2009-09-09, 18:24
Medlem
Vad är den största skillnaden mellan dessa yrken, om ser t.ex. ser på:

-Efterfrågan på arbetsmarknaden?
-Lön (ingångslön, lön efter 5/10/20 år?)
-Arbetets "hårdhet", psykiskt/fysiskt ansträngande?
-Fördelar/nackdelar?

Jag skulle alltså vilja ha en jämförelse mellan dessa yrken, ju utförligare destå bättre.

Jag har letat men inte hittat nån bra hemsida som tar upp detta
Citera
2009-09-09, 18:36
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy

-Fördelar/nackdelar?

Jag skulle alltså vilja ha en jämförelse mellan dessa yrken, ju utförligare destå bättre.

Efterfrågan på ingenjörer är i helhet ganska hög, dock kan det vara lite mer osäkert med just byggingenjör då man inom snar tid inte kommer bygga lika mycket som idag.

Byggingenjör tjänar Ungefär:
Ingångslön ~26k
5år ~30k
10år ~35k

Arbetets hårdhet? Det beror givetvis på vilken sorts byggingenjör är. Vissa sitter på kontoret hela dagen, vissa åker utt till byggen och ser hur arbetet går osv. (rätta mig om jag har fel)
Citera
2009-09-09, 18:44
Medlem
Übergrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy

-Fördelar/nackdelar?

Om du väljer mellan de två utbildningarna så tror jag att du gör bäst val om du går ekonomi och läser till civilekonom.

-Efterfrågan på arbetsmarknaden? Har många vänner som är ekonomer och efter 10 år i yrket ligger de mellan 35000 - 40000. Byggingenjörer har jag ingen riktig koll på, men byggsvängen i sig är inget att rekommendera.

-Arbetets "hårdhet", psykiskt/fysiskt ansträngande? Vet att redovisningsekonomer gör väldigt många timmar vissa perioder då företagens bokslut görs, men det i sin tur kompenseras när de kan vara lediga desto mer under sommaren. Byggingenjörer har nog väldigt hårda projektplaner som måste klaras så det är nog rejält påfrestande.

-Fördelar/nackdelar? Ekonomer har det bättre alla gånger.
Citera
2009-09-10, 20:56
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Übergrov
Om du väljer mellan de två utbildningarna så tror jag att du gör bäst val om du går ekonomi och läser till civilekonom.

-Efterfrågan på arbetsmarknaden? Har många vänner som är ekonomer och efter 10 år i yrket ligger de mellan 35000 - 40000. Byggingenjörer har jag ingen riktig koll på, men byggsvängen i sig är inget att rekommendera.

-Arbetets "hårdhet", psykiskt/fysiskt ansträngande? Vet att redovisningsekonomer gör väldigt många timmar vissa perioder då företagens bokslut görs, men det i sin tur kompenseras när de kan vara lediga desto mer under sommaren. Byggingenjörer har nog väldigt hårda projektplaner som måste klaras så det är nog rejält påfrestande.

-Fördelar/nackdelar? Ekonomer har det bättre alla gånger.

Dock så är chansen att få jobb som ingenjör(i allmänhet) mycket större än en ekonom. Sedan behöver du inte jobba som projekterare inom byggbranschen utan här finns en massa andra val. Du kan tex jobba på ett konsultföretag där ni lägger fram olika planer eller jobba på arkitektkontor där huvudsaken av uppgifterna inte är lika påfrestande som projekterare. Det är inte alla civilekonomer som har dom lönerna efter 10år, en byggnadsingenjörs lön växer fortare eftersom dom är mer eftertraktade mer på arbetsmarknaden än ekonomer.
Citera
2009-09-10, 22:06
Medlem
Ett ingenjörsyrke är nog säkrare och ger bättre valmöjligheter. Dock så är nog byggnadsingenjör tufft både med snåla tidsplaner och hård arbetsmiljö rent mentalt.

Ekonom verkar vara ett av de tråkigaste yrkena som finns, sitta och grotta i siffror dagarna i ända i en trist kontorsmiljö. De ekonomer jag stött på i yrkeslivet verkar också alltid vara mer stressade än andra yrkesgrupper. (nu menar jag inte att alla ekonomer jobbar så men de flesta)
Citera
2009-09-11, 07:53
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag tycker jämförelsen är smått absurd. Det är väldigt olika utbildningar* och det kan gå precis hur som helst inom båda. Precis som med de flesta utbildningar kan man gå mycket långt om man spelar sina kort rätt. Jag är byggnadsingenjör (inte helt opartisk m a o) och jag jobbar en del med ekonomiska frågor till vardags. Jag skulle tro att de flesta ingenjörer stöter på ekonomi på eller annat sätt i sitt yrke (borträknat de ingenjörer som bara sitter och caddar dagarna i ända).

*Just det. Utbildningar. Inte yrken.
Citera
2009-09-11, 08:01
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vad är största skillnaden? Ja, vad är största skillnaden på äpplen och gräsklippare?

- Efterfrågan på arbetsmarknaden? Beror på vilka jobb man siktar på. Annars kan man jag bara svara: Ja, den går upp och ner precis som den alltid gjort.

-Lön (ingångslön, lön efter 5/10/20 år?)? Beror på vilka jobb man siktar på. Ingångslönen är mig veterligen bättre för ekonomer som kniper de finare jobben. Internrevisor på Happaranda Minigolfklubb räknas alltså inte (inte sagt att det för den skull skulle vara en dålig yrke).

- Arbetets "hårdhet", psykiskt/fysiskt ansträngande? Beror på vilka jobb man siktar på. Jag har ett helt galet påfrestande jobb. Blir helt utmattad av att pendla mellan datorn och kaffeautomaten.

- Fördelar/nackdelar? Ja, det finns det!

*Just det. Utbildningar. Inte yrken.

Edit: Beklagar dubbelposten.
Citera
2009-09-11, 09:02
Medlem
Antar att om man vill bli en bra byggnadsingenjör börjar man på ett bygge som arbetsledare eller något liknande. Det gäller att inte vara finkänslig för det är tufft på ett bygge (har jag hört av kompisar...)

Sedan finns det ju jobb på byggnadsnämder, myndigheter etc. (om det nu går att få sådana jobb). Det kanske är bekvämare... Åtminstonne i förhållande till att vara ekonom

Tycker, lönen är ovesäntlig i sammanhanget utan att man ska välja efter intresse.
Citera
2009-09-11, 09:32
Medlem
Är du bäst på det du gör och har kontakter, läs ekonomi. Annars ingenjör. : ) Du kan ju alltid ta dubbel examen om du känner för det och arbeta dig in i ekonomivärlden från de kontakter du snabbt får som byggingenjör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in