Det är möjligt att det kan finnas ett starkt "avtryck" av en händelse. Jag har aldrig upplevt det själv och jag har lite svårt att förstå det.
Men enligt vad jag själv har upplevt så kan det inte vara förklaringen till alla spökerier som sker iaf.
T ex när vi rev här hemma så blev det ett attans liv i trappan på natten sen, klampande osv. Så missnöjet var tydligt. Att saker försvinner och dyker upp igen i en sådan omfattning att yrkesfolk, som är vana att hålla rätt på grejerna reagerar.
Allteftersom vi renoverat, våning för våning så har spökerierna drastiskt minskat. Som jag ser det finns det 2 alternativ till det, antingen får spöken igenkännande energi från sina gamla väggar. Lr så inser de att det inte är deras gamla hem längre.
Personligen lutar jag åt första alternativet eftersom min egen erfarenhet och vad jag hört från många andra så försvinner inte spökerier helt i och med renovering, utan minskar drastiskt.
Med ett undantag.
En gammal skomakare som hade verkstad i garaget, med stampat jordgolv. Sen hade han en hög av gamla skorester, där brännässlorna växte högt.
Efter att familjen röjt undan verkstad och skorester så försvann han helt. Innan dess sprang han och öppnade fönster mitt i vintern, bl a.

Jobbig rackare.!!
Allt detta är mina egna erfarenheter, vänner och bekanta. Jag är inte intresserad av ifall någon tror om det är sant lr ej, det var enbart en inflik i diskussionen.