2008-04-17, 22:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
På Flashback kan man läsa en hel del synpunkter på moderatorerna och deras agerande. Ibland som enskilda inlägg och ibland i trådar startade för att påtala fel eller brister hos dem. Om vi förutsätter att man måste ha mods för att få Flashback att fungera så vore det intressant att få synpunkter på hur ”den perfekte moderatorn” skulle agera för att inte väcka missnöje hos medlemmarna.
Citera
2008-04-17, 22:12
Medlem
Scrambles avatar
Problemet är att det finns lika många åsikter om detta som det finns användare.

Jag nöjer mig med att personen ifråga är rättvis och innehar förmågan att bortse från sina åsikter vid moderering. Att mods är olika är styrkan med Flashback, så att försöka stöpa modsen i någon viss form skulle aldrig fungera.
Citera
2008-04-17, 22:14
Medlem
OrDieTryings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
På Flashback kan man läsa en hel del synpunkter på moderatorerna och deras agerande. Ibland som enskilda inlägg och ibland i trådar startade för att påtala fel eller brister hos dem. Om vi förutsätter att man måste ha mods för att få Flashback att fungera så vore det intressant att få synpunkter på hur ”den perfekte moderatorn” skulle agera för att inte väcka missnöje hos medlemmarna.

Som Stasi, hård men rättvis.
Citera
2008-04-17, 22:17
Medlem
H.E.L.s avatar
Laidbacktråd i flashback?
Skärpning!
Citera
2008-04-17, 22:18
Medlem
Dancerboys avatar
Jag säger som barnen:

Sträng men snäll
Citera
2008-04-17, 22:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Laidbacktråd i flashback?
Skärpning!
Jag tycker inte att det är en Laidbacktråd eftersom det är något som diskuteras ofta och faktiskt berör alla medlemmar.
Citera
2008-04-17, 22:20
Medlem
johnny-62s avatar
Jag tycker man ska vara konsekvent när man delar ut tillsägelser..
Speciellt när det gäller användare som regelbundet bryter mot vissa av FB:s regler..
Men vissa användare verkar ha förmåner av nån anledning..
Citera
2008-04-17, 22:28
Medlem
micaeles avatar
Det finns ingen perfekt moderator. Alla är olika och sköter sitt ämbete på olika sätt och med olika uttryck.
Skulle alla vara exakt likadana vore FB faktiskt ett mycket tråkigare ställe. Det är en brokig skara och det måste man ta som det är.
Citera
2008-04-17, 22:33
Medlem
-Behandla användare lite mer lika

Exempelvis finns det ett antal riktigt bra människor som skriver väldigt mycket bra och hjälpsamma inlägg som vilket de samtidigt kombinerar med en hel del chatinlägg, utan åtgärd från moderatorerna. Finns vissa som kan skriva en smiley som man RP:ar vid flera olika tillfällen, samma sak, utan någon åtgärd. Om de får en tillsägelse tidigare av moddarna så slipper man läsa kolla i genom mängder av korta inlägg fulla av flinos och "haha roligt" för att skilja ut deras bättre inlägg.

Ett litet inlägg bara...
Citera
2008-04-17, 22:50
Moderator
MondoBizarros avatar
Min åsikt:

* vara rättvis
* beredd att lägga ner tiden på att rensa trådar från OT och trams istället för att låsa
* flytta felplacerade trådar istället för att låsa
* vara trevlig i sitt arbete, dvs inte kalla folk för idioter när de modererar, när de debatterar får de gärna göra det...

Annan reflektion, eftersom det var just du CH som startade tråden:

* inte sluta skriva inlägg för att enbart moderera...

Nu vet jag varför, att det blev milt kaos med diverse trådar, men överlag är det tråkigt när bra debattörer plötsligt blir moddar och då blir mer eller mindre enbart moddar.

Då tycker jag faktiskt att forumet i stort förlorar på det, för fler vettiga debattörer driver bort de mindre vettiga med självsanering och jag ser hellre en tråd med några dumma tramsinlägg mitt i med huvuddelen genomtänkta inlägg än en välmodererad utan men med mindre bra inlägg eftersom den som skulle skrivit det blev mod och inte hinner...

Nu räknar jag med att CH snart är tillbaks i gammal god form efter första klimatchocken, så det är ingen egentlig kritik mot dig, utan enbart en reflektion i stort.
Citera
2008-04-17, 23:33
Medlem
Bambuelos avatar
En moderator ska vara rättvis i sitt modererande, ska tänka noggrant innan h*n låser en tråd eller ger bannlysningar. Vara objektiv i sitt utförande med en tydlig anledning till varför en tråd låses, och om tråden håller på att spåra ur så bör moderatorn i fråga förklara för alla i tråden att det spåras ut och hänvisa till vad tråden egentligen handlar om istället, om nu inte tråden är en tramstråd såklart. Är tråden felplacerad så ska den flyttas till rätt forum och inte tas bort.

Att rensa tramsinlägg i en ordentlig och bra tråd är en bra egenskap istället för att slänga iväg hela tråden bara för att två medlemar bråkar om Gunde Svan när tråden handlar om Basketboll.

En moderator ska vara trevlig och ha en gnutta humor. Detta i sig har stor påverkan i vad andra tycker om moderatorns modererande.

En moderator ska vara tillgänglig och kunnig inom modererar-området. T.ex en moderator inom Film ska kunna det mesta inom området och kunna agera snabbt. Moderatorn ska vara aktiv i forumen h*n modererar i genom att skriva konstruktiva och förebildande inlägg.

Det är ungefär vad jag tycker en riktig moderator ska kunna göra utan problem.
Citera
2008-04-18, 00:01
Medlem
jokers avatar
Se till att tråden håller topic, på riktigt. Kasta trådar som inte har ett diskussionsunderlag. I Vissa forum hålls detta hårt, i andra inte alls. Vara hård men rättvis och ofta tipsa Admin om folk som borde ha KFK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in