2009-01-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
All historia revideras när det kommer fram nya rön, det är en del av processen. Vi måste behandla alla historiska händelser likadant, oavsett om det handlar om folkmord på judar eller folkmord på tyskar. Om revisionister för fram forskning som tyder på att ryska arméns övergrepp inte var så farliga så ska detta uppmärksammas. Om det kan ifrågasättas på samma grund som Förintelsen, dvs. brist på bevis och mindre trovärdiga vittnen, då ska det ske också.

Jag ser inte problemet?

WW2 och förintelsen har ända sedan krigsslutet varit ämne för forskning och undersökningar, och det förekommer revideringar åt båda håll.

Ingen forskning om förintelsen är förbjuden så länge den är seriös och har goda grunder att stå på.

Det ska alltså ha framkommit något substantiellt som går mot den idag vedertagna uppfattningen, som föranleder vidare forskning för att utröna om det verkligen ligger nåt i saken.

Man kan säga att det fungerar ungefär likadant som en rättsprocess. Man får ingen ny prövning om man inte har något nytt av vikt att visa upp.

Dr Tinnitus
Citera
2009-01-13, 17:00
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu är du väl egentligen duktigt irrelevant....?

Vad har gamla avdankade krig elände och erövringar med WW2 och förintelsen att göra?

WW2 och förintelsen är så otroligt stora händelser att det är totalt omöjligt att alla som kommit i kläm och lidit, eller att alla övergrepp kan komma i dagen och nämnas varenda gång någon nämner WW2 eller förintgelsen. En bok har ofta bara några hundra sidor, en tidning kanske 30, ett radioprogram eller TV-program kanske en timme.

Är din önskan att varje enskild människa eller händelse under WW2 ska få en helt egen sida eller två i historieböckerna, tidningarna m.m?

Jag törs lova dig att det trots att du och många revisionsiter påstår att judarnas lidande ältas och tyskarnas lidande döljs, ändå fortfarande finns en fruktansvärd massa judar och andra vars upplevelser och öden under kriget vi fortfarande inte har fått höra.

Att sen hela tiden försöka vinklade som att det var de alierades fel att mer eler mindre oskyldiga tyskar kom i kläm under kriget är rätt dumt. Därför att den grundläggande orsaken till att de alls kom ikläm var deras egen farbror Hitler. Hade han inte fått storhetsvansinne och börjat krig mest överallt i Europa så hade de alierade heller inte fått för sig att jävlas med civila tyskar bara för att de hade det tråkigt en dag.

Det är alltså beklagligt att civila oskyldiga på båda sidor råkade illa ut, men hela skulden är Nazisternas, Hitlers och de som stödde dem.

Dr Tinnitus
Avdankade krig och elände har ingenting med WW2 att göra.

Men du menar alltså att alla sidor som drabbades har fått den belysning de kanske rimligen borde förtjäna? Det får stå för dig, jag håller inte med.

Det stämmer såklart att det finns mängder av judar vars lidande, vad det nu än bestod i, inte fått komma till tals. Men överrepresentationen jämfört med andra grupper är fullkomligt grotesk.

Om de allierade medvetet, eller åtminstone med de tyska härjningarna i minne, lät massa tyska civila drabbas, så var detta berättigat för att deras ledare var en knäppskalle som startade krig? Tyskarna hade alltså sig själva att skylla för sin död, på grund av att de råkade ha en ledare som bestämde att det skulle krigas? Intressant inställning, men ingen jag delar.
Citera
2009-01-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Ok då är jag med på hur du menar. Visst har du en poäng i det, men det kanske ändå är på tiden att bilden nyanseras lite, jag menar, judarna har ändå haft 60 år i rampljuset nu. Men så ser det ju inte ut, fokus verkar vara större än någonsin på judarnas lidande, och råkar man tycka att det är lite fel så är man såklart antisemit.

För övrigt svarade du inte på detta:

Nej. Det var givetvis inte acceptabelt att civila tyskar drabbades av div. vedergällningar vid krigsslutet eller tiden därefter. Men det kan ju inte vara särskilt svårt att förstå att så ändå inträffade.

Man få alltså helt enkelt acceptera att sådant händer när tidigare förtryckta offer plötsligt kan ge utlopp för sitt påtvingade lidande mot de som på ett eller annat sätt tillhörde förövarsidan.

