2009-10-04, 22:06
Medlem
baron-brazils avatar
Ja visst kan det vara så att han även gjort så.
Jag tippar i alla fall på att han försvann frivilligt, på ett eller annat sätt.

Mycket knepigt ifall han blivit bortrövad, vem vet, han kanske hade skulder...

Skulle vara väldigt intressant att börja forska i det här igen.
se hur han levde socialt, om han hade skulder, umgängeskrets, m.m
Som gammal söderhamnare vore det extra intressant.
Någon annan som känner sig manad för lite ''privatdetektiv forskning''?
Citera
2009-10-05, 00:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Ja visst kan det vara så att han även gjort så.
Jag tippar i alla fall på att han försvann frivilligt, på ett eller annat sätt.

Mycket knepigt ifall han blivit bortrövad, vem vet, han kanske hade skulder...

Skulle vara väldigt intressant att börja forska i det här igen.
se hur han levde socialt, om han hade skulder, umgängeskrets, m.m
Som gammal söderhamnare vore det extra intressant.
Någon annan som känner sig manad för lite ''privatdetektiv forskning''?

Ja man vet ju ingenting varför han hux flux i den smällkalla natten bara försvann från sitt hem? Vet heller ingenting vad han var för slags människa? Därför skulle det naturligtvis vara intressant att ev. få veta vad detta kan ha berott på?

Skulle vara intressant med litet "privatdetektiv forskning", men har tyvärr inte själv möjlighet. Bl.a. p.g.a. "Dahlsjö-fallet".
Citera
2009-10-05, 22:26
Medlem
baron-brazils avatar
Dahlsjö fallet?
Citera
2009-10-05, 22:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Dahlsjö fallet?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=899335
Citera
2009-10-05, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Dahlsjö fallet?

Ja det finns en tråd här med det namnet. Där har bl.a. jag fått vara "grävare" under ett antal månader. Tar ganska mycket tid att ha kontakter med myndigheter och anhöriga. Dessutom med att gå igenom gamla tidningar på microfilm.

"Fördelen" med Forsgrens försvinnande, är att den som "gräver" vet datumet när han försvann. I de flesta fall så brukar massmedia ta upp ett sådant försvinnande strax därefter. Sparar en himla massa tid.
Citera
2009-10-06, 02:39
Medlem
baron-brazils avatar
Okej okej. jag får väl gräva själv då.
Men får nån nos om något eller intresserar sig för att hjälpa till så är det bara höra av sig via min mail. lars_robin570@hotmail.com
Citera
2009-10-06, 04:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Okej okej. jag får väl gräva själv då.
Men får nån nos om något eller intresserar sig för att hjälpa till så är det bara höra av sig via min mail. lars_robin570@hotmail.com

Jag skulle iofs kunna hjälpa till på så sätt att jag kan titta i gamla tidningar på microfilm. Detta kan jag dock inte göra förrän i månadsskiftet av november-december.
Citera
2010-01-07, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel tidningen Ljusnan måndagen den 13 december 1976.

"Söderhamns-YNGLING SAKNAS. Stort skallgångsuppbåd organiserat."

"Ett stort skallgångsuppbåd organiserades på söndagskvällen i Söderhamn för att söka efter en 19-årig yngling från Söderhamn, som är försvunnen sedan natten till söndagen. 25 medlemmar i Söderhamns privata radioklubb, Prisö, var en halvtimme efter larmet på plats och gav sig ut för att leta efter ynglingen.

Senast ynglingen sågs var vid 00.30-tiden natten mot söndagen. Han observerades då av en taxichaufför i Nyhem, Norrala. Spaningar satts genast in, då ynglingen uppträdde litet underligt, men gav inget resultat.

På söndagseftermiddagen anmälde ynglingens fader försvinnandet, och fyra polismän samt sex frivilliga gav sig ut för att söka efter 19-åringen. Men då spaningarna vid 22-tiden på söndagskvällen inte lett till något resultat organiserades ett större skallgångsuppbåd.

Man befarar att något kan ha hänt ynglingen eftersom han inte gett sig tillkänna under hela söndagen. Ynglingen är 175 cm lång och var vid försvinnandet klädd i jeans, mörkbrun skinnjacka och röd skjorta."
Citera
2010-01-07, 20:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Ljusnan tisdagen den 14 december 1976.

