Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-25, 15:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Tesla uppfann radion före Marconi och en massa annat.

Det finns ett fint litet arbete om Teslas liv och uppfinningar här. Mycket nöje!
Tack, den länken kommer jag ha stor användning för!
Citera
2015-03-18, 22:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Mitt råd är att vara mycket kritisk och uppmärksam på källor när du letar information om Tesla. Få vetenskapsmän omges av så många legender och skrönor som just han. Han är något av en favorit hos vissa konspirationsteoretiker och det finns ingen gräns för vilka förmågor och uppfinningar de tillskriver honom. Woo-woo-artiklar om dödsstrålar, rymdskepp och tankeläsningsmaskiner skrivna av vetenskapliga crackpots finns i väldiga mängder på nätet. Det är sant att Tesla hade fundringar kring dylika konstruktioner, men det var när han var en gammal, bruten och sinnesförvirrad man som tappat kontakten med omvärlden. Tesla var som störst när han var en ung man i slutet av 1800-talet: en genialisk om än något excentrisk uppfinnare som bland annat gav världen induktionsmotorn, Teslatransformatorn och ett system för transmission av växelström. Särskilt det sistnämnda har varit revolutionerande för samhället och har starkt påverkat hur vanliga människor lever idag. Han sysslade även med tidig robotik, trådlös kommunikation och Röntgenstrålning. Hans uppfinnargärning var enorm och han hade drygt 100 patent registrerade. På grund av dåligt ekonomiskt sinnelag slutade han dock trots sitt uppfinnarsnille som en utfattig och mycket ensam man; han vägrade av principiella skäl att acceptera ett kontrakt med Westinghouse som skulle gjort honom till världens första dollarmiljardär och när hans oförsäkrade laboratorium i New York brann ner år1895 förlorade han allt, såväl pengar som forskning. De sista åren av hans liv präglades av djup tragik, misär och (av hans beteende och idéer att döma) förmodligen sinnessjukdom.

Jag kan rekommendera boken The Man Who Invented the Twentieth Century av Robert Lomas (ISBN: 0-7472-6265-9). Den ger en bra översikt över Teslas liv och gärning. Teslas självbiografi Mina uppfinningar (ISBN: 91-7486-501-3) finns på svenska och är mycket intressant läsning. Tesla beskriver här med egna ord sitt tillvägagångssätt vid uppfinnandet och berättar hur han kunde visualisera sig maskinerna in i minsta detalj för sin inre syn och testköra dem i huvudet utan att ens behöva bygga en prototyp. Han förklarar även varför tuggummi är ett större hot mot samhället än rom (som sagt, han var excentrisk).

Tesla var ett geni, han ville förse världen med gratis elektricitet men vart du än vänder dig så kommer folk göra allt för att generera massvis med pengar för elektriciteten. FBI beslag tog hans dokument efter hans död i USA. Så mycket av de teknologiska apparaterna härstammade ifrån hans ideér. Det som genierna har gemensamt är att de inte bara tänker utan är intuitiva. De har en känsla. Inspirationen kommer därifrån, titta på hans citat om detta jag nyss nämnde.
Citera
2015-03-18, 23:33
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegreat98
Tesla var ett geni, han ville förse världen med gratis elektricitet men vart du än vänder dig så kommer folk göra allt för att generera massvis med pengar för elektriciteten. FBI beslag tog hans dokument efter hans död i USA. Så mycket av de teknologiska apparaterna härstammade ifrån hans ideér. Det som genierna har gemensamt är att de inte bara tänker utan är intuitiva. De har en känsla. Inspirationen kommer därifrån, titta på hans citat om detta jag nyss nämnde.
Jag vill också förse världen med gratis elektricitet, det betyder inte att jag har skuggan av en möjlighet att förverkliga min vilja. Vad hade Tesla för idé som skulle ha kunnat åstadkomma något sådant?

FBI beslagtog inte hans dokument.