Man kan alltså inte acceptera att det skulle ges tillåtelse att gå ut och "knacka tyskar", men samtidigt tvingas acceptera att man omöjligt kan hindra att så ändå sker i vissa fall. Det är ju helt omöjligt att skydda varje enskild civil tysk.

Dr Tinnitus
Citera
2009-01-14, 03:43
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Man få alltså helt enkelt acceptera att sådant händer när tidigare förtryckta offer plötsligt kan ge utlopp för sitt påtvingade lidande mot de som på ett eller annat sätt tillhörde förövarsidan.

Man kan alltså inte acceptera att det skulle ges tillåtelse att gå ut och "knacka tyskar", men samtidigt tvingas acceptera att man omöjligt kan hindra att så ändå sker i vissa fall. Det är ju helt omöjligt att skydda varje enskild civil tysk.

Dr Tinnitus

Och samma argumentering kan såleds appliceras på Förintelsen?
Citera
2009-01-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Och samma argumentering kan såleds appliceras på Förintelsen?

Din frågeställning är inte relevant, eller i alla fall dåligt genomtänkt.

Därför att förintelsen inte föregicks av att tyskarna el. nazisterna på något sätt behandlats av judar eller andra offer för förintelsen på ett sådant sätt eller i sådant omfång att det skulle finnas minsta anledning för tyskar el. nazister att utsätta judar eller andra för någon form av vedergällning genom våld, tvångsdeportation folkmord eller andra hemskheter och förnedelser.

Dr Tinnitus
Citera
2009-01-16, 00:11
Medlem
Ur en nyupptäckt massgrav har myndigheterna i Polen än så länge grävt fram 1800 förmodat tyska civila, kvinnor och barn som mördades av de sovjetiska judebolsjevikerna.

http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSTRE50D5HI20090114

Citat:
Polish authorities have unearthed the remains of 1,800 bodies and expect to find even more in a mass grave first discovered three months ago and believed to date back to the final days of World War Two.

The site is in a corner of northern Poland that was part of Germany until 1945 and the authorities suspect the remains are of ethnic German civilians, at least some of whom were probably killed by advancing Soviet forces.

"We are dealing with a mass grave of civilians, probably of German origin. The presence of children... suggests they were civilians," Zbigniew Sawicki, a Polish archaeologist supervising the exhumation, told Reuters on Wednesday.

"It is very puzzling that no personal belongings have been found among the remains... We have few clues as to how these people died, though there is a high probability they were war victims," Sawicki added.
Citera
2009-01-16, 02:31
Medlem
(Snälla skippa alla omogna kommentarer om att jag skulle vara nazist eller hejar på Hitler, sånt barnsligt trams tillför inte diskussionen något alls och stämmer inte det minsta)

Man fokuserar ytterst ytterst lite på tyskarnas lidande under och efter WW2 för att motverka att folk sympatiserar med dem och får sin svart-vita bild av kriget rubbad. Detta görs fullt medvetet.

Visserligen är tiden för historelektioner begränsad, men har man tid att berätta om enskilda individers lidande så borde man även ha tid att nämna lidande i större skala.

Händelser som bombterrorn, historiens största etniska rensning och sudet-tyskarnas öde är ju inga små och betydelselösa händelser direkt. Det verkar som att många personer försöker att tysta ner diskussioner kring dessa krigsförbrytelser och rättfärdiga dem genom att påpeka att det handlade om vedergällningar och att det var tyskarna som började.

Jag förstår verkligen inte hur vissa personer resonerar, men enligt mig så går det inte att försvara mord på oskyldiga personer genom kommentarer som "ja, men det var ju de som började". För mig spelar det ingen roll vem som kastade första stenen eftersom de civila på båda sidor inte bär någon skyldighet.

Det är ju helt sinnesjukt att man ska behöva diskutera och bråka i 9!! år innan det ens är okej att RÖSTA om ett förslag om att bygga ett museum dedikerat till de som fördrevs. Inte ens 60 år efter kriget får tyskarna ha ett museum till minne av denna förskräckliga händelse utan att även berätta om alla andras öde. Det är i grunden ju inte fel, men hur många förintelsemuseum finns det som även berättar om t.ex. Gulagarkipelagen?

http://www.sueddeutsche.de/politik/292/432042/text/

Citat:
Der frühere polnische Regierungsbeauftragte für Kontakte zu Deutschland, Mariusz Muszynski, warnte vor der Beteiligung an einem Projekt, dessen Autoren sich des Begriffes "Vertreibung" bedienten. Es habe keine Vertreibungen der Deutschen, sondern Aussiedlungen gegeben, sagte Muszynski.