"Spaningar från luften efter försvunne Benny."

"Söderhamnsorienterarna ställde upp i sökandet."

"Vad har hänt den 19-årige Benny Forsgren från Söderhamn? Han är försvunnen sedan natten mot söndagen och det stora spaningspådrag som gjordes under måndagen gav inget resultat. Letandet efter 19-åringen försvåras av att de spår som från början fanns snöat över.

Försvinnadet anmäldes till polisen i Söderhamn på söndagseftermiddagen och man satte genast igång att söka efter ynglingen. Man hade en del spår och tips att gå efter. 19-åringen var sålunda synlig i Nyhemsområdet i Vågbro strax utanför Söderhamn vid halvettiden på natten."

Hopp i artikeln.

"Sökandet fortsatte på måndagskvällen, då ett 30-tal medlemmar i Söderhamns orienteringsklubb ställde sig till polisens förfogande. Då koncentrerades letandet till ett område i Forsbacka, där 19-åringen också varit synlig natten mot söndagen."
Citera
2010-01-07, 23:32
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hittar ingen tråd om detta försvinnande så jag lägger upp en sådan.

Den 19-årige Nils Benny Forsgren försvann den 12 december 1976. Han försvann från Vågbro, som är en förort till Söderhamn.

Forsgren försvann mitt i natten och dessutom var det mycket kallt ute. Det troligaste är väl att han gick vilse och frös ihjäl. Konstigt är det dock att hans kropp aldrig hittades.

Den försvunne unge mannen var född den 13 februari 1957. Han dödförklarades antingen den 30 april 1988 eller den 12 december 2001?

Någon som vet något mera om detta försvinnande? T.ex. vilket exakt datum dödförklarade han?

Död 30/4 1988. Enligt Sveriges Dödbok 1947-2006
Citera
2010-01-07, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödförklarad 1988.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Död 30/4 1988. Enligt Sveriges Dödbok 1947-2006

Tack för denna uppgift.

Jag vet att Forsgren blev dödförklarad 1988 men inte det exakta datumet.
Citera
2010-01-08, 15:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Ljusnan onsdagen den 15 december 1976.

"Arbetskamraterna letade förgäves."

"19-årige metallarbetaren Benny Forsgren från Söderhamn är alltjämt försvunnen. Även på tisdagen var det stort spaningspådrag, men letandet hade på kvällen inte gett något resultat.

I sökandet på tisdagen deltog medlemmar i Söderhamns privatradioklubb, PRISÖ, personal från F 15, ett stort polisuppbåd och även många frivilliga.

På tisdagskvällen ställde 100 arbetskamrater vid L.M. Ericssons fabrik i Söderhamn, där Benny Forsgren är anställd, upp för skallgång efter den försvunne. LM-snställda var även på måndagskvällen ute och letade efter arbetskamraten.

- Just nu ser det mörkt ut för att få en lösning på försvinnadet, säger spaningsledaren, polisinspektör Arne Jiback Söderhamn. Vi ger dock inte upp och även om det kommit rätt snö sedan i söndags går man i skallgångskedjorna så tätt att Benny Forsgren kan påträffas om han av någon anledning blivit liggande på marken.

Polisen fick på tisdagen ett tips om att 19-åringen på söndagskvällen skulle ha varit synlig på Granvägen mellan Tallvägen och Norrmyravägen i Söderhamn. Det var verkstadsarbetare Melker Goude från Forsbacka i Norrala som uppger sig ha sett Benny Forsgren, första gången när han skjutsade sin hustru till Söderhamns sjukhus, där hon arbetar, och sedan på hemvägen. Polisen är intresserad av om ytterligare någon eller några sett den försvunne i samma område.

- Vårt hopp om att återfinna Benny Forsgren i livet är nu att han fått för sig att lämna Söderhamn, konstaterar Arne Jiback, som dock poängterar att sökandet fortsätter."

Sedan tystnar Ljusnan om försvinnandet - åtminstone ca en vecka efter att denna artikel skrevs. Inte så konstigt att t.o.m. lokaltidningen tystnade. Det fanns ju inget att rapportera om. Lika lite då som nu. Denne yngling lyckades verkligen att "gå upp i rök."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in