Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Bill
Hej! ska till cypern om ett par veckor och undrar vad det är för lagar som gäller vad det gäller apoteken/ eller om det finns drugstores? finns det benzo och opiater att tillgå utan recept?
Även hur svårt är det att få recept utskrivet av läkare där nere?
tacksam för seriösa svar från folk som har varit där nere och har erfarenhet.
Finns absolut ingenting att få tag i (åtminstone inte i den grekiska delen av Cypern). Grekland är extremt hårda på läkemedel, t o m hårdare än Sverige. Vanliga läkare i byarna får inte ens skriva ut kodein, tramadol eller liknande, utan då måste du uppsöka ett sjukhus. Och jag tror inte att det är lätt att få ut där heller - det kostar nog mer än det smakar så att säga. Grekland är ju knappast ett u-land så det hjälper inte med mutor heller, som det kanske gör i Asien t ex.
De starkaste värktabletter du kan få tag i receptfritt är paracetamol med koffein, ja, och diklofenak då... och benso receptfritt är inte ens att tänka på.
Har f ö tillbringat mkt tid i Grekland (och Cypern) så jag vet vad jag pratar om. Vill du kunna köpa droger receptfritt så åk till Sydamerika eller Sydostasien (typ Kambodja eller nåt, Thailand har väl blivit lite svårare på senare år även om det fortfarande går att få ut vissa benso på en del apotek + tramadol).
Mvh
/marilyn