(Snälla skippa alla omogna kommentarer om att jag skulle vara nazist eller hejar på Hitler, sånt barnsligt trams tillför inte diskussionen något alls och stämmer inte det minsta)
Man fokuserar ytterst ytterst lite på tyskarnas lidande under och efter WW2 för att motverka att folk sympatiserar med dem och får sin svart-vita bild av kriget rubbad. Detta görs fullt medvetet.
Visserligen är tiden för historelektioner begränsad, men har man tid att berätta om enskilda individers lidande så borde man även ha tid att nämna lidande i större skala.
Händelser som bombterrorn, historiens största etniska rensning och sudet-tyskarnas öde är ju inga små och betydelselösa händelser direkt. Det verkar som att många personer försöker att tysta ner diskussioner kring dessa krigsförbrytelser och rättfärdiga dem genom att påpeka att det handlade om vedergällningar och att det var tyskarna som började.
Jag förstår verkligen inte hur vissa personer resonerar, men enligt mig så går det inte att försvara mord på oskyldiga personer genom kommentarer som "ja, men det var ju de som började". För mig spelar det ingen roll vem som kastade första stenen eftersom de civila på båda sidor inte bär någon skyldighet.
Det är ju helt sinnesjukt att man ska behöva diskutera och bråka i 9!! år innan det ens är okej att RÖSTA om ett förslag om att bygga ett museum dedikerat till de som fördrevs. Inte ens 60 år efter kriget får tyskarna ha ett museum till minne av denna förskräckliga händelse utan att även berätta om alla andras öde. Det är i grunden ju inte fel, men hur många förintelsemuseum finns det som även berättar om t.ex. Gulagarkipelagen?
http://www.sueddeutsche.de/politik/292/432042/text/
Citat:
Der frühere polnische Regierungsbeauftragte für Kontakte zu Deutschland, Mariusz Muszynski, warnte vor der Beteiligung an einem Projekt, dessen Autoren sich des Begriffes "Vertreibung" bedienten. Es habe keine Vertreibungen der Deutschen, sondern Aussiedlungen gegeben, sagte Muszynski.
För att avrunda det hela länkar jag även till en bild. Ni får själva dra era slutsatser.
http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Vertreibung.jpg
EDIT: Hittade ett citat av Roman Herzog som jag tycker passar ganska bra (för de som förstår tyska

)
Citat:
Kein Unrecht, und mag es noch so groß gewesen sein, rechtfertigt anderes Unrecht. Verbrechen sind auch dann Verbrechen, wenn ihm andere Verbrechen vorausgegangen sind.