Jag tycker han får bra cred för de viktiga uppfinningar han förtjänar att tillskrivas. Det är väl bra det eller tycker du det saknas något viktigt? Gällande växelströmsmotorn så var det många som jobbade med det och kom med sina egna uppfinningar på området vid ungefär samma tid. Galileo Ferraris demonstrerade sin kommutatorlösa växelströmsmotor två år före Tesla och en svensk gjorde det strax efter Tesla, samtliga tämligen oberoende av varandra. Tesla var smart (framförallt i yngre dagar) men man ska inte överdriva.
Citera
2016-01-18, 15:11
  #16
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen!
Go' afton!
Jag skriver ett arbete om Nikola Tesla och vill gärna skriva lite kuriosa kring honom. Jag väljer därför att låta Flashbackare berätta om lite kuriosa som ni vet om honom, det finns mycket på Internet men det skadar aldrig med inflikningar från andra.
Vet du någon ett eller flera kuriosum kring Nikola Tesla, skriv gärna det här

Har inte tid att konkret skriva något längre men det finns ett litet citat i den här videon med honom https://www.youtube.com/watch?v=wvJAgrUBF4w

Nikola Tesla var före sin tid, det är väldigt många idag som vill förminska saker han visste och varför det är så har jag ingen aning om, men jag vet saker han vet, även om jag aldrig kommer kunna mätas i hans mått.
Citera
2016-01-19, 15:25
  #17
Medlem
Skriv om någon annan person. Tesla är det hemskt svårt att hitta riktig information om, du får nog söka dig till litteratur som är 30-40 år gammal innan alla hjärntvättade troll började sprida disinformation.

Han var ett otroligt geni.
Han uppfann en evighetsmaskin
Han uppfan datorn
Han...

Det mesta om tesla som skrivs på nätet är 100% skit.

Mitt tips: Gå till biblioteket och låna någon bok från 1960-1970 talet.
Citera
2018-05-30, 20:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag vill också förse världen med gratis elektricitet, det betyder inte att jag har skuggan av en möjlighet att förverkliga min vilja. Vad hade Tesla för idé som skulle ha kunnat åstadkomma något sådant?

FBI beslagtog inte hans dokument.

Jag tycker han får bra cred för de viktiga uppfinningar han förtjänar att tillskrivas. Det är väl bra det eller tycker du det saknas något viktigt? Gällande växelströmsmotorn så var det många som jobbade med det och kom med sina egna uppfinningar på området vid ungefär samma tid. Galileo Ferraris demonstrerade sin kommutatorlösa växelströmsmotor två år före Tesla och en svensk gjorde det strax efter Tesla, samtliga tämligen oberoende av varandra. Tesla var smart (framförallt i yngre dagar) men man ska inte överdriva.

Jag har haft ett sjukt uppvaknande och har fått haft sådana upplevelse så ni anar inte. Och jag tror jag har lösningen, eller metoden man ska använda för att uppnå "gratis" energi, skapar energi ur tomma intet. Det då om man förstår vad han menar. Kom ganska intuitivt till mig, på 1-2 timmar så förstod jag vad det var Tesla visste.

Ledtråd : Plasma

Hur låser man upp universums hemligheter? Det är samma mechanism som skapar oändlig energi.
Citera
2018-05-30, 22:33
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Jag har haft ett sjukt uppvaknande och har fått haft sådana upplevelse så ni anar inte. Och jag tror jag har lösningen, eller metoden man ska använda för att uppnå "gratis" energi, skapar energi ur tomma intet. Det då om man förstår vad han menar. Kom ganska intuitivt till mig, på 1-2 timmar så förstod jag vad det var Tesla visste.

Ledtråd : Plasma

Hur låser man upp universums hemligheter? Det är samma mechanism som skapar oändlig energi.
Perfekt ju! Återkom när du har en fungerande apparat. Kruxet är att det är några tusen mer än du som påstår samma sak och alla är antingen medvetna bluffmakare eller har bara inte kommit så långt att de har testat sina idéer.

Om det inte har med Tesla att göra så finns det nog någon annan tråd om "fri energi", har det med Tesla att göra så får du visa det. Och sedan visa att det fungerar också så klart...
Citera
2018-05-30, 23:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Perfekt ju! Återkom när du har en fungerande apparat. Kruxet är att det är några tusen mer än du som påstår samma sak och alla är antingen medvetna bluffmakare eller har bara inte kommit så långt att de har testat sina idéer.

