2008-10-30, 17:58
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyer_Lansky
Holländsk mat är, likt engelsk, sjukt osexig. Pommes frites, majonäs och flottigt panerade saker, där det någonstans långt inne ligger ett dött djur. Strössel till frukost. Nej, jag skämtar inte. Strössel.

Jag jobbade i Holland ca 6mån i mitten på 90talet och vi blev serverade friterad spaghetti. Slå den om du kan

Men vi käkade även en hel del på restauranger som serverade väldigt fin mat.
Citera
2008-10-30, 17:59
Medlem
DarkPrincesss avatar
Norge! Mackor hela dagen och skumma maträtter överlag.
Citera
2008-10-30, 18:01
Moderator
skunkensunes avatar
Jag tror England har fått ett lite oförtjänt rykte. Precis som Skinner5000 nämner om den svenska maten så finns det en hel del mat utöver det som vi idag främst förknippar med engelsk matkultur. Tänker då på diverse olika "roasts", pajer och dylikt.
Citera
2008-10-30, 18:04
Bannlyst
Italien, bara massa pizza och skit. Nej kötbullar och spagetti ska det va
Citera
2008-10-30, 18:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetlirarn
Med andra ord ganska typisk italiensk mat .

~Paul~
Citera
2008-10-30, 20:37
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetlirarn
Zing!

Personligen nominerar jag England. Annars brukar jag hålla detta land i hög aktning när det gäller mycket, men mat har aldrig varit en stark sida hos dem.

Att folk nämner Sverige är för mig en gåta. Svensk husmanskost, likt den i öst, är för mig en enorm smakupplevelse. Kanske inte jämnbördig, men i alla fall jämförbar med det sydländska köket.
Senast redigerad av Bornet 2008-10-30 kl. 20:42.
Citera
2008-10-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omygawd
Jag vet inte om Gambia skulle klassas som ett av de tunga U-Länderna i Afrika, snarare Tchad eller Somalia. Fast de har nog en hel del inhemska rätter som är goda också.

För övrigt anser jag att det sämsta matlandet sett till förväntningar kontra upplevelse nog är Brasilien. Jag hade hört massor om deras goda kött och fina fiskrätter men allt vara bara en bluff. Dyrt, tråkigt och själlöst.
Jag blev bjuden på mat av en somalisk kvinna på jobbet för några år sedan, det var en pannkaka på surdeg, de har samma grej i Etiopien och Eritrea, Injeras heter det har jag för mig. TIll pannkakan var det en massa olika röror och jäklar vad gott det var! Kryddigt och starkt, och så milda såser också.
Citera
2008-10-30, 20:58
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blefs
Ryssland.. under stalins tid när han mörda en massa folk så serverades det människo delar och sådant shit för de va s fattigt.. va många kannibaler där.
Modern tid ere väl frankrike,england, finland och grönland
Dagens skratt. Du har räddat min dag
Citera
2008-10-30, 21:00
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Jag blev bjuden på mat av en somalisk kvinna på jobbet för några år sedan, det var en pannkaka på surdeg, de har samma grej i Etiopien och Eritrea, Injeras heter det har jag för mig. TIll pannkakan var det en massa olika röror och jäklar vad gott det var! Kryddigt och starkt, och så milda såser också.

Injera är fint. Dock skulle jag inte vilja äta det varje dag som Etiopierna gör. Men 1-2 gånger i veckan funkar utmärkt.
Citera
2008-10-30, 23:29
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag tycker det hackas ner för mycket på svensk mat faktiskt. Om man ser bortom pizzeriorna och gatuköken så finns det faktiskt en bra matkultur baserad på råvaror så som fjällfisk, vilt, ren, svamp och bär, västerbottensost, mandelpostatis och även havsdjur (olika fiskar, skaldjur mm). Åker man till de lite finare restaurangerna som serverar svensk mat (inte att blanda ihop med husmanskost) så får man allt som oftast riktigt riktigt bra mat. Jag kan hålla med om att i storstäderna är det dåligt med svensk mat, men åker man t.ex. till Västkusten eller Höga kusten kan man äta fantastisk god fisk, åker man upp till fjällen kan man allt som oftast få äta helt fantastisk mat baserad på lokala och svenska råvaror, råvaror som oftast håller en helt fantastisk kvalité.

Däremot har man i Storbrittanien ingen tradition alls av någon form av finare mat. Det är ju inte konstigt att de finaste restaurangerna serverar utländsk mat. Tyckte den lokala maten i England var väldigt grå och tråkig. Inte ens hjort eller fasan lyckades de få till.

Äntligen någon som ser det fina i Sverige! Vår matkultur är faktiskt perfekt. Vi har dåliga råvaror med få kryddor, men vi kan använda dem på ett fantastiskt sätt. Bruna bönor med fläsk är otroligt gott, och hur gått är det inte med ärtsoppa med pannkaka. Dessutom är det nyttigt och inte något friterat skräp.

Den spanska maten är definitivt en kultur som suger hästballe. Den är alldeles för överskattad och kladdig. De har inte friterade skaldjur, utan de gör såser av olivolja, eller såsen är olivolja, vilket är vidrigt. Konsistensen med ostron insmorda i olivolja slår nästan mat som man kan bli bjuden på i England.
Citera
2008-10-30, 23:49
Medlem
Vilket land man än nämner så kommer det någon och säger "Jag åt riktigt schysst där engång/har du smakat [insert random food]" osv.

Är fan helt omöjligt att avgöra när det gäller smak, då det skiljer sig från person till person.
Citera
2008-10-30, 23:54
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Den spanska maten är definitivt en kultur som suger hästballe. Den är alldeles för överskattad och kladdig. De har inte friterade skaldjur, utan de gör såser av olivolja, eller såsen är olivolja, vilket är vidrigt. Konsistensen med ostron insmorda i olivolja slår nästan mat som man kan bli bjuden på i England.

Gazpacho, Aioli, Serranoskinka, Paella,Tortilla, Tapas, Riojavin ja jag behöver inte fortsätta...DU suger hästballe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in