• 1
  • 2
2008-05-17, 21:22
Medlem
groovyjaxxs avatar
Om du ska koka saft själv, ta ett vanligt recept och byta sockret mot den flytande motsvarikheten av sötningsmedel. Finns i större butiker.
Citera
2008-05-18, 00:40
Medlem
Kollade in lite på Hermesetas hemsida:

Rårörd Saft:
2 liter bär,
t ex jordgubbar, hallon, vinbär eller blåbär. Blanda gärna ett par sorter
5 dl vatten
1½ tsk citronsyra
1 krm natriumbensoat
1 krm kaliumsorbat
ca 5 dl Hermesetas Lättströ per liter
avrunnen saft

Tillagning

Rensa och skölj bären. Koka upp vattnet och låt det kallna. Mixa bären i en matberedare. Blanda bärmassa och vatten. Tillsätt citronsyra, bensoat och sorbat. Låt stå kallt 1-2 dygn. Rör om några gånger under tiden. Sila bärmassan och mät upp saften. Häll i Hermesetas Lättströ och rör tills det är löst. Häll saften i rena kalla flaskor, ända upp till kanten. Sätt på lock. Förvaras i kylskåp.

Notera att dom bensoat och sorbat behöver du om du ska spara saften länge. Dricker du/ni upp dom inom ngn dag tror jag inte att det behövs. Om ni istället väljer att frysa bären och göra små satser så kan ni nog skippa konserveringsmedlen helt.
Citera
2008-05-18, 15:25
Medlem
klybans avatar
Att skicka i sig massa aspartam är nått jag inte rekommenderar, tror inte det är så nyttigt att få i sig.
Citera
2008-05-18, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Vad många inte känner till är att även de s k lightprodukter, dvs aspartam, nutra-sweet och liknande höjer sockernivån i blodet. Det är således tveksamt om dessa medel är att föredra framför naturliga dito. Rådet är således: Dryck lite och njut i stället för att vräka i dig kemikalier.

~Paul~
Citera
2008-05-18, 17:26
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag förstår inte tanken med sockerfria geler, safter och ketuchuper. De är ju tillför att komplettera med sötma. Är har man fått en dietpsykos så får man antingen skippa det helt eller helt enkelt ta mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in