Citat:
Ursprungligen postat av LASSE RASMEDVETEN
Intuitivt tror man inte att tändstickssatser kan göra sådan skada som två inlägg gett besked om här.
Kan berätta om ännu en "tändsticks-incident" som drabbade min polare. Han hade skalat av "svavlet" från ett stort antal tändstickor, som han sen malde i en mortel. Allting självantände av friktionen o han fick en ganska svår brännskada över halva handen.
Sen kom jag på en annan polare som råkade illa ut. Var jämnårig, alltså då i 13-14 års åldern. Denna polare var inte särskilt intelligent

, än mindre kemikunnig. Men han bodde ute på landet, jag bodde i tätbebyggt område, så vi brukade smälla ute hos han. Byggde ofta fosfor/kaliumpermanganat-bomber. Och som jag skrev ovan, fosfor är ta mig f-n inget att leka med! Nåväl, vi gjorde lite bomber, m.m. Sen cyklade jag hem.
Senare kom jag på att jag glömt alla mina kemikalier hos polaren. Ringde honom och sa typ:
- Rör inte de där grejerna jag glömde, jag kommer och hämtar dem i morgon, låt dem bara stå kvar i garaget.
Nästa dag i skolan kommer polaren, prickig i hela ansiktet av fosfor-brännskador. Han hade försökt sig på att göra nått där han tydligen blandat in fosforn i. Hans föräldrar blev ju "lite" sura på mig... Som tur var klarade han ögonen!