Det finns en del minnesramsor för att hålla reda på pi. Här är en jag lärde mig nån gång.
"Hör, I alla, i kväll Arkimedes ju lovade komma
Han skall pitalets vanskliga siffror framställa för Er
Dem förvisso rätt mången ju minnes utan ett ode
Tjugotvå giv åt täljaren, nämnarens värde noll sju"
Antalet bokstäver i orden ger siffran. Föruton ordet "noll" som faktiskt skall tolkas som siffran noll.
Ramsan ger också ett i praktiska sammanhang användbart närmevärde, nämligen 22/7, vilket är 3,1413.
Det finns också en lång dikt som är baserad på Poe:s "Raven" som enligt samma princip ger över 700 decimaler.
Internationella pi-dagen firas 14 mars, vilket i endel länder skrivs som 3.14. Firandet börjar kl. 01.59. Lägger man ihop det hela så blir det 3.14 kl.1.59 =3,14159 = pi.
Jag är dock typen som lär mig lättare utan en massa ramsor och minnesregler.
Internationella pi-dagen firas 14 mars, vilket i endel länder skrivs som 3.14. Firandet börjar kl. 01.59. Lägger man ihop det hela så blir det 3.14 kl.1.59 =3,14159 = pi.
Jag och en polare hade det som "Hobby" under tråkiga mattelektioner i gymnasiet att lära oss decimaler på pi. Var uppe på runt hundra tror jag Idag är endast 3.14159 kvar vilket jag tycker är utmärkt lagom lugnt att komma ihåg
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!