Om det inte har med Tesla att göra så finns det nog någon annan tråd om "fri energi", har det med Tesla att göra så får du visa det. Och sedan visa att det fungerar också så klart...

A plasma is a gas that is so hot that some or all its constituent atoms are split up into electrons and ions, which can move independently of each other. Because they are made up of electrically charged particles, plasmas can be strongly influenced by electrostatic and electromagnetic fields and forces, which can lead to very complex and interesting behaviour.

Universum är något helt annat än vad man kan tro. Det är inte slump att rymden består av 99% av plasma, varför just plasma? För att det leder energi/ström väldigt bra och har många väldigt konstiga egenskaper när elektrisk ström går igenom, det blir levande. Det är det som är nyckeln.

“If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration.”
― Nikola Tesla.

Vad han pekar på är att man ska tänka i banorna att i rätt frekvens och vibration så är plasma extremt ledande

Lösningen på problemet är att applicera Fibonacci sekvensen för att räkna ut vilka vibrationer och frekvenser som används för att förflytta energi via plasma. Applicerar du den metoden korrekt så blir resultatet att energi/massa har skapats utan att något har förbränts = gratis energi right?

“If you only knew the magnificence of the 3, 6 and 9, then you would have the key to the universe.”
― Nikola Tesla

Frågan är om han själv hade lösningen eller om det kanske är omöjligt att lösa med hjälp av denna metod? Tog mig lite kritiskt tänkande och en timmes läsning på diverse sökningar på informtionen som guidade mig.

Fibonacci Sekvensen är vägvisaren.

The Rule
The Fibonacci Sequence can be written as a "Rule" (see Sequences and Series)
Specifically, think of the Fibonacci series as being a sequence of decimal fractions, arranged so the right most digit of the nth Fibonacci number is in the n+1th decimal place. Then add:

.01
.001
.0002
.00003
.000005
.0000008
.00000013
.000000021
.0000000034
.00000000055
.000000000089
.0000000000144
.
.
+ .
----------------
.01123595505...
1/89 = .01123595595.

.


http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html
Citera
2018-06-09, 03:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Perfekt ju! Återkom när du har en fungerande apparat. Kruxet är att det är några tusen mer än du som påstår samma sak och alla är antingen medvetna bluffmakare eller har bara inte kommit så långt att de har testat sina idéer.

Om det inte har med Tesla att göra så finns det nog någon annan tråd om "fri energi", har det med Tesla att göra så får du visa det. Och sedan visa att det fungerar också så klart...

Vet att du har en tendens att komma med ganska snabba kommentarer när det är något du vet dig ha rätt i, du verkar vara en allmänt smart och vaken person. Kritiskt tänkande, precis som jag själv applicerat i mitt dagliga tänk och mitt sätt att fungera.

Missade du att svara? Eller var mitt inlägg nära inpå dåraktigt?

Plasma är i vart fall med väldigt stor sannolikhet vart lösningen (delvis. stor dei) och nyckeln finns.

Plasma frequency: The electron plasma frequency (measuring plasma oscillations of the electrons) is large compared to the electron-neutral collision frequency (measuring frequency of collisions between electrons and neutral particles). When this condition is valid, electrostatic interactions dominate over the processes of ordinary gas kinetics.

Det ligger något stort i detta minst sagt.


In astrophysical plasmas, Debye screening prevents electric fields from directly affecting the plasma over large distances, i.e., greater than the Debye length. However, the existence of charged particles causes the plasma to generate, and be affected by, magnetic fields. This can and does cause extremely complex behavior, such as the generation of plasma double layers, an object that separates charge over a few tens of Debye lengths. The dynamics of plasmas interacting with external and self-generated magnetic fields are studied in the academic discipline of magnetohydrodynamics.

Alltså sker väldigt udda och komplexa saker tillsammans med laddade partiklar. Detta går ju ihop med mina tankar om att Universum är just levande och alltid aktivt iom att vårt universum består av... 99.XX% just plasma.
Citera
2018-06-11, 07:55
  #22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Kuriosa, Einstein fick frågan hur det känns att vara världens smartaste människa, han svarade att det vet jag inte ni får fråga Tesla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback