2008-10-22, 18:47
Medlem
Go' afton!
Jag skriver ett arbete om Nikola Tesla och vill gärna skriva lite kuriosa kring honom. Jag väljer därför att låta Flashbackare berätta om lite kuriosa som ni vet om honom, det finns mycket på Internet men det skadar aldrig med inflikningar från andra.
Vet du någon ett eller flera kuriosum kring Nikola Tesla, skriv gärna det här
Citera
2008-10-22, 19:23
Medlem
LeonVances avatar
Jag har bestämt för mig att det redan finns en mastig tråd om Tesla här på FB, så sök!
Citera
2008-10-22, 19:55
Bannlyst
Allt är sant i denna tråd.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=346827
Citera
2008-10-22, 20:08
Medlem
Gringons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Allt är sant i denna tråd.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=346827

Det där var den sämsta jävla tråd jag läst. de kastade ju bara skit på varandra i tråden. Värre än att läsa någon flippad paranormal-tråd (som faktiskt kan vara skoj emellanåt).

Nu ska jag googla Tesla istället
Citera
2008-10-22, 20:45
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag har bestämt för mig att det redan finns en mastig tråd om Tesla här på FB, så sök!

Här är tråden jag tänkte på https://www.flashback.org/showthread.php?t=736479

Inte så fet som jag mindes den!
Men du kan väl skicka ett PM till personen som skapade den.
Citera
2008-10-22, 21:26
Medlem
Dr. Wilys avatar
Mitt råd är att vara mycket kritisk och uppmärksam på källor när du letar information om Tesla. Få vetenskapsmän omges av så många legender och skrönor som just han. Han är något av en favorit hos vissa konspirationsteoretiker och det finns ingen gräns för vilka förmågor och uppfinningar de tillskriver honom. Woo-woo-artiklar om dödsstrålar, rymdskepp och tankeläsningsmaskiner skrivna av vetenskapliga crackpots finns i väldiga mängder på nätet. Det är sant att Tesla hade fundringar kring dylika konstruktioner, men det var när han var en gammal, bruten och sinnesförvirrad man som tappat kontakten med omvärlden. Tesla var som störst när han var en ung man i slutet av 1800-talet: en genialisk om än något excentrisk uppfinnare som bland annat gav världen induktionsmotorn, Teslatransformatorn och ett system för transmission av växelström. Särskilt det sistnämnda har varit revolutionerande för samhället och har starkt påverkat hur vanliga människor lever idag. Han sysslade även med tidig robotik, trådlös kommunikation och Röntgenstrålning. Hans uppfinnargärning var enorm och han hade drygt 100 patent registrerade. På grund av dåligt ekonomiskt sinnelag slutade han dock trots sitt uppfinnarsnille som en utfattig och mycket ensam man; han vägrade av principiella skäl att acceptera ett kontrakt med Westinghouse som skulle gjort honom till världens första dollarmiljardär och när hans oförsäkrade laboratorium i New York brann ner år1895 förlorade han allt, såväl pengar som forskning. De sista åren av hans liv präglades av djup tragik, misär och (av hans beteende och idéer att döma) förmodligen sinnessjukdom.

Jag kan rekommendera boken The Man Who Invented the Twentieth Century av Robert Lomas (ISBN: 0-7472-6265-9). Den ger en bra översikt över Teslas liv och gärning. Teslas självbiografi Mina uppfinningar (ISBN: 91-7486-501-3) finns på svenska och är mycket intressant läsning. Tesla beskriver här med egna ord sitt tillvägagångssätt vid uppfinnandet och berättar hur han kunde visualisera sig maskinerna in i minsta detalj för sin inre syn och testköra dem i huvudet utan att ens behöva bygga en prototyp. Han förklarar även varför tuggummi är ett större hot mot samhället än rom (som sagt, han var excentrisk).
Citera
2008-10-22, 22:48
Medlem
Realizts avatar
Nya myter om Tesla fabriceras på löpande band än idag.

En ryskspråkig bekant berättade härom veckan om nån rysk "dokumentär" som spekulerade i hur det var någon fantastisk Tesla-maskin som låg bakom Tunguska-explosionen.

Och i filmen "The Prestige" från härom året (vilket är filmiskt mycket intelligent och klart sevärd!) så tar illusionister (scentrollkarlar) hjälp av Tesla för att utföra verklig magik...

Undrar om det har att göra med att han var rumän? Rumänien har ju ett märkligt dåligt rykte på alla sätt. Även goda nyheter därifrån vänds systematiskt till någonting fruktansvärt i massmedia.
Citera
2008-10-23, 00:07
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Undrar om det har att göra med att han var rumän? Rumänien har ju ett märkligt dåligt rykte på alla sätt. Även goda nyheter därifrån vänds systematiskt till någonting fruktansvärt i massmedia.
Tesla var etnisk serb, född i byn Smiljan som då tillhörde Österrike-Ungern, men som idag ligger i Kroatien. Han blev amerikansk medborgare 1891.
Citera
2008-10-23, 00:21
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Tesla var etnisk serb, född i byn Smiljan som då tillhörde Österrike-Ungern, men som idag ligger i Kroatien. Han blev amerikansk medborgare 1891.
Jag vet ju inte vad som är sant. Men det är inte svårt att hitta påståenden om att Nikolae Tesla var rumän. Jag har inte kvalitetssäkrat de källorna dock.

Kanske är Teslas sanna födelseort 'rymden' när han likt Frankensteins monster genom ett blixtnedslag fick sitt jordliga liv...
Citera
2008-10-23, 01:50
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Kanske är Teslas sanna födelseort 'rymden' när han likt Frankensteins monster genom ett blixtnedslag fick sitt jordliga liv...
Lustigt nog så lär Tesla enligt legenden ha fötts vid midnatt mellan den 10:e och 11:e juli 1856 under ett förfärligt åskväder. En födsel värdig den man som skulle sprida elektricitet över hela världen. En åskans son. Det låter precis som den typ av berättelse som brukar uppstå kring stora män. Ludwig van Beethoven skall t.ex. på sin dödbädd ha sträckt upp en knuten näve i luften under det att en fruktansvärd åsksmäll fick rummet att bada i vitt sken och huset att skaka i grunden. Strax därpå lämnade livslågan honom.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-10-23 kl. 01:52.
Citera
2008-10-23, 22:38
Medlem
swixs avatar
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&id=567511
Citera
2008-10-24, 12:35
Medlem
Quantilhos avatar
Tesla uppfann radion före Marconi och en massa annat.

Det finns ett fint litet arbete om Teslas liv och uppfinningar här. Mycket nöje!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in