Citat:
Ursprungligen postat av
Naddet
Tack för svaren, gjorde mig lite klokare iaf. Jag undrar lite om hur man utbildar sig till det här, här på min ort så har det nyss startat en högskoleutbildning på 2 år, men jag har hört av kontakter att många har hoppat av första terminen, samt det är ruggigt mycket läsa, samt läxor osv osv. Matte D var ett exempel han nämde, jag har endast matte A och jag går ut gymnasiet om cirka 3 veckor och känner mig inte sådär jätte sugen att börja läsa, är redan nu så skoltrött som man bara kan bli.
Jag har om jag vill arbete inom det yrke jag utbildar mig till, men jag vill inte jobba 7-4 dels av den enkla andledningen till att jag tycker man är ledig för lite, 4 veckor på sommaren samt alla helger. Men aldrig rikigt långledig som man är om man jobbar skift, då får man ju tid till att börja med något "projekt" eller vad man nu vill hålla på med på sin långledighet. Och sen så tycker jag inte yrket passar mig.
Men åter till jobbet som processoperatör, hur gör jag för att få jobb inom det här yrket? Är det bara ett måste att gå genom skolan? eller hur går man tillväga? Jag vill verkligen inte gå ut gymnasiet och sitta hemma och häcka, jag vill jobba, men som sagt. Då är det som operatör.
Tacksam för förslag.
Det är vad man gör det till. Jag jobbar 8-17 på ett kontor och jag mår bra i själen eftersom mina kollegor är sociala och alla hjälps åt, noll jävla ego gentemot andra branscher där machosttityd går först.
Hellre 26 000-29 000 brutto hela livet ut än 32 000- 40 000 brutto bland massa människor som skriker skällsord och det är skitstressigt.
Stress och välmående kan mätas med en enda enkel fråga nämligen : lägger du dig på soffan efter jobbet och halvsover? Får du jätteångest varje söndagskväll att du skall stiga upp på måndag?
Om du svarar ja på båda frågorna jobbar du på en dålig arbetsplats bland massa jävla machomän vara uppgift är att aldrig hälsa på någon som kommer in på arbetsplatsen, ingen som vill veta vad du har gjort i helgen såvida det inte är kopplat till sportresultat, jobbrelaterat, motorer. Allt utanför den ramen skall hånas och pratas bort in i det minsta,, så att prata om yoga, hälsokost eller friluftsliv samt kultur går fett bort.