Citat:
Håller med dig. SMS-språk har jag dock överseende med och använder själv i "realtidschattar" där man ju mer försöker simulera ett vanligt samtal mun till mun. Där är det viktigare att snabbt kommunicera det man vill, inte att allt blir rätt och det riktar sig oftast till endast en person och är inget som kommer att ligga kvar för omvärlden att studera.
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, jag har svårt för slarv med stor bokstav och punkt. När man inte har luft i inläggen utan en vägg av text istället.
Är det svårläst så kanske man inte läser det ordentligt, och det är ju synd eftersom själva innehållet kanske är väldigt tänkvärt.
Ej etablerade förkortningar (SMS-språk) ser jag rött av. Jag vet inte...jag kanske är för gammal för att hänga på diskussionsforum som hakar upp mig på sådant.
Däremot tycker jag det är lite komiskt med typiska "tangentbordsfelskrivningar", om nu det ordet finns. Att man missar en bokstav, eller att två bokstäver byter plats. Man har ofta så bråttom när man skriver på tangentbordet, är några meningar före i huvudet.
Är det svårläst så kanske man inte läser det ordentligt, och det är ju synd eftersom själva innehållet kanske är väldigt tänkvärt.
Ej etablerade förkortningar (SMS-språk) ser jag rött av. Jag vet inte...jag kanske är för gammal för att hänga på diskussionsforum som hakar upp mig på sådant.
Däremot tycker jag det är lite komiskt med typiska "tangentbordsfelskrivningar", om nu det ordet finns. Att man missar en bokstav, eller att två bokstäver byter plats. Man har ofta så bråttom när man skriver på tangentbordet, är några meningar före i huvudet.
Ett inlägg på ett forum bör man lägga lite mer tid på, det kommer att granskas av tusentals personer i bästa/värsta fall och då tycker jag att man ska/bör vara noggrannare än vid t.ex. MSN-chattande. I ren självbervarelsedrift om inte annat. Texten kommer att finnas kvar på nätet en lång tid framåt och även om man själv mognar och lär sig mer så kommer inte det synas i den texten. Tänk på det när framtida arbetsgivare googlar upp "er".

Sen att det blir stavfel och att man missar tangenter när man sitter och skriver, det händer och är inget jag skulle irritera mig på. Kanske om samma person ständigt skriver generellt dåligt och alltid stavar ett ord fel så kan man ju upplysa om att det heter ex. "Hade" inte "Hadde" osv.
Min morsa arbetade som kanslist och skrev att tag många texter där ordet "pension" var med i olika former som "pensionsplan", "förtidspension" osv, väldigt ofta skrev hon fel och skrev "penIsion" istället. Vilket vart ett internt skämt på kansliet. Kanske var det nån form av omvänt oidipuskomplex.
Jag tror vi alla har vissa ord där fingrarna vandrar iväg på eget bevåg, jag har mitt efternamn t.ex. som ständigt byter plats på första och tredje bokstaven så jag får i 99% av fallen trycka 3 backspace för att radera tecknena när jag skriver det för att rätta till det.
Sen har vi vissa ord vi lärt oss fel, de följer med oss hela livet tills någon rättar en. Jag tycker generellt att det är bättre att man får veta det, men att ett diskussionsforum inte är rätt plats att ta upp det på, om det inte råkar vara i språkforumet då och det är topic för tråden, men i vanliga diskussioner så förstör det bara med metadiskussioner kring stavningar och felstavningar.