2008-07-20, 06:50
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I och med att AE trodde att Engla var död när han körde iväg med henne i bakluckan hade han inte uppsåt att begå brottet människorov.

Då lyder rubriceringen "Brott mot griftefriden", eller?
Citera
2008-07-20, 07:33
Medlem
MidgetHumpers avatar
"Våren 2008 mördar och våldtar han tioåriga Engla Höglund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2932675.ab

Skedde det före eller efter hon vart död?
Citera
2008-07-20, 08:41
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetHumper
"Våren 2008 mördar och våldtar han tioåriga Engla Höglund."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2932675.ab

Enligt slutförhöret skedde det innan hon dog, som jag uppfattade det.

Edit:
Utdrag ur slutförhöret där en del är censurerat.

F: Ja men det är inte den delen vi pratar om nu utan det är den delen då nrä du så att säga
träffar på Engla och hanterar henne i din bil.
F1: Vid Björkärnsvägen alltså.
H: Jaa.
F: Det är ju där som den grova våldtäkten kommer in då va,
-------------------------------------------------------------------
--
H: Jaa ja.
F: Det rubriceras som grov våldtäkt mot barn.
H: Ja då blir det ju en annan femma.
F: Du medger det alltså, du erkänner?
H: Jaa.
Citera
2008-07-20, 09:40
Medlem
cordelias avatar
Bra skrivet tycker jag.

Citera
2008-07-20, 11:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I och med att AE trodde att Engla var död när han körde iväg med henne i bakluckan hade han inte uppsåt att begå brottet människorov.

Jovisst. Men det fanns väl ett uppsåt när han tog henne från cykeln in i bilen för att förgripa sig på flickan. Då visste han att hon levde. Sista kvarten i livet var Engla utsatt för människorov menar jag. Hon tog sig inte frivilligt in i bilen. Men visst, juridiska gränsdragningsproblem kan föreligga där.

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetHumper

Åtalspunkten grov våldtäkt mot barn gäller när hon lever och sker i hans bil. Om så även skett senare pressas han om i förhör, då en sko har hittats på vägen mellan hans hem och där han lämnade kroppen. Han har ingen förklaring till hur skon kan ha tagit sig från det låsta bagageutrymmet ut ur bilen. Endast AE vet hur det ligger till.
Citera
2008-07-20, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jovisst. Men det fanns väl ett uppsåt när han tog henne från cykeln in i bilen för att förgripa sig på flickan. Då visste han att hon levde. Sista kvarten i livet var Engla utsatt för människorov menar jag. Hon tog sig inte frivilligt in i bilen. Men visst, juridiska gränsdragningsproblem kan föreligga där.
Åtalspunkten grov våldtäkt mot barn gäller när hon lever och sker i hans bil. Om så även skett senare pressas han om i förhör, då en sko har hittats på vägen mellan hans hem och där han lämnade kroppen. Han har ingen förklaring till hur skon kan ha tagit sig från det låsta bagageutrymmet ut ur bilen. Endast AE vet hur det ligger till.
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år.

Man brukar som rekvisit ha att bortförandet eller inspärrandet har en viss tidsrymd. Sker det i ett sammanhang tillsammans med mordet så ses inspärrandet som ett hjälpmedel för att kunna utföra det brottet.
Hade det bara varit våldtäkt och en längre tidsutdräkt hade rekvisitet varit uppfyllt, eftersom människorov är ett grövre brott än våldtäkt.
(Samma maxstraff som för mord)
Citera
2008-07-22, 10:10
Medlem
Drapåtrissors avatar
Vet inte om det postats men Englas mamma har startat en egen blog http://englasmamma.blogspot.com
Citera
2008-07-22, 10:44
Medlem
Loos avatar
Varför ska dom stänga dörrarna för media nu för? Är de så pass äckligt så vi inte ska få veta va som hänt eller vadå?
Citera
2008-07-22, 10:55
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loo
Varför ska dom stänga dörrarna för media nu för? Är de så pass äckligt så vi inte ska få veta va som hänt eller vadå?
Av hänsyn till offrets anhöriga står det i tidningarna.
Citera
2008-07-22, 10:58
Medlem
Loos avatar
Ja för hoppas det inte är av hänsyn av det monstret som gjort det!!
Citera
2008-07-22, 12:56
Medlem
Tantaloras avatar
Lyckta dörrar

Hur fungerar det?

Är det samma sak som tystnadsplikten, 70år?
När domen vunnit laga kraft är det offentligt då? Eller är det bara straffet som blir offentligt?

Nu sitter ju den jäveln i ett slutet rum. Han ska skämmas inför hela världen.
Ingen ska kunna träffa på honom om 10 år och inte veta vem han är.
Jag har hört det förr.
- Ja, men jag har tagit mitt straff. Jag har sonat mitt brott. Jag har samma rätt som alla andra.
Han kan aldrig sona Engla eller Pernilla med familjer!

Jag tycker verkligen inte det!
Det finns kvinnor och barn som ska vara besparade det öde som Pernilla och Engla blev drabbade av.
Citera
2008-07-22, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hur fungerar det?

Är det samma sak som tystnadsplikten, 70år?
När domen vunnit laga kraft är det offentligt då? Eller är det bara straffet som blir offentligt?

Nu sitter ju den jäveln i ett slutet rum. Han ska skämmas inför hela världen.
Ingen ska kunna träffa på honom om 10 år och inte veta vem han är.
Jag har hört det förr.
- Ja, men jag har tagit mitt straff. Jag har sonat mitt brott. Jag har samma rätt som alla andra.
Han kan aldrig sona Engla eller Pernilla med familjer!

Jag tycker verkligen inte det!
Det finns kvinnor och barn som ska vara besparade det öde som Pernilla och Engla blev drabbade av.
Bara det som föredras vid öppna dörrar kommer att bli offentligt vid domen.
Kvalificerad gissning är att hovrätten kommer att vara betydligt öppnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in