2008-08-30, 21:14
Medlem
Lakroys avatar
För något år sedan, då jag fortfarande var gymnasiestudent, så fick vi uppgift att skriva ett litet arbete om en vetenskapsman och vad dennes arbete har betytt för samhället/mänskligheten.

Personer i min klass slänge sig över personligheter som Einsten, Newton, Gauss,Hawking etc...

Då det var min tur att skriva ner mig på listan så var dem flesta "coola" namnen redan upptagna, och det var då jag såg rutan "övrigt", dvs att man fick välja någon av vetenskapsmännen som inte stod nedskrvina på listan.

Jag fann mig själv vara den ende som kryssat för den rutan och nu började letandet efter en intressant vetenskapsman. Jag började bläddra i uppslagsverk och märkte snabbt att det var en hel del vetenskapsmän som var intressanta men det var ingen som riktigt fångande min uppmärksamhet helt. Det hade gått ett par dagar och var nu ca 2 veckor kvar tills arbetet skulle lämnas in och jag hade ännu inte hittat någon att skriva om, och det var då det hände. Jag hände hemma och tittade på Discovery Channel, och då kom ett program fram om en japansk sekt(har glömt namnet på dem men dem är relativt välkända så det lär ju finnas någon som vet vilka jag talar om) som hade försökt(och till en viss del lyckats) döda en massa människor i tunnelbanor i Japan.

Helt plötsligt så sa dem nåt i stil med att sekten "avgudade" vetenskapsmannen Nikola Tesla. Då dem visade foto på Tesla så hade dem blixtnedslag och grejor i bakgrunden (något jag alltid tyckt är oerhört vackert och mäktigt) och då var det bestämt, jag skulle skriva om Nikola Tesla!

Jag sade till min lärare att jag skulle skriva om Nikola Tesla och frågade han vad han visste, som svar fick jag att han hade en SI enhet uppkallad efter sig och det var ungefär så mycket som läraren visste.

Jag började läsa allt jag kunde lägga händerna på och WOW! Hans liv och verk är otroligt otroligt spännande och intressant, hans genialitet är det få vetenskapsmän som kunnat mäta sig med (detta inkluderar storheter som Einstein, Newton och grabbarna).

Nu på Universitetsnivå så är dem flesta lärarna väl medvetna om vem Nikola Tesla var. Det är nåt speciellt med just han, om ni inte läst om hans liv så gö det, det känns om att försöka lösa ett mysterium bland hans uppfinningar och saker. Ett tips för alla som inte är pålästa och vill ha något väldigt intressant att läsa om.

Och nu till min fråga som tråden egentligen ska handla om, är det någon som känner till någon intressant vetenskapsman som bland allmänheten inte är så känd men som ändå har betytt en hel del för mänskligheten?

Tack på förhand
Citera
2008-08-30, 21:20
Medlem
vad sägs om otto eller disel ,
det var ju dom som utvecklade explosions motorn och utan dom hade värden sett anorlunda ut
Citera
2008-08-30, 21:23
Medlem
Lakroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
vad sägs om otto eller disel ,
det var ju dom som utvecklade explosions motorn och utan dom hade värden sett anorlunda ut

Om jag inte missminner mig så var det väl så att Diesel begick självmord? Det kan ju vara intressant i sig men jag tror att jag behöver något lite djupare.
Citera
2008-08-30, 21:31
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakroy
är det någon som känner till någon intressant vetenskapsman som bland allmänheten inte är så känd men som ändå har betytt en hel del för mänskligheten?
Allmänheten känner med undantag av Albert Einstein och Isaac Newton inte till några vetenskapsmän överhuvudtaget.
Citera
2008-08-30, 21:39
Medlem
Lakroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Allmänheten känner med undantag av Albert Einstein och Isaac Newton inte till några vetenskapsmän överhuvudtaget.

Touché!

Jag får väl omformulera ordet allmänheten till att skriva den vetenskapliga/akademiska världen.
Citera
2008-08-30, 22:13
Medlem
Lakroys avatar
För er som är intresserade så finns det en intresant liten info om honom här. Detta skrapar knappt på ytan vad gäller mysteriet Nikola Tesla

http://www.youtube.com/watch?v=gt8Y93k0pB0
Citera
2008-08-31, 00:33
Medlem
Forzos avatar
Kirschoff får man väl nästan räkna som lite bortglömd. Han har gjort så pass mycket och är med lite överallt men det är fortfarande ingen som har nån aning om vem han var. Tesla tycker jag fortfarande känns ganska ihågkommen och känd.
Citera
2008-08-31, 00:39
Medlem
Realizts avatar
Men Tesla måste ju ändå ligga på tio-i-topp!

