• 1
  • 2
2009-09-09, 17:18
Medlem
MaZtoRs avatar
Du ska självklart använda cellplastlim till att limma cellplast. Frigolit är ett varumärke.

Och som kläppskog säger så har byggmax detta.
Citera
2009-09-09, 17:49
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Frigolit är ett varumärke.
Medges. Men tyvärr är det väl som med Vespa, Jeep och Eternit, det blir vedertagna begrepp till slut.
Jag skrev det i alla fall med gemen begynnelsebokstav.
Citera
2009-09-09, 21:42
Medlem
TeEsErs avatar
Min kompis katt älskar (eller hatar, kan inte riktigt avgöra) frigolit. Frigolit älskar inte henne om vi säger som så. Kattjäkeln blir som en maskin och separerar varenda frigolitkula från varandra. Spelar ingen roll om det är isoleringsfrigolit eller sån där pressad som man köper blommor i. Tänk på det

/T
Citera
2009-09-09, 21:56
Medlem
seriouss avatar
När vi ändå är inne på frigolit - hur delar man det enklast? Kniv (brytblads-) och såg (fogsvans, bågsåg) drar så jäkla lätt snett och verkar smula mer än dela. Har för mig att jag sett/använt(? ) ett elverktyg typ "uppvärmd-najtråd-som-man-skär-med", men minns inte. Bandsåg lär ju fungera, men vill gärna kunna göra raka snitt utan att köpa en
Citera
2009-09-09, 22:12
Medlem
MaZtoRs avatar
Brukar själv såga med fogsvans. Smular ganska bra men det blir bara snett om man sågar snett.
Citera
2009-09-09, 22:23
Medlem
Det finns ett lim för cellplaster som heter "UHU por" (ja, det står faktiskt så på tuben som jag håller i handen just nu). Finns bland annat på Teknikmagasinet.

Man applicerar det på ungefär samma sätt som vanligt kontaktlim, dvs ett tunnt lager lim på båda ytorna som skall sammanfogas, vilka man sedan låter ligga och torka en stund innan bitarna trycks ihop med varandra.

Limmet hugger bums, så det gäller att hålla tungan rätt i mun för man får bara en chans.

Edit : såg att någon föreslog trälim högre upp i tråden. Det funkar oxo finfint, men tänk på att använda trälim av PU-typ samt att fukta ytorna lätt med vatten innan du limmar.
Senast redigerad av msfisken 2009-09-09 kl. 22:26. Anledning: tillägg
Citera
2009-09-10, 14:01
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
När vi ändå är inne på frigolit - hur delar man det enklast? Kniv (brytblads-) och såg (fogsvans, bågsåg) drar så jäkla lätt snett och verkar smula mer än dela. Har för mig att jag sett/använt(? ) ett elverktyg typ "uppvärmd-najtråd-som-man-skär-med", men minns inte. Bandsåg lär ju fungera, men vill gärna kunna göra raka snitt utan att köpa en

Spänn upp en tråd och led ström igenom den så den blir varm. Annars borde det ju funka med att lägga en vanlig kniv på spisen eller liknande till den bli varm.

/ Sconeman,
Citera
2009-09-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serious

Varm tråd (kanthal). Fanns på Elfa på den tiden jag höll på...
Man kan koppla tråden till en batteriladdare.
Blir helt "blanka" snitt, och inga smulor,
/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här