2009-09-09, 16:55
Medlem
blue.bloods avatar
Hur är det här egentligen, jag är just nu sjukskriven och sitter och daytrejdar på börsen med pengarna i min depå plockar inte ut något från den men gör vinster nästan dagligen. Kan jag bli ersättningsskyldig till försäkringskassan lr liknande?
Citera
2009-09-09, 17:23
Medlem
6its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue.blood
Hur är det här egentligen, jag är just nu sjukskriven och sitter och daytrejdar på börsen med pengarna i min depå plockar inte ut något från den men gör vinster nästan dagligen. Kan jag bli ersättningsskyldig till försäkringskassan lr liknande?

Nej, du kan vara miljonär och ha sjukskrivning, och vad du gör med pengarna är upp till dej.

Hoppas du har en bra anledning till att vara sjukskriven, vet att många utnyttjar detta.

Typ är sjukskrivna fast dom skulle kunna jobbat o sitter o köper aktier.
Varken snällt mot dom som jobbar eller dom som verkligen är sjuka.
Citera
2009-09-09, 18:24
Medlem
lånar tråden lite

om jag är sjukskriven på ett jobb i en månad och knegar på ett annat jobb (vitt också), finns det någon som kollar upp sånt här?
Citera
2009-09-09, 18:49
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandzaklijaBB
lånar tråden lite

om jag är sjukskriven på ett jobb i en månad och knegar på ett annat jobb (vitt också), finns det någon som kollar upp sånt här?

Ja om du får ut pengar från FK - bidragsfusk.

Nej om du inte får ut pengar från FK. Då finns ingen kontrollfunktion.
Citera
2009-09-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandzaklijaBB
lånar tråden lite

1. Om du sjukskriver dig från ditt arbete så måste din arbetsgivare betala ut sjuklön, 80% av din lön) x-antal dagar och sedan är det FK som betalar ut.

Om du nu sjukanmäler dig och arbetar någon annanstans och din arbetsgivare skulle få veta det, så kommer du onekligen bli av med ditt jobb omgående. Varför ska de betala ut sjuklön till någon som jobbar någon annanstans? Och är det ett konkurrerande företag så kan du till och med få betala skadestånd, beroende på vad ni har skrivit på för avtal.

2. Efter X-antal dagar så uppbär du automatiskt pengar från FK. Idag har myndigheter underrättelseskyldighet. Det innebär att Skatteverket måste anmäla dig till FK så fort de ser att du uppbär SP (SjukPenning) och arbetar.
Senast redigerad av Tronisee 2009-09-10 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in