Till och med Hollywood erkänner på sitt sätt hans storhet genom att ge honom viktiga roller i storfilmer, som The Prestige (att ses! Mycket intelligent film, verkligen)

Jag hade hoppats på någon Dr. Düsthoffer, mannen som formaliserade luftvirvlarnas mikrodynamik, vilket varit grundläggande för allt från utvecklingen av pneumatiska maskiner till klimatforskning.
Citera
2008-08-31, 15:42
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakroy
För något år sedan, då jag fortfarande var gymnasiestudent, så fick vi uppgift att skriva ett litet arbete om en vetenskapsman och vad dennes arbete har betytt för samhället/mänskligheten.

Personer i min klass slänge sig över personligheter som Einsten, Newton, Gauss,Hawking etc...

Då det var min tur att skriva ner mig på listan så var dem flesta "coola" namnen redan upptagna, och det var då jag såg rutan "övrigt", dvs att man fick välja någon av vetenskapsmännen som inte stod nedskrvina på listan.

Jag fann mig själv vara den ende som kryssat för den rutan och nu började letandet efter en intressant vetenskapsman. Jag började bläddra i uppslagsverk och märkte snabbt att det var en hel del vetenskapsmän som var intressanta men det var ingen som riktigt fångande min uppmärksamhet helt. Det hade gått ett par dagar och var nu ca 2 veckor kvar tills arbetet skulle lämnas in och jag hade ännu inte hittat någon att skriva om, och det var då det hände. Jag hände hemma och tittade på Discovery Channel, och då kom ett program fram om en japansk sekt(har glömt namnet på dem men dem är relativt välkända så det lär ju finnas någon som vet vilka jag talar om) som hade försökt(och till en viss del lyckats) döda en massa människor i tunnelbanor i Japan.

Helt plötsligt så sa dem nåt i stil med att sekten "avgudade" vetenskapsmannen Nikola Tesla. Då dem visade foto på Tesla så hade dem blixtnedslag och grejor i bakgrunden (något jag alltid tyckt är oerhört vackert och mäktigt) och då var det bestämt, jag skulle skriva om Nikola Tesla!

Jag sade till min lärare att jag skulle skriva om Nikola Tesla och frågade han vad han visste, som svar fick jag att han hade en SI enhet uppkallad efter sig och det var ungefär så mycket som läraren visste.

Jag började läsa allt jag kunde lägga händerna på och WOW! Hans liv och verk är otroligt otroligt spännande och intressant, hans genialitet är det få vetenskapsmän som kunnat mäta sig med (detta inkluderar storheter som Einstein, Newton och grabbarna).

Nu på Universitetsnivå så är dem flesta lärarna väl medvetna om vem Nikola Tesla var. Det är nåt speciellt med just han, om ni inte läst om hans liv så gö det, det känns om att försöka lösa ett mysterium bland hans uppfinningar och saker. Ett tips för alla som inte är pålästa och vill ha något väldigt intressant att läsa om.

Och nu till min fråga som tråden egentligen ska handla om, är det någon som känner till någon intressant vetenskapsman som bland allmänheten inte är så känd men som ändå har betytt en hel del för mänskligheten?

Tack på förhand

Hoppas du fick bra betyg på uppsatsen. Kanske behövdes för att kompensera för ditt svenskabetyg. Skillnad mellan "de" och "dem" orkade du uppenbarligen inte lära dig.
Citera
2008-08-31, 15:56
Medlem
Udda

Kanske inte vetenskapsman, men väl uppfinnare. En högst oväntad sådan!

Hedy Lamarr: http://www.inventions.org/culture/female/lamarr.html

Uppfinnare på fritiden, till yrket - Hollywoodstjärna!
Citera
2008-08-31, 15:58
Medlem
Lakroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Hoppas du fick bra betyg på uppsatsen. Kanske behövdes för att kompensera för ditt svenskabetyg. Skillnad mellan "de" och "dem" orkade du uppenbarligen inte lära dig.
.
Senast redigerad av Lakroy 2008-08-31 kl. 16:06.
Citera
2008-08-31, 16:05
Medlem
Lakroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded

Mannen jag är utlänning, uppväxt i ett invandrartätt område, och inte nog med det så bryter jag på svenska (många som tycker det är sexigt ). Men tack för att du påpekade mina misstag ska försöka tänka på det till nästa gång jag skriver något.

ps. Fick MVG både i fysik och i svenska kurserna ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in