2009-01-12, 18:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Märkligt att det ska vara så svårt att hitta "judiska massgravar"...Jag såg just att polska byggnadsarbetare vid grävningar i den nu polska staden Malbork hittade lämningarna av omkring 1800 tyska civila som skjutits av Sovjetarméns soldater eller möjligen polacker i samband med framryckningen i början av 1945:

http://www.bild.de/BILD/news/bild-english/world-news/2009/01/07/grisly-mass-grave-found-in-poland/with-bodies-of-1800-wwii-germans.html
Skillnaden kanske består i att nassarna valde att förinta sina offer medan det för stalinisterna räckte med att avrätta dem!?? Kanske?

Edit: För övrigt vill jag hävda att det nog måste röra sig om tyfusdöda tyska civila! ..
Senast redigerad av d00rkey 2009-01-12 kl. 18:41.
Citera
2009-01-12, 18:44
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
För övrigt vill jag hävda att det nog måste röra sig om tyfusdöda tyska civila! ...

Vore det inte för kulhålen vore det kanske en teori så god som någon.
Citera
2009-01-12, 19:03
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Märkligt att det ska vara så svårt att hitta "judiska massgravar"...Jag såg just att polska byggnadsarbetare vid grävningar i den nu polska staden Malbork hittade lämningarna av omkring 1800 tyska civila som skjutits av Sovjetarméns soldater eller möjligen polacker i samband med framryckningen i början av 1945:

http://www.bild.de/BILD/news/bild-english/world-news/2009/01/07/grisly-mass-grave-found-in-poland/with-bodies-of-1800-wwii-germans.html

Det finns mängder av sådan gravar. Det råder ingen tvivel om att det tyska folket fick betala ett högt pris.

När israelerna träffar en skola med en granat blir det demonstrationer över hela världen. Undrar hur många skolor som förstördes i Dresden, då kriget i praktiken var slut?
Citera
2009-01-12, 20:12
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Vore det inte för kulhålen vore det kanske en teori så god som någon.
Kulhål? Aj, de' missa' jag..
måste det ha varit av ren barmhärtighet som ryssarna sköt kanske 10 - 15 pers som redan befann sig i dödsrosslingar och således led mycket svårt.. (Revisionistisk teoribildning!)
Citera
2009-01-12, 20:16
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Kulhål? Aj, de' missa' jag..
måste det ha varit av ren barmhärtighet som ryssarna sköt kanske 10 - 15 pers som redan befann sig i dödsrosslingar och således led mycket svårt.. (Revisionistisk teoribildning!)

Jag tror inte att det var ryssar som sköt, utan judar. Vi har fortfarande cirka 4miljoner judar på drift, som vi inte vet var de finns. Sannolikt är det förymda fångar som skjutits under flykten. Tyskar som var fångar i sitt eget system.
Citera
2009-01-13, 10:58
Medlem
Månsans avatar
Okänd krigshistoria
Allierade attacker på tyska civila förekom naturligtvis. Mest förödande verkan hade antagligen bombningarna av Hamburg (t o m värre än Dresden) i juli 1943.
Vad som är mindre känt är de allierades bombning av Danmark med civila offer som följd. En av den militära historiens sämre insatser. Fyra RAF-bombare bagav sig mot Vilhelmshaven den 4 september 1939 på uppdrag att bomba hamnen. Tre av dem flög vilse men hittade till slut en hamnstad som man släppte bomblasten över. Dessvärre visade det sig staden vara Esbjerg i Danmark. En dansk kvinna omkom i anfallet.
Citera
2009-01-13, 11:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Miro
Jag reagera på samma sak. O andra sidan är dagens ryssar knappast kända för att vara bildade i historia, frågar du en vanlig ryss i dag vet de knappast mer än vad man gjorde på kommunisttiden.

