav dem ett starkt skäl till att de borde lyda honom.
På samma sätt som lydnad för Jesu befallning att sänka ner näten fick enastående goda resultat, så skulle lydnad för Jesu befallning att ”fånga människor” leda till stora välsignelser.
Med full förtröstan gjorde apostlarna det som Jesus hade befallt. Berättelsen slutar så här: ”De [förde] båtarna tillbaka till land och övergav allt och följde honom.” (Lukas 5:11)
I våra dagar efterliknar vi Jesus när vi uppmuntrar andra att ta del i arbetet med att göra lärjungar.
Vi kräver inte att människor helt enkelt skall göra det vi säger åt dem, utan vi ger dem övertygande skäl till att de bör lyda Kristi befallning.
Hur kan detta svaret vara ett svar på min fråga;
Citat:
Eftersom ni Jehovas Vittnen tror att Jesus Kristus fick makten i himmlen 1914, varför står det i Matteus 28:18; "Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Mig är given all makt i himmelen och på jorden." Han hade alltså alla makt, han sa inte att han skulle få den eller något liknande, han hade all makt.
Citera
2009-03-09, 13:50
Medlem
schabo-labos avatar
Helt rätt Gitte.

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Man kunde alltså bli utesluten för att inte tro på vissa specialläror, eller hur??
Det förnekade du.
Och man skulle ha hjälp av "kvalificerade tjänare" för att komma på rätta vägar.
Alltså är det din skyldighet att se till att en god vän som uttrycker tvivel på tex synen på "slaven" får sådan hjälp!
Alltså är du skyldig att tala om detta för "kvalificerade tjänare".
Det förnekade du.

Och det var där den här debatten startade.
Boken Organisationen för predikandet om riket och arbetet att göra lärjungar (sv. 1973) ger på sidan 180 en direkt uppmaning till sådant angiveri:

"Om du personligen någon gång blir vittne till en allvarlig överträdelse, som begås av en döpt medlem av församlingen eller av en odöpt person som regelbundet kommer till församlingens möten, då bör lojalitet mot Jehova och hans Son och kärlek till dina bröder förmå dig att bringa saken till den dömande kommitténs kännedom."

Källa;
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/uteslut.htm
Citera
2009-03-09, 13:58
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Fast vi visar dom kärlek genom uteslutningen, eftersom de inte har ångrat sitt handlingssätt så kommer de inte att få överleva. Men om man utesluter dom så kanske de vaknar upp o inser vad som har hänt och förhoppningsvis så vänder de tillbaka till Jehova och får återigen ett godkänt förhållande till han!

Sen kräver Jehova att vi måste följa bibeln, då finns det klara besked på hur vi skall förhålla oss:
2 Joh 10; det gäller ju irrläror och falserier. Kommer en person utan irrläror så gäller ej skriftstället. Alltså om man inte har läran om Kristus är man inte välkommen, med andra ord är merparten av jordens befolkning (1 miljard) kristna välkomna.

2 Thess 3:14; Gäller församlingsmedlemmar, ej uteslutna.

Resten handlar ju om bröder, och är man utesluten är man inte längre broder, alltså gäller ej skriftstället.

Citera
2009-03-09, 14:03
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Så du är här för att omvända oss och få medlemmar? Jag har inga planer på att gå med i Jehovas utan är här för att diskutera lärorna och kommentera och debattera dem, det är ju därför tråden är till. Sen att du möter på motstånd, det får man ju räkna med eller hur. Du skriver att du söker folk som har rätt hjärtställning som leter efter sanningen.. då har du mig, jag söker sanningen!
Senast redigerad av schabo-labo 2009-03-09 kl. 14:14.
Citera
2009-03-09, 14:11
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Boken Organisationen för predikandet om riket och arbetet att göra lärjungar (sv. 1973) ger på sidan 180 en direkt uppmaning till sådant angiveri:

"Om du personligen någon gång blir vittne till en allvarlig överträdelse, som begås av en döpt medlem av församlingen eller av en odöpt person som regelbundet kommer till församlingens möten, då bör lojalitet mot Jehova och hans Son och kärlek till dina bröder förmå dig att bringa saken till den dömande kommitténs kännedom."

Källa;
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/uteslut.htm

Då talar vi om synd, som sex, röka, alkoholmissbruk osv.
Som du såg av min text så ska man fortsätta att visa personen barmhärtighet!

Citat:
Vidare citat ur artikeln:

Om en kristen (som påstår sig tro på Gud, bibeln och Jesus) förhärdat förespråkar falska läror, kan det, om man följer dessa skriftenliga exempel, bli nödvändigt att utesluta honom ur församlingen. Om någon bara hyser tvivel eller inte fått full upplysning om en sak, kommer naturligtvis kvalificerade tjänare att i kärlek hjälpa honom. Detta är i överensstämmelse med rådet: ”Fortsätt ... att visa barmhärtighet mot några som tvivlar; rädda dem genom att rycka dem ur elden.”

Titus 3:10, 11 En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning, 11*eftersom du vet att en sådan har vänts bort från vägen och syndar och har dömt sig själv.

Judas, vers 22, 23 Det finns några som tvivlar, och dem skall ni fortsätta att visa barmhärtighet; rädda dem genom att rycka dem ur elden. Men det finns andra som ni skall fortsätta att visa barmhärtighet, och det med fruktan, i det ni hatar till och med den av köttet nerfläckade innerklädnaden.
Citera
2009-03-09, 14:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Så du är här för att omvända oss och få medlemmar? Jag har inga planer på att gå med i Jehovas utan är här för att diskutera lärorna och kommentera och debattera dem, det är ju därför tråden är till. Sen att du möter på motstånd, det får man ju räkna med eller hur. Du skriver att du sköer folk som har rätt hjärtställning som leter efter sanningen.. då har du mig, jag söker sanningen!

Jooo, men om du tittar på hur vissa personer skriver. Dom diskuterar inte, dom attackerar, mobbar och beter sig allmänt illa åt. Sånt ska ingen behöva ta...

Tycker du är trevlig och saklig att skriva med även om vi tror, tycker och tänker olika!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in