Citat:
Ursprungligen postat av hundkokare
Kan påstå att de som startar länkar av denna typ inte alltid har ett bättre språk än andra. Man kan även hos dessa se ett utbrett missbruk av till exempel kommatecken. Ord som "sig" stavas ibland "sej". Sej är en sorts fisk för dem som inte vet det.
Jag har inga problem med att läsa det mesta som personer skriver här på Flashback. Det problemet som jag kan känna är mycket irriterande och gör att jag inte tar inlägg på allvar är frekvens av särskrivingar. Regeln är: Om du säger ordet som helhet, skriv det som helhet. Det är skillnad på att:
Sätta på en skygglapp och sätta på en skygg lapp.
Det Ni skriver särskrivet kan få en helt annan innebörd än vad som egentligen var tänkt. Då måste texten tolkas. Detta ger i sin tur mindre flyt i texten. Flyt är bra. Jättebra, inte jätte bra!
Nej, vi som startar trådar av denna typ behöver inte ha ett bättre språk än andra, korrekt. Jag tror inte att jag har påstått så heller. Jag vill bara inte att mina förutfattade meningar ska få förstöra en potentiellt givande diskussion.
Angående kommatecken, lever jag efter samma regel här, som min körskolelärare hade för blinkersanvändning; "För mycket är bättre än för lite".
Ja, sej är, som du säger, "en sorts fisk". Du är dock inte den enda av oss två som stört sej på att folk skriver "sej" då det borde stå "sig". Jag frågade en lärare om just detta en gång (jag skulle tro att han undervisade i svenska, men jag kommer inte ihåg), och han påstod att det faktiskt var allmänt "accepterat" att skriva just "sej".
Sen dess har jag helt enkelt gjort så, då det känns mer rätt, eftersom det då(för mej i alla fall) stavas som det låter.
Är detta fel, ber jag om ursäkt för både mej själv, och min lärare.
Särskrivningar är inget som jag direkt stör mej på, det enda problem jag har med dessa är att tyda dem när jag egentligen är för trött för att sitta vaken och läsa saker.