2010-04-04, 14:33
Medlem
Iroquioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motley
Jag var kanske lite rasistisk och fördomsfull av mig förrut, sedan bodde jag i Bergsjön ett år och märkte aldrig någonsin av något hotfullt och det förändrade min bild en hel del. Dock så såg man ju även en del problem, vilket jag skyller på andra saker än att man är av en viss nationalitet.

När det gäller våld som drabbats i min närhet har jag snarare varit med om saker som rör svenskar, men det har ju inte direkt fått mig att se det som "typiskt svenskt". Idioter finns bland alla.

Finns nog många likheter på de Svenskar som hamnar i kriminella gäng och de svenskar som gör det, att svenskar dock inte hamnar där lika ofta beror förmodligen på att de flesta lever helt vanliga "svenssonsliv" och helt enkelt redan har det bra och tryggt. Finns ju ingen större "vits" med att bli kriminell då.

Nu ser du bara till det sociala! Visst finns det svenskar som är problemskapare och det finns invandrare som bidrar. Men om du ser helheten av massinvandringen och vilka problem den skapar; utanförskap, enorma kostnader för skattebetalarna, bostadsbrist etc så spelar det ingen roll hur trevliga dina invandrarkompisar är, det blir fortfarande en förlustaffär. När det kommer till politik måste man tänka med både hjärtat och hjärnan!
Citera
2010-04-04, 14:55
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Nu antar jag att du menar "rasist"= när man motsätter sig att sverige är världens socialkontor.

Jag har i hela mitt liv levt relativt avskiljd från invandringens effekter. Jag har dock alltid haft stort politiskt intresse och i och med detta en skepsis gentemot media och en förkärlek till källkritik. Jag är inte som vanliga svenssons som grundar sina åsikter på aftonbladets löpsedlar och svt's propaganda. På den politiska skalan har jag gått från vänster till mer och mer liberal och på senaste 4 åren mer åt betongliberala hållet, dvs hårdhanskarna mot dom som inte sköter sig, släng ut alla invandrare som begår brott, ta inte emot folk som inte kan försörja sig, ställ högre krav etc. Det är väl ingen enskild händelse som lett till detta utan tack vare att all information går att få tag på genom internet (läser mycket tidningar, bloggar, forum etc). För den som intresserar sig lite och letar är det uppenbart vad som hänt med sverige och varåt utvecklingen pekar.
Släng då också ut alla svenska lagbrytare.
Citera
2010-04-04, 14:58
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pred
Scenario:
hmm om du har en gäst som du bjudit hem och han helt plötsligt börjar våldföra sig på dina familjemedlemar samt förstöra inredning och diverse, vad gör du då ?

Förmodligen om du har lite stake så tar du tag i personen och efter några väl valda ord slänger du ut honom. Du tvingar han givetvis att betala för det han förstört, för inte vill du behöva betala det du redan betalt för en gång bara på grund av idiotens bedrifter. Däremot om din gäst berikar dig med sin närvaro genom att bete sig som folk då är han givetvis välkommen igen och behandlas bättre och bättre desto mer förtroende du får för personen/gästen.

Detta är samma modell fast i mycket större skala för våra gäster som kommer till Sverige. I början är förtroendet plus minus noll - allt beror på hur gästen beter sig i början som resulterar i vad familjen ska tycka i framtiden.

Nu har tyvärr många av "gästerna" som är i Sverige förstört detta förtroende och att bygga upp ett nytt förtroende för svenska folket (familjen) är givetvis svårt men ej omöjligt.

Slutklämmen
Jag har absolut inget mot gäster och tycker det är rent ut sagt roligt att ta mot en gäst som är vänlig och beter sig på ett bra sätt. Men däremot en gäst som ställer till det tycker jag mer illa om än vad jag någonsin skulle kunna tycka illa om en familjemedlem.

