Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-07, 23:28
Medlem
Nu är det såhär att jag måste flytta hemifrån snarast av div. anledningar. Har planer på att bo hos en kompis för 3000 kr i månaden. Jobbar deltid på två olika jobb (totalt 5 kvällar i veckan) men kommer ändå få det svårt att gå ihop. Jag är 18 år, hoppat av gymnasiet, vilka bidrag kan jag söka / har jag rätt till?

Tacksam för svar + ev. länkar (inte nödvändigt)

Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.
Citera
2009-09-07, 23:56
Medlem
pokerpavels avatar
Jobbar du fem kvällar i veckan och har svårt att leva på det som blir över efter en hyresutgift på 3000 kronor vet jag inte vad du får i timmen, men du får det att låta som om du omöjligt kan få mycket mer än 20 spänn i timmen.
Citera
2009-09-08, 00:33
Medlem
SweTechs avatar
Vi testar privatekonomi istället då tråden inte har något alls med A&S att göra.

//Moderator
Citera
2009-09-08, 00:40
Medlem
Jobbar huvudsakligen på provision, därför kan det vara tryggt att veta att jag inte behöver leva på nötter och bark om det skulle skita sig en månad.
Citera
2009-09-08, 07:18
Medlem
Du är nog berättigad till bostadsbidrag, det är ungefär 1000kr. Prata med försäkringskassan så får du veta mer.
Citera
2009-09-08, 13:38
Medlem
Okej, i mitt huvud föreställer jag mig försäkringskassan som något fruktansvärt. Någon som vet vad bostadsbidraget ligger på samt vad man måste uppfylla för att få det?
Citera
2009-09-08, 18:39
Medlem
LadyTeas avatar
Testa socialbidrag?

Försäkringskassan - bostadsbidrag se här
Citera
2009-09-08, 21:54
Medlem
Okej, tack LadyTea! Där står det att högsta årsinkomst får vara 77000 kronor. Som sagt så jobbar jag huvudsakligen på provision och har därför väldigt svårt att räkna ut min årsinkomst ens på ett ungefär. Självklart funkar inte mitt adobe reader så jag kan inte läsa fördjupad information. Någon som vet något mer om hur man gör när man jobbar på provision, får väldigt gärna komma med förslag på andra bidrag också!
Citera
2009-09-14, 13:21
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gossarna
Okej, tack LadyTea! Där står det att högsta årsinkomst får vara 77000 kronor. Som sagt så jobbar jag huvudsakligen på provision och har därför väldigt svårt att räkna ut min årsinkomst ens på ett ungefär. Självklart funkar inte mitt adobe reader så jag kan inte läsa fördjupad information. Någon som vet något mer om hur man gör när man jobbar på provision, får väldigt gärna komma med förslag på andra bidrag också!

Med provisionslön skulle jag nog satsa på att spara pengar när det är bra månader så att du har en buffert till dåliga månader.

Problemet med socialbidrag är ju att de går tre månader bakåt och har du då haft tre fina månader där du har tokslösat så får du ingen hjälp av dem den månaden du väl söker.

Nu i början när det är svårt att komma igång så tycker jag absolut att du ska gå till socialen om du "behöver leva på nötter och bark". Några andra bidrag finns tyvärr inte för mat/boende.

Har du lust att börja studera vid sidan av ditt arbete så kan du ju täcka upp med studiebidrag men det betyder ju också att du slösar på din framtid om du en dag skulle vilja plugga på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in