Struntprat. De vet mer än dagens svenskar. Har du ens pratat med en ryss?
Att Stalin kom högt i den där omröstningen beror nog på att det inte handlade om de största personerna i positiv mening.
Citera
2009-01-13, 11:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Okänd krigshistoria

'Den 21 mars 1945 inträffade Shellhusbombardemanget. I Shellhuset i Köpenhamn hade tyska Gestapo inrättat sitt högkvarter våren 1944. På grund av att den danska motståndsrörelsen blev hårt förföljd och hotades att krossas av Gestapo begärde motståndrörelsens ledare att högkvarteret skulle bombas i slutet av 1944. Flyganfallet sköts upp på grund av den tyska Ardenneroffensiven men den 21 mars 1945 blev det av på motståndsrörelsens trägna begäran. Anfallet blev lyckat och högkvartet totalförstördes. Ungefär 50 danskar och 50 tyskar som arbetade för Gestapo dog i anfallet och 18 av de 26 fångar som fanns fängslade i huset lyckades fly. Dock havererade ett av planen i den första vågen nära en skola och den efterföljande tredje vågen av plan bombade skolan istället för Shellhuset då de blev desorienterade av röken från det brinnande planet. Det ledde till att 109 civila varav 93 barn dödades.'

Inte bra.
Citera
2009-01-13, 16:21
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Min poäng var att ditt argument om att den historiska händelse som har minst revisionister emot sig skulle kunna vara mindre sannolik just därför, står sig slätt när mängden belägg är överväldigande.
Kan du omformulera det där, tror du?
Citera
2009-01-13, 16:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Du menade att historien om övergrepp mot tyskar är mer sannolik för att den har färre revisionister än den om Holocaust. Det resonemanget anser jag inte håller när mängden belägg för den senare är överväldigande.

Gick det bra?
Citera
2009-01-13, 16:28
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Du menade att historien om övergrepp mot tyskar är mer sannolik för att den har färre revisionister än den om Holocaust. Det resonemanget anser jag inte håller när mängden belägg för den senare är överväldigande.

Gick det bra?
Nej, det har jag inte sagt, det har du läst in i det jag skrivit isåfall. Den är inte alls mer sannolik för att färre är ute efter att revidera den. Allt jag säger är att alla historiska händelser ska vara öppna för revidering, och där verkar vi ju vara överens.
Citera
2009-01-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Precis, det har alltid dött civila i krig. Hundra år innan Hitler var det en kort man med lustig hatt som fick storhetsvansinne och försökte erövra Europa. Hur många civila strök inte med under den perioden?

Dock är det lite besvärande att det nästan är bortglömt (och i den mån det inte är bortglömt kan man nästan ana ett "de förtjänade det") hur många civila tyskar som faktiskt fick plikta med livet tack vare den framryckande ryska armén. Om Elie Wiesels Natt borde vara obligatorisk läsning på gymnasier, som någon ville, så borde Stalins Hämnd också vara det. Nån jävla ordning får det vara.

Nu är du väl egentligen duktigt irrelevant....?

Vad har gamla avdankade krig elände och erövringar med WW2 och förintelsen att göra?

WW2 och förintelsen är så otroligt stora händelser att det är totalt omöjligt att alla som kommit i kläm och lidit, eller att alla övergrepp kan komma i dagen och nämnas varenda gång någon nämner WW2 eller förintgelsen. En bok har ofta bara några hundra sidor, en tidning kanske 30, ett radioprogram eller TV-program kanske en timme.

Är din önskan att varje enskild människa eller händelse under WW2 ska få en helt egen sida eller två i historieböckerna, tidningarna m.m?

Jag törs lova dig att det trots att du och många revisionsiter påstår att judarnas lidande ältas och tyskarnas lidande döljs, ändå fortfarande finns en fruktansvärd massa judar och andra vars upplevelser och öden under kriget vi fortfarande inte har fått höra.

Att sen hela tiden försöka vinklade som att det var de alierades fel att mer eler mindre oskyldiga tyskar kom i kläm under kriget är rätt dumt. Därför att den grundläggande orsaken till att de alls kom ikläm var deras egen farbror Hitler. Hade han inte fått storhetsvansinne och börjat krig mest överallt i Europa så hade de alierade heller inte fått för sig att jävlas med civila tyskar bara för att de hade det tråkigt en dag.

Det är alltså beklagligt att civila oskyldiga på båda sidor råkade illa ut, men hela skulden är Nazisternas, Hitlers och de som stödde dem.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in