Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-10, 18:39
  #1
Medlem
eggshellss avatar
Är det flera här som gör brännvin i plastbrännaren och har lust att dela erfarenheter?

Jag satte igång mitt bygge efter plastbrännaren.pdf'en och har fått ut riktigt nice brännvin. Visst de finns maskiner som gör flera liter på ett dygn men det är inte intressant, jag gör det som en hobbygrej - hushållsbehov.

Plastbrännaren kräver egentligen lite kyla men fungerar bra inomhus såhär i denna kalla sommar. Jag blev väldigt förvånad när jag hällde upp min första kalla snaps på 38-40% och de smaka så lent och fint. Så lite jobb - så mycket nöje finns de nog inget här i världen som kan ge.

Här kommer en liten rapport:

Jag byggde min plastis med en vinkhink på 30 liter. Falskbotten som når upp till ungefär 4 liters gränsen och en isolerad innerhink där jag endast har isolerat med liggerunderlagt runt hinken - Dvs. jag kör med öppen hink till och börja med.

Doppvärmaren är en modifierad Jäger 100w från PGW (har bara tagit bort plastbiten som gör att man inte kan vrida den mer och kanske vridit den ett halv varv till), har testat i vanligt vatten att den efter 4-6 timmar värmer upp vattnet till ungefär 50+ grader, perfekt! Till den har jag en stektermometer som ligger och flyter i botten på innerhinken med mäsk)

Jag borrade ett litet hål i locket på vinhinken på ungefär 5mm. som jag med lite våld trädde igenom doppvärmen och sen satte ihop kontakten igen - så tätt de kan bli! Sen har jag de obligatoriska vattenlåset och ett minihål till stektermometern. Har även akvariesilicon hemma men de verkar inte behövas på min Plastis 1.0

Den fungerar bra inomhus, men har man balkong så är de perfekt, luktar ändå inget:

http://i17.tinypic.com/4pof8yt.jpg

Jag får ut ungefär 2.5 liter 42% sprit på 4 dygn. De räcker gott och väl för mig och närmaste vänner som vill ha en grogg. Med tanke på att de sköter sig själv, lite tålamod det är allt.

Obs, här diskuteras plastbrännaren, tack.
WIKI: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plastbr%C3%A4nnare
Citera
2008-02-11, 18:43
  #2
Medlem
Pr3sts avatar
Varför använder du ett vattenlås på plastbrännaren? Det är ju helt onödigt, det blir inget tryck att tala om i den.
Citera
2008-02-11, 21:17
  #3
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Varför använder du ett vattenlås på plastbrännaren? Det är ju helt onödigt, det blir inget tryck att tala om i den.

Tror inte heller skillnanden är stor, men de står att man bör använda det. Fungerar iaf..
Citera
2008-02-12, 07:04
  #4
Medlem
klybans avatar
Jag har gjort min plastis helt tät och det är inge större bula man får på sin brännare.
Och är det kall vinter ute då märks det knapps, så man måste inte ha jäsrör.

På sommaren blir bulan lite större men upplever det inte som någon fara att locket poppar, brukar sommartid ge min plastis lite is uppe på locket för lite snabbare gång.
Och det drar ner bulan något.
Citera
2008-02-12, 19:09
  #5
Medlem
SKRUVosdADs avatar
Är det någon som vet hur vårat kära grannland ser på hembränning för eget bruk?
Hur ser straffskalan ut?
Citera
2008-02-12, 19:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKRUVosdAD
Är det någon som vet hur vårat kära grannland ser på hembränning för eget bruk?
Hur ser straffskalan ut?
Bra fråga, enda jag vet är att det är lagligt för husbehov i ryssland.
Citera
2008-02-13, 19:08
  #7
Medlem
septictanks avatar
nu blir det bygge av plastis, mina damer och herrar.
vet inte riktigt när, men så fort cashen rullar in så beställer jag allt nödvändigt, och skall försöka hålla er up to date om hur projektet fortskrider
Citera
2008-02-20, 19:54
  #8
Medlem
Pr3sts avatar
Vilken temp brukar ni köra i er plastis? Brukar själv ligga runt 55grader och får ut ca 45-50%
Citera
2008-02-20, 20:33
  #9
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Vilken temp brukar ni köra i er plastis? Brukar själv ligga runt 55grader och får ut ca 45-50%

Det är enligt konstens regler för högt... Visst, spriten blir lite starkare men mycket sämre (blir väldigt noga med kolet då)

Jag kör min på balkongen och har runt 46-47 grader, de blir cirka en halvliter per dygn. Möjligt lite mer.

Jag destillerar 8 liter mäsk och tar ut cirka 2,5-3,0 liter 43% sprit, helt ok.
Citera
2008-02-20, 21:01
  #10
Medlem
klybans avatar
Kör också lite varmare och tar oftast bara 1,6-2,0L då hamnar det mellan 50-60%.
Är rätt så noga med kolningen, men målet en dag när orken finns är att ha en kol anläggning.
Citera
2008-02-20, 22:44
  #11
Medlem
Cofis avatar
Kan någon förklara varför man slipper de delarna med heads, tails, finkel o.s.v. när man kör med plastisen? Är det för att det är så låg värme?

eggshells, hur gick det med din kolningsguide?

Det var ju visserligen någon som förklarade lite i samlingstråden så jag ska försöka hitta det inlägget om du inte skriver någon guide.
Citera
2008-02-21, 06:44
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Kan någon förklara varför man slipper de delarna med heads, tails, finkel o.s.v. när man kör med plastisen? Är det för att det är så låg värme?

eggshells, hur gick det med din kolningsguide?

Det var ju visserligen någon som förklarade lite i samlingstråden så jag ska försöka hitta det inlägget om du inte skriver någon guide.
Man kokar ju inte för huvudtaget, utan man kondenserar.
Och då för man inte dom processerna som man får i en kokning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback