2009-02-02, 21:39
Medlem
Irmschers avatar
Hörde för något år sen av osäkra källor att det skulle ha funnits ett gäng i Uppsala som kallades just Eriksbergsligan,Det sista de ska ha gjort ska vara att kapa en stadsbuss och levt rövare. Är det någon som sitter inne på mer information?

EDIT: De var etablerade någon gång mellan 70-90 talet
Citera
2009-02-02, 22:12
Medlem
crazymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Hörde för något år sen av osäkra källor att det skulle ha funnits ett gäng i Uppsala som kallades just Eriksbergsligan,Det sista de ska ha gjort ska vara att kapa en stadsbuss och levt rövare. Är det någon som sitter inne på mer information?

Ganska brett tidsspann får jag säga, inget mer exakt?
Citera
2009-02-02, 22:14
Bannlyst
En buss? Finns det förresten ingen film när det är en busschaufför i Stockholm som bara tröttnar och kör iväg i en buss full med passagerare och "lever livet"?
Citera
2009-02-03, 11:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Flyttar tråden till rätt forumsdel.

Organiserad brottslighet ---> Kriminalhistoria

// Mod
Citera
2009-02-03, 12:14
Medlem
micke_hs avatar
Citat:

Kapat en buss? Det låter inte som dom vassaste knivarna i bestickslådan. Snarare låter det som Jönssonligan på fyllan. Inte så konstigt att ingen kommer ihåg dessa amatörer.
Citera
2025-07-07, 11:10
Medlem
Citat:

Jag sitter nu också och funderar på detta. Uppväxt i Eriksberg 1960-80. Det har funnits sån liga men jag kan inte komma på vad de gjort och personer. Tror mig veta en person som jag numera sett i Eriksberg. Ska verkligen fråga honom. Har för mig Tjock-Steffe var inblandad och han uppväxt i Eriksberg.
Citera
2025-07-07, 11:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskarious
En buss? Finns det förresten ingen film när det är en busschaufför i Stockholm som bara tröttnar och kör iväg i en buss full med passagerare och "lever livet"?

Det är inte boken Kollektivt självmord av Arto Paasilinna du tänker på som tydligen också blivit film.

https://www.filmtipset.se/film/kollektivt-sjalvmord
Citera
2025-11-07, 18:02
Medlem
Det är inte lätt att hitta info om denna ungdomsliga men här kommer lite :

Eriksbergsligan bestod av ett 20-tal ungdomar som var aktiva från början av 70-talet då det var unga tonåringar. Gänget brukade träffas utanför ungdomsgården Gläntan eller vid Texacomacken vid Norbyvägen. De drack öl och drog ner på stan där de ofta hamnade i slagsmål med raggare eller andra ungdomsgäng från Uppsala. Det här var alltså ungdomar som var den första generationens barn att växa upp i höghusområdet som byggdes tidigt 60-tal.

De var välkända på Eriksbergsskolan och en som samtidigt var elev berättar om ett tillfälle då en av killarna sparkade ut tänderna på en kille som låg på golvet, lärare vågade inte ingripa. Vid sidan av skolan sysslade killarna med småbrott som snatteri och stölder, senare avancerade de och började med inbrott och grövre stölder. Bråk med polisen hörde inte till ovanligheterna och flera av ligans medlemmar åkte också på grovt med stryk från polisen.

- De fick nog mer smörj än de skulle ha, berättar en polisman som då bodde i Eriksberg. Samma polisman var också övervakare åt flera av ungdomarna. Han berättar om ett besök på Arbetsförmedlingen där grabbarna bett tjänstemannen om hjälp, han hånlog bara och sa - Ni kan väl få låna varsin kofot istället?

En av ungdomarna "Peter" berättar att de var ca 20 st och 15 av dem saknade pappor. Myndigheternas slapphet anser flera av ungdomarna var en bidragande orsak till att de tilläts att gå längre och längre. De dömdes endast till vård inom barnavårdslagen utan några efterkommande repressalier. En socialarbetare beskriver också "luddiga" insatser mot ungdomarna. En av ungdomarna berättar att han lämnade ligan och blev lärare.

Jag vet att det var ett stort slagsmål mellan ungdomar och polis vid Gläntan runt 1977, upp emot 80-100 ungdomar ska ha varit inblandade om jag minns rätt. Där bör dessa ha varit med.

Jag tror att en eller två av dem har bott kvar i Eriksberg till iallafall 2010-talet nån gång. En av dem är jag säker på och de brukade stå ett gäng utanför kiosken på torget och språka där han ingick. De kan nog fortfarande bo kvar, jag såg den ena av dem på stan för bara någon vecka sen.
Citera
2025-11-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildWings
Jag sitter nu också och funderar på detta. Uppväxt i Eriksberg 1960-80. Det har funnits sån liga men jag kan inte komma på vad de gjort och personer. Tror mig veta en person som jag numera sett i Eriksberg. Ska verkligen fråga honom. Har för mig Tjock-Steffe var inblandad och han uppväxt i Eriksberg.

Blir väldigt nyfiken på vem du har sett. Om jag säger jeansväst, ringer det nån klocka då? Jag frågade Stefan och han var inte inblandad i denna liga. Han kom nog igång lite senare då hans morbror drog med honom på hans första inbrott.
Citera
2025-11-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Blir väldigt nyfiken på vem du har sett. Om jag säger jeansväst, ringer det nån klocka då? Jag frågade Stefan och han var inte inblandad i denna liga. Han kom nog igång lite senare då hans morbror drog med honom på hans första inbrott.

Har problem med minnet, så kan blanda ihop saker. Bra att du frågade! När du nämner jeansväst får jag en svag bild på en person. Kan vara den jag sett i Eberg i nutid. Intressant. Poppar upp lite i rassliga hjärnan när jag läser inläggen.
Citera
2025-12-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildWings
Har problem med minnet, så kan blanda ihop saker. Bra att du frågade! När du nämner jeansväst får jag en svag bild på en person. Kan vara den jag sett i Eberg i nutid. Intressant. Poppar upp lite i rassliga hjärnan när jag läser inläggen.

En av dem som jag vet var en känd bråkstake på sin tid, känd runt om i stan bland andra i samma ålder, han bor kvar I Eriksberg idag. Om han var med i ligan vet jag inte säkert, men han tillhör den generationen och bodde då i området och hade ett rykte i stan. Det roliga är att både han och den andra jag tänker på bägge ofta haft just jeansväst flertalet gånger då jag sett dem. Nu är det dock ett tag sen och jag spenderar inte lika mycket tid i området längre.

Lite mer om ligan, en av medlemmarna berättar om hur han blev kraftigt misshandlad av polisen och efter det spårade han ur och blev hatisk. Han berättar vidare om ett tillfälle då han ensam sänkte nio stycken raggare på Fyristorg, vilket slutade med att mängder av raggare tog sig ut till Eriksberg för att ge igen. Att det var otroliga bataljer mellan dem och raggarna och även krig mot polisen. Samma person blev själv knivskuren fyra gånger och skjuten en gång under åren som kriminell.

Bifogar ett urklipp med blandade rubriker där ligan eller dess medlemmar varit inblandade.

https://imgur.com/a/6fSTMYs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in