2008-04-14, 01:03
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traskarn
Jag blev också nyfiken.

Talas det samiska i nämnda byar? Jag har aldrig hört samiska där eller sätt samer där.
Sydsamiska talas enbart av ett fåtal människor i hela världen. Men jag vet ärligt talat inte, tvivlar på det. Samebyar är inte byar i den traditionella meningen. De är områden som används för rennäring. Skulle tro att det mesta är på svenska. Intressant är ju att tidigare talade man ofta både samiska och de lokala dialekterna. Bland samer i Jämtland levde till exempel vissa nordiska namn knutna till katolicismen vidare längre än bland den övriga befolkningen efter reformationen.
Citera
2008-04-14, 01:49
Bannlyst
..

Är samer européer? De är väll mest asiater. Kunde man inte kunna betala Ryssland en slant så att de avsätter en lämplig bit land någonstans bakom Uralbergen där de kan känna sig hemma? Det är väll samer och deras släktingar som brukar kallas för "Samojeder" vilket betyder självätare på på ryska. Tydligen brukar de ägna sig åt kannibalism. Fast det var kanske mest förr i tiden de syssla med sådant när de får slut på renkött. Obehagligt är det i alla fall.
Senast redigerad av fläskbak 2008-04-14 kl. 02:48.
Citera
2008-04-14, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Sydsamiska talas enbart av ett fåtal människor i hela världen. Men jag vet ärligt talat inte, tvivlar på det. Samebyar är inte byar i den traditionella meningen. De är områden som används för rennäring. Skulle tro att det mesta är på svenska. Intressant är ju att tidigare talade man ofta både samiska och de lokala dialekterna. Bland samer i Jämtland levde till exempel vissa nordiska namn knutna till katolicismen vidare längre än bland den övriga befolkningen efter reformationen.

Ja just det, så var det. Nordsamiska längre norrut är vanligare. Men de ser inte ens samiska ut längre där ju? Många är väl etniska svenskar också väl? Längre norrut är väl samiskan vanligare?
Citera
2008-04-14, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Är samer européer? De är väll mest asiater. Kunde man inte kunna betala Ryssland en slant så att de avsätter en lämplig bit land någonstans bakom Uralbergen där de kan känna sig hemma? Det är väll samer och deras släktingar som brukar kallas för "Samojeder" vilket betyder självätare på på ryska. Tydligen brukar de ägna sig åt kannibalism. Fast det var kanske mest förr i tiden de syssla med sådant när de får slut på renkött. Obehagligt är det i alla fall.

Ännu en idiot som måste få lite faktoider dementerade ja.

1. Alla som bor i Europa är europèer, dock är inte alla europider/kaukasider. Samer räknas till den kaukasida rasen och är inte asiatisk. Däremot skiljer sig samer en hel del gentemot andra europèer, delvis på grund av genetiskt isolat.

2. Vad har ursprung med ras att göra? Ska man avsätta en bit land i Indien då, så att svenskarna kan flyttas dit så de får känna sig hemma?

3. Samer och samojeder är inte samma sak. Vad sägs om att fylla 18 år, lära dig stava och skaffa en normal allmänutbildning och sedan försöka dig på en debatt? Bra!
Citera
2008-04-14, 14:21
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ja just det, så var det. Nordsamiska längre norrut är vanligare. Men de ser inte ens samiska ut längre där ju? Många är väl etniska svenskar också väl? Längre norrut är väl samiskan vanligare?
Jag hörde en intervju i somras med en fotograf från Nordjämtland. Han fick frågan vilken etnicitet han hade. Han svarade att han såg sig som både same och jämte och att det ena inte utesluter det andra. Själv tror jag att detta gäller för de allra flesta samer som inte är renskötare. Gällande utseendet så syns det väl inte direkt på Anja Pärsson att hon är "halvsame". Men det är väldigt olika. Och det är vanligare med talad samiska längre norrut. I vissa kommuner är språket "officiellt" så att säga.
Citera
2008-04-14, 15:41
Medlem
MadamMims avatar
Hur står det till med inavel bland samerna?
Citera
2008-04-21, 20:36
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmauser
"Ta ifrån de bidragen" ????????

Hhaha, ni bör läsa på er lite små pojkar.
Många samer tjänar mer än vad ni någonsin kommer att göra. Sedan så är de väl inte samernas fel att vädret är som det är? Kom upp och besök och var med en vecka. De arbetar bra mkt mer än vad alla de feta datornödarna på fb gör iaf...

Du verkar vara en sympatisk och ödmjuk människa, same kanske?

Egentligen är hela ren näringen helt fel vinklad angående bidrag . Ren skötseln är ett företag, i och med det så tar man en risk, risk att gå i konkurs, risk att dra på sig stora lån och skulder osv. Det är samma sak som att Hans startar ett turist företag, han får inga kunder pga det dåliga vädret. Ska han ha dåligt väder bidrag då?
Senast redigerad av Byfåne 2008-04-21 kl. 20:40.
Citera
2008-04-27, 06:31
Bannlyst
Citat:
2. Vad har ursprung med ras att göra? Ska man avsätta en bit land i Indien då, så att svenskarna kan flyttas dit så de får känna sig hemma?

