2009-09-07, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Platsminne = det som på engelska kallas för "residual haunting".

http://en.wikipedia.org/wiki/Residual_haunting

Det vill säga en icke-intelligent form av manifestationer som spelas upp likt ett videoband om och om igen.

Motsatsen till "platsminne" är en intelligent hemsökelse (eng. "intelligent haunting"):

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_haunting

Hva finnes det for andre berømte fall av dette fenomenet da?
Citera
2009-09-07, 21:56
Medlem
Cryxs avatar
Poltergeist? Inte exakt samma som intelligent spökeri då det även finns hypoteser om att det används nån form av kinetisk energi i puberteten etc. :P
Citera
2009-09-08, 08:49
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solfager
Hva finnes det for andre berømte fall av dette fenomenet da?

Finns massor av fall, men det är rätt svårt att nämna något berömt sådant.

Bara googla runt lite så hittar du säkert nått.

Här är t. ex 1 känt fall:

http://www.ghostrip.com/index_files/Page660.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Poltergeist? Inte exakt samma som intelligent spökeri då det även finns hypoteser om att det används nån form av kinetisk energi i puberteten etc. :P

Vad jag vet så räknas poltergeistaktivitet som en helt egen art/typ av spökeri.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-09-08 kl. 08:51.
Citera
2009-09-09, 07:56
Bannlyst
Citat:
NEI!

Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Finns massor av fall, men det är rätt svårt att nämna något berömt sådant.

Bara googla runt lite så hittar du säkert nått.

Här är t. ex 1 känt fall:

http://www.ghostrip.com/index_files/Page660.htm

Vad jag vet så räknas poltergeistaktivitet som en helt egen art/typ av spökeri.
Så en kan bli fanget i livet etter døden på ett sted?
Jaa..... Jeg vil håpe og tro at vår død bare er begynnelse!
The Shining er jo en filme om dette fenomen.
Citera
2009-09-09, 09:05
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solfager
Så en kan bli fanget i livet etter døden på ett sted?
Jaa..... Jeg vil håpe og tro at vår død bare er begynnelse!
The Shining er jo en filme om dette fenomen.

Ja, de som är kunniga inom det paranormala menar att det är möjligt.
En av de mer omdebatterade och kända förklaringarna för hur något sådant är möjligt är "Stone Tape Theory":

http://investigation.discovery.com/investigation/paranormal/spirit-world/stone-tape-theory.html
Citera
2013-06-15, 16:12
Medlem
Bumpar denna tråden.

Jag har alltid varit intresserad av paranormala fenomen, kanske framförallt de som brukar kallas för spöken. Jag är tämligen övertygad om att lagrad "energi" på vissa fysiska platser är den enda förklaringen på spökfenomenet, med andra ord inga levande (döda) varelser som kommunicerar eller liknande. Det är alltså tal om något som kan förklaras i framtiden med vetenskap - men ack så fascinerande ändå!

Tänk om det bedrevs forskning på detta, så vi slipper allt hokus pokus-snack från lurendrejare. I framtiden kanske

Håll tråden levande nu.
Citera
2013-06-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Bumpar denna tråden.

Jag har alltid varit intresserad av paranormala fenomen, kanske framförallt de som brukar kallas för spöken. Jag är tämligen övertygad om att lagrad "energi" på vissa fysiska platser är den enda förklaringen på spökfenomenet, med andra ord inga levande (döda) varelser som kommunicerar eller liknande. Det är alltså tal om något som kan förklaras i framtiden med vetenskap - men ack så fascinerande ändå!

Tänk om det bedrevs forskning på detta, så vi slipper allt hokus pokus-snack från lurendrejare. I framtiden kanske

Håll tråden levande nu.
Jo på många platser där olika personer ser samma sak, år ut och år in, är det bildminne. Ett exempel är Örebro slott. Poltergeist är inte heller spöken, utan en energi helt utan intelligens. Spöken och andar har intelligens, speciellt andarna är helt överlägsna oss.
Citera
2013-06-15, 19:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jo på många platser där olika personer ser samma sak, år ut och år in, är det bildminne. Ett exempel är Örebro slott. Poltergeist är inte heller spöken, utan en energi helt utan intelligens. Spöken och andar har intelligens, speciellt andarna är helt överlägsna oss.
Nån form av källor eller bevis för dina påståenden vore välkommet. Annars blir det lätt att läsarna tolkar det som att du är den energi som är helt utan intelligens.
Citera
2013-06-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nån form av källor eller bevis för dina påståenden vore välkommet. Annars blir det lätt att läsarna tolkar det som att du är den energi som är helt utan intelligens.
Källa: Egen erfarenhet.
Citera
2013-06-15, 19:55
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Bumpar denna tråden.

Håll tråden levande nu.
Det forskas på många platser i världen.I Sverige finns Sällskapet för Parapsykologisk Forskning.
Föreningen har funnits sen 1948.Och föreningen har ännu inte fått fram några evidens.
Citera
2013-06-20, 23:09
Medlem
Det är möjligt att det kan finnas ett starkt "avtryck" av en händelse. Jag har aldrig upplevt det själv och jag har lite svårt att förstå det.
Men enligt vad jag själv har upplevt så kan det inte vara förklaringen till alla spökerier som sker iaf.

T ex när vi rev här hemma så blev det ett attans liv i trappan på natten sen, klampande osv. Så missnöjet var tydligt. Att saker försvinner och dyker upp igen i en sådan omfattning att yrkesfolk, som är vana att hålla rätt på grejerna reagerar.

Allteftersom vi renoverat, våning för våning så har spökerierna drastiskt minskat. Som jag ser det finns det 2 alternativ till det, antingen får spöken igenkännande energi från sina gamla väggar. Lr så inser de att det inte är deras gamla hem längre.

Personligen lutar jag åt första alternativet eftersom min egen erfarenhet och vad jag hört från många andra så försvinner inte spökerier helt i och med renovering, utan minskar drastiskt.
Med ett undantag.
En gammal skomakare som hade verkstad i garaget, med stampat jordgolv. Sen hade han en hög av gamla skorester, där brännässlorna växte högt.
Efter att familjen röjt undan verkstad och skorester så försvann han helt. Innan dess sprang han och öppnade fönster mitt i vintern, bl a. Jobbig rackare.!!

Allt detta är mina egna erfarenheter, vänner och bekanta. Jag är inte intresserad av ifall någon tror om det är sant lr ej, det var enbart en inflik i diskussionen.
Citera
2013-06-20, 23:24
Medlem
Ett avtryck avlägsnas när man bygger om, avlägsnar man trappen då försvinner det. Ett spöke fortsätter att gå i gamla trappen, även om du byter ut en svängd trappa till en rak, så går spöket i den gamla svängda trappen. Därför man kan höra vittnesmål om att den gick i luften bredvid trappen och så vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in