För att avrunda det hela länkar jag även till en bild. Ni får själva dra era slutsatser.

http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Vertreibung.jpg

EDIT: Hittade ett citat av Roman Herzog som jag tycker passar ganska bra (för de som förstår tyska )

Citat:
Kein Unrecht, und mag es noch so groß gewesen sein, rechtfertigt anderes Unrecht. Verbrechen sind auch dann Verbrechen, wenn ihm andere Verbrechen vorausgegangen sind.
Senast redigerad av stereotajp 2009-01-16 kl. 03:13.
Citera
2009-01-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men varför vill 'politiker, media, skolor' i vårt land tex, att man inte ska sympatisera med dessa civila tyskar?
Det verkar underligt tycker jag.

Jag måste korrigera det där. Uppfattningen verkar vara att om man sympatiserar med de tyska civila under och efter andra världskriget så sympatiserar man även med nazisterna.

Fokuserar man på tyskt lidande på något sätt så utnyttjas detta även av högerextrema partier och grupper, vilket man försöker motverka. Man har då helt enkelt valt att i princip inte prata om det alls.

Citat:
Om politiker och media har sagt så är det väl enkelt att hänvisa till en artikel eller ett uttalande.

Artikeln jag länkade till är ett ganska bra exempel tycker jag. Det går inte att bygga ett museum som handlar om fördrivningen av tyskar utan "men".

Tycker ni att proportionerna är som de bör vara? Dvs hur mycket man pratar om olika människors lidande i samband med andra världskriget.

EDIT:
Massgraven på 1800 tyskar som hittades i polen för 3 månader sen har t.ex. inte nämts i svensk media. Jag kan ju inte bevisa det, men jag tvivlar starkt på att de inte har hört något om detta. Hade det däremot varit engelsmän, fransmän, ryssar, polacker, judar osv så tror jag att det mycket väl hade påpekats i diverse tidningar i Sverige.
Senast redigerad av stereotajp 2009-01-16 kl. 20:23.
Citera
2009-01-17, 10:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag vet jag läste om det någonstanns. men hittar ej det igen. Men här en länk tll svensk sida
http://vitamininjektion.wordpress.com/2009/01/09/massgrav-med-mordade-tyskar-funnen-i-polen/
Citera
2009-01-17, 10:37
Medlem
Herkulesbigs avatar
Tydligen en del tyskar föll offer, för tjeckerna.
"Mer än 255 000 sudettyskar mördades eller omkom i de beryktade förintelselägren runtom i Böhmen och Sudettyskland. Hur många tyska soldater som gick en kvalfull död till mötes i Tjeckoslovakien är svårt att uppskatta. De registrerades som saknade i Wehrmachtarkiven. Hundratusentals mödrar och fästmör väntade förgäves på sina söner och fästmän. Att många mördades i tjeckiska dödsläger fick de aldrig veta. Soldaterna ligger nedgrävda i massgravar utan identifiering, de är borta för evigt. Och ingen kommer någonsin få veta på vilket sätt obeväpnade soldater mördades."
Detta måste vara sant Men om man bytte ut texten litte grann.. bytter ut soldat med jude.. så får vi en helt annan bild.

http://www.bgf.nu/fiin/1997/5c.html
Citera
2009-01-18, 11:01
Moderator
WirelessGkit2s avatar
OT raderat

Tillsägelse till

Boba Fett
Vänlige Viktor
FritzDaCat
Dr Tinnitus

Om man hade fått en tillsägelse för varje OT så hade deras FB karriärer varit över för lääääääänge sedan.

/Mod
Senast redigerad av WirelessGkit2 2009-01-18 kl. 11:05.
Citera
2009-01-18, 12:40
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Din frågeställning är inte relevant, eller i alla fall dåligt genomtänkt.

Därför att förintelsen inte föregicks av att tyskarna el. nazisterna på något sätt behandlats av judar eller andra offer för förintelsen på ett sådant sätt eller i sådant omfång att det skulle finnas minsta anledning för tyskar el. nazister att utsätta judar eller andra för någon form av vedergällning genom våld, tvångsdeportation folkmord eller andra hemskheter och förnedelser.

Dr Tinnitus

Varför är det irrelevant och dåligt genomtänkt?
Utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in