2009-09-07, 21:33
Medlem
En kort och enkel fråga : VARFÖR LÄSA MATEMATIK C?

Vilka högskolor och vidareutbildningar har detta som krav?

Läser nämligen Matematik C för att min mentor sa "att det var bra", Hon pratade om bli Ekonom osv, jag har ingen som helst lust att bli ekonom då jag verkligen inte gillar att arbeta med siffror what so ever.

Har läst Matematik A och B och det räcker nu känner jag, men ska jag slita mig igenom skiten ändå och läsa Matematik C?

Tacksam för svar, hjälp mig nu!
Citera
2009-09-07, 21:37
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putteffs

Läser nämligen Matematik C för att min mentor sa "att det var bra", Hon pratade om bli Ekonom osv, jag har ingen som helst lust att bli ekonom då jag verkligen inte gillar att arbeta med siffror what so ever.

Har läst Matematik A och B och det räcker nu känner jag, men ska jag slita mig igenom skiten ändå och läsa Matematik C?

Eeeh, typ alla högskolor där jobbet ger mer än 25 k i månaden kräver matte C eller högre. Från och med 2010 kräver tekniska utbildningar som tex KTH matte E. Handels kräver minst VG i matte D, civ.ek på SU matte C.

Men gymnasiet är frivilligt så varför ens gå?
Citera
2009-09-07, 21:39
Medlem
Forsnackes avatar
Matte C gör dig smart.
Jag har läst matte E och jag kommer inte ihåg så mkt av det men det har hjälpt mig odla ett logiskt tänkande. Det är viktigt.
Och så får man höga resultat på IQ test, o det e ju också coolt.

Har också för mig att det ger dig en meritpoäng till en del (främst tekniska) utbildningar.
Citera
2009-09-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putteffs

hae men seriöst det är bra att kunna
Citera
2009-09-07, 22:07
Medlem
c^2s avatar
För att det är intressant skulle jag säga.
Citera
2009-09-07, 22:11
Medlem
Silfverklingas avatar
Citat:
Meritkurser i matematik

Om matematik är ett krav för särskild behörighet ger en kurs på nivån över den behörighetsgivande kursen 0,5 meritpoäng. En kurs två nivåer över den behörighetsgivande ger ytterligare 0,5 meritpoäng.

Om matematik inte är ett krav för särskild behörighet ger kurs B och C vardera 0,5 poäng.

Om Matematik D är behörighetsgivande är det bara Matematik E som ger meritpoäng. Om Matematik E är behörighetsgivande kan man inte få någon meritpoäng i matematik. Du kan få maximalt 1,0 poäng i matematik.

Matematik diskret och Matematik breddning ger inte meritpoäng.
Källa: https://www.studera.nu/studera/1441.html

Som svar på din fråga: Det ger bra med meritpoäng.
Citera
2009-09-07, 22:44
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Ju mer du läser desto smartare blir du.

Och det är ju först vid matte-c det börjar bli roligt också!
Citera
2009-09-07, 23:30
Medlem
Necrokvlts avatar
C-kursen var den jag tyckte var roligaste och den som jag tyckte var lättast, i alla fall derivatorna. Av någon anledning var jag den enda i klassen som inte hade jättelätt för talföljder.
Citera
2009-09-24, 23:13
Medlem
Att man tycker att A- och B-kurserna är tråkiga beror på att de bara är en påbyggnad på högstadiematte. Det är först i C-kursen som det intressanta börjar med derivator. I D kommer de finurliga integralerna och i E kommer de sjuka komplexa talen som nästan kräver en filosofikurs vid sidan av för att ens naturvetenskapliga sinne inte ska kortsluta.
Citera
2009-09-24, 23:21
Medlem
Aleizohiets avatar
Satsar en veckas användartid på FB (dvs jag håller mig från FB i en vecka) om TS är naturare. Känns som på bara skumma kvasi-linjer man ställer sig den frågan.
Citera
2009-09-24, 23:32
Medlem
Otroligs avatar
Nu kanske jag får mothugg, men jag anser att det borde tillhöra den självklara allmänbildningen att förstå begreppet derivata och logaritmer, liksom att man själv var tvungen att nöta in Franska Revolutionen eller buddhistiska seder. Vidare är det många attraktiva högskoleutbildningar som kräver matematik, varvid det är väldigