• 1
  • 2
2008-03-12, 21:54
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Gick igenom ett pensionskonto jag startade för 5-6 år sedan.

Blev lite förvånad över en av fonderna:
Skogsfond (robur/swebank) -41%

Hur kan den ha backat med 41% ? Det har väl varit råvarurally i flera år? Är inte skogspriserna de högsta någonsin? Har inte sågverken fullt upp? Har jag missat något?
Citera
2008-03-12, 22:11
Medlem
Dweezil78s avatar
Bankerna skall ju ha ut sina avgifter med
Senast redigerad av Kivan 2008-03-12 kl. 22:55. Anledning: quote
Citera
2008-03-12, 23:14
Medlem
Jag googlade på "skogsindustrin" och fick bland annat följande träffar:

Värsta krisen på hundra år för svensk skogsindustri, skogsindustrierna 2005
Varning utfärdas för Skogsbranschen, DN 2007
Kris hotar skogsindustrin på grund av blöt vinter, SR 2008
Svåra tider för skogsindustrin, yle 2008
Krisen nära för bruken, VF 2008

Jag skummade lite i detta axplock och branschens problem handlar dels om oturliga naturfenomen som stormar och blöta vintrar som tydligen slagit hårt i Sverige och sen i det lite större perspektivet om överkapacitet och höjda energipriser.

Skogsfonden är heller ingen råvarufond. Många företag de köper aktier i förlorar bara på ett högt virkespris då det är den råvara de använder för att framställa sina pappersprodukter eller vad det nu må vara.
Citera
2008-03-13, 09:46
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Har jag missat något?

Nedläggningar, och utländska företag som har billigare skog.
Samt låg dollar.
Citera
2008-03-13, 17:43
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfMoon
Nedläggningar, och utländska företag som har billigare skog.
Samt låg dollar.

Jaha nu förstår jag hur det här gått till. Man kan ju tro att "Skogsfonden" investerar i skog. Men nej dom investerar i papperstillverkare som köper skog... Alltså är det dåligt om priset på skog går upp.

Bra namn.

Finns det ingen oljefond som investerar i kinesiska plastleksakstillverkare? Det vore ju lika logiskt.
Citera
2008-03-13, 20:38
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Jaha nu förstår jag hur det här gått till. Man kan ju tro att "Skogsfonden" investerar i skog. Men nej dom investerar i papperstillverkare som köper skog... Alltså är det dåligt om priset på skog går upp.

Bra namn.

Finns det ingen oljefond som investerar i kinesiska plastleksakstillverkare? Det vore ju lika logiskt.

Tycker själv skog är intressant och i framtiden blir det förhoppningsvis att köpa skog direkt själv. Nämnde det bara ifall det finns något intresse då det också är ett alternativ .
Citera
2008-03-13, 20:53
Medlem
Skogsbranschen vill ingen investera i, överkapacitet för tillfället.
När kinesen börjar använda toapapper, tidningar, möbler av trä så garanterar jag att priset kommer skjuta i höjden precis som vissa råvaror som man inte trodde var möjliga för 4-5årsen: Zink, koppar, vete, olja, vete mm....
Citera
2008-05-02, 23:16
Bannlyst
Citat:
Gick igenom ett pensionskonto jag startade för 5-6 år sedan.

Blev lite förvånad över en av fonderna:
Skogsfond (robur/swebank) -41%

Hur kan den ha backat med 41% ? Det har väl varit råvarurally i flera år? Är inte skogspriserna de högsta någonsin? Har inte sågverken fullt upp? Har jag missat något?

Ooooooh oooooh ooooh ooooh
Citera
2008-05-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Skogsbranschen vill ingen investera i

I vilket fall jämviktspriset på marknaden skulle vara noll.
Citera
2008-05-05, 14:12
Medlem
ksvs avatar
Skogsbranschen anses ju vara extremt cyklisk, så det kan mycket väl vara så att det är läge att köpa just nu.
Citera
2008-05-05, 16:02
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:

Bra namn.

Är du blåst?
Om tyskjävlarna har billigare fucking träd att kränga till pappersbruken än de svenska fuckiing skogsägarna så tror du väl fan inte att pappersfabriken köper fucking träden från fucking sverige?
Citera
2023-06-03, 18:18
Medlem
Wadis avatar
Varför är inte intresset för skogsfonder större? Se hur bra de gått jämfört med fastigheter och annat skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in