Vem är det som behöver få faktoider dementerade för sig egentligen? Att arierna skulle ha kommit från Indien var något man trodde på 1800-talet. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Indo-Europeans.
Citera
2008-04-27, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Vi har behandlat samerna med den respekten som kan förväntas av en gammeldags man. Samerna var inte direkt först här i Sverige och vill de leva här så får de anpassa sig efter våra regler och lagar. *bögsmiley*

Varför kallas Samerna för ursprungsbefolkning då?

Vet du över huvud taget något om ditt lands historia? Hoppas att du är Skåning så jag verkligen förstör dagen för dig, Det är nämligen så att DNA styrker att Samer tidigt bebott Sveriges sydligast delar och i princip är Skåningar och Samer släkt med varandra.

http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php#6
Citera
2008-04-27, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Problemet med samerna är följande: De vill ha kvar sin "traditionella livsstil" med renskötsel, vilket är helt ok för mig. Kan till och med slänga några skattekronor på dem om de vill ha ett par renar bredvid sin kåta när de vandrar över fjällen. Men, det är ju inte längre deras traditionella livsstil när de flyttar in i vanliga svenssonvillor och börjar använda skoter och helikoptrar för att hålla koll på massiva renhjordar som de ALDRIG skulle ha kunnat kontrollera på sitt traditionella vis.
Så istället har vi svensson-samer som lever i stort sett som oss vanliga svenskar, kollar på idol, spelar bingolotto och krökar billigt rödtjut på helgerna samtidigt som de hävdar att de lever traditionella sameliv. Det går inte ihop. Ska de använda helikoptrar och skotrar så får de fan försöka få lönsamhet på verksamheten också eftersom det numera handlar om massivt ekonomiskt understöd till en näringsverksamhet som inte bär sig!

Ariern flytande bregott har talat lol, ja sparka på den som redan ligger, tryck ned det fula mongolens nylle i gruset så kanske kraven på existentiella rättigheter slutar!

1.Vad gäller rennäringen,hur skulle det kunna bli mer lönsamt om Samerna återgick till mera traditionella metoder att sköta den?

2.Varför får ej Samen använda sig av den senaste tekniken när A a aaariern och mjölkbonden Sven i Skåne får det?

3.Har du glömt krisåren på 90´ talet då bubblan sprack?Hur mycket av skattebetalarnas pengar pumpades inte in för att förhindra Svenska banker från att gå omkull? Lappjäveln bidrog via skattesedeln utan att han på något sett var medansvarig för krisen

4.Alla statligt ägda företag som subventioneras bla via Samens skattesedel men ändå går med förlust.

Gå skriv en insändare istället om de galopperande livsmedelspriserna som trotts stora statliga subventioner, (som Samen återigen via skattsedeln bidrar till att finansiera ) indirekt beror på den Svenska bondens ineffektivitet.

Rasistapor som du har i regel inga argument som håller, utan ni gör det rent tvångsmässigt om rasen ifråga ej passar den världsbild ni förvärfvat genom att läsa Nordisk familjebok, samt muppen Herman Lundborgs rashygieniska doktriner.
Senast redigerad av Tux 08 2008-04-27 kl. 11:26.
Citera
2008-04-27, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rauma
Samerna är ett fredligt folk som var först i Sverige. De gör inte någon illa och är nöjda bara man låter dom fiska och valla sina renar uppe i norr. Låt dom vara.

Hur fan kan ni gnälla på samer när stora flockar av negrer, zigenare, kurder och araber drar runt på Stockholms gator?

Hhahaha den var bra
Citera
2008-04-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipper
Samer, samer, samer.

Dessa samer. Varför gnäller dom på allting? Dom gnäller för minsta lilla grej. Senast i raden är Carolas hatt: http://expressen.se/noje/1.1077002/hotas-av-rostbojkott

Varför och hur orkar dom hela tiden så fort dom har nåt att klaga på, att just klaga? Jag förstår mig inte riktigt på dessa samer. Enda gången jag tycker man hör om dessa det är så fort dom har nånting att gå runt att klaga om i pressen. Vem fan orkar bry sig? Folk klär väl sig i vad som helst, eller har jag fel? Är det nånting man itne _får_ för att dom säger det eller vad?

Trött som fan på det...
Du verkligen letar efter nåt att hata och att klaga på. Det är inte direkt som att samerna göra en fluga förnär.

Edit: Sen kan jag iförsej hålla med om att det är löjligt att de klagar på mössan men jag har inte lust att generalisera gentemot alla samer.
Senast redigerad av Äcklig gubbe 2008-04-27 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in