Då är frågan...är jag rasist då ? skulle inte tro det...och jag tror att många som klassas som rasister är av samma åsikt som jag, dvs dom är inga rasister utan värnar om sitt eget. Rasiststämpeln används tyvärr lika ofta som en blatte kallar tjejer för horor utan att det finns belägg för det. Jag kallar det skitsnack.
Du har rätt i att man ska sköta sig. Men då bör ju detta även gälla svenskar, eller hur? Om en svensk snor en handväska bör han också rimligen kastas ut ur landet om det är så du vill bemöta icke-svenskar.
Citera
2010-04-04, 15:02
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
Nu ser du bara till det sociala! Visst finns det svenskar som är problemskapare och det finns invandrare som bidrar. Men om du ser helheten av massinvandringen och vilka problem den skapar; utanförskap, enorma kostnader för skattebetalarna, bostadsbrist etc så spelar det ingen roll hur trevliga dina invandrarkompisar är, det blir fortfarande en förlustaffär. När det kommer till politik måste man tänka med både hjärtat och hjärnan!
Det stämmer att vi tar in för många invandrare i Sverige. Varje människa i ett land kostar resurser. Det spelar ingen roll vad för nationalitet. För många invånare över huvud taget är ett problem. Dock behöver invandrarna kanske mer resurser, då de ska tas om hand i början. Om de har flytt hit ska de få hjälp att bosätta sig, få ett arbete och kunna stadga sig. Det är ju en självklarhet! Men om vi då tar emot för många så kan många invandrare inte få den hjälp de behöver som nya invånare i ett land, och då är det vanligt att de glider över på den kriminella banan för att kunna överleva. Så är det för alla människor, oavsett nationalitet.
Citera
2010-04-04, 15:26
Medlem
Preds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude

Det var det dummaste jag hört. Hårda disciplinära åtgärder givetvis men moderlandet tar hand om sina egna.

Är vi tillbaka till familjeförhållande igen; Om en familjemedlem beter sig illa så slänger du ju inte ut han ur familjen, men gör allt för att hjälpa till och få denne på rätsida.

Om en gäst beter sig illa så slänger du ut han om inte tillsägelse räcker, eller hur ?
Citera
2010-04-04, 15:37
Medlem
Iroquioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude

Jag brukar till det yttersta hålla mig från personangrepp i diskussioner men det blir väldigt svårt när människor som dig yttrar sig. Antar att du inte har allt för många högskolepoäng efter en sådan kommentar.

Var hade du tänkt att vi skulle kasta ut våra egna? Vem skulle vilja ta emot dem? Jag tycker inte bättre om svenska kriminella än vad du gör men skillnaden är att vi har någonstans att skicka de utländska brottslingarna.
Citera
2010-04-04, 16:36
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
Jag brukar till det yttersta hålla mig från personangrepp i diskussioner men det blir väldigt svårt när människor som dig yttrar sig. Antar att du inte har allt för många högskolepoäng efter en sådan kommentar.

Var hade du tänkt att vi skulle kasta ut våra egna? Vem skulle vilja ta emot dem? Jag tycker inte bättre om svenska kriminella än vad du gör men skillnaden är att vi har någonstans att skicka de utländska brottslingarna.
Låt då bli att ge dig in på personangrepp. Så länge du inte är en av de svenska förbrytarna så har du ingen anledning att ge dig på mig.

--

Vem kommer att ta emot de irakierna som flyr hit för sina liv om vi kastar ut dem? Jag tycker självfallet inte att vi ska slänga ut några svenska lagbrytare, och därför inte heller några utländska.
Citera
2010-04-04, 16:37
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvodka
Finns en tråd om just det här - https://www.flashback.org/t999034
Som sagt.

Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2010-04-04, 16:38
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pred
Det var det dummaste jag hört. Hårda disciplinära åtgärder givetvis men moderlandet tar hand om sina egna.

Är vi tillbaka till familjeförhållande igen; Om en familjemedlem beter sig illa så slänger du ju inte ut han ur familjen, men gör allt för att hjälpa till och få denne på rätsida.

Om en gäst beter sig illa så slänger du ut han om inte tillsägelse räcker, eller hur ?
Det var det dummaste jag har hört. Din liknelse med en familj fungerar inte i detta fallet. Vi är alla "gäster" i sverige. Ingen kan äga ett land. Därför bör vi behandlas lika. Om du menar att en invandrare ska slängas ut efter att ha flytt hit för sitt liv, så borde ju också svenska lagbrytare slängas ut.
Citera
2010-04-04, 16:57
Bannlyst
Varför är är invandrare rasister, flyttar hit och är dryga mot svenskar?
Citera
2010-04-04, 16:59
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naerseur
Varför är är invandrare rasister, flyttar hit och är dryga mot svenskar?
Varför drar du alla över en kam?
Citera
2010-04-04, 17:06
Bannlyst
Och beroende situationen och utvisning

Är det ex sonen som missköter sig och familjen inte visar något intresse, då ska hela familjen utvisas

Är det ex fadern som missköter sig då ska fadern utvisas, om familjen sen vill hänga på är upp till dom. Kan ju skilja från familj till familj? Här håller inte 'splittrar' familjer.

Är det ex minderårig kusin som missköter sig är det bara den familjen som ska utvisas, inte övrig?

Är det ex farbror, farfar, morbror etc som missköter sig är det bara 'farbrorn' som ska utvisas, om familjen sen vill hänga på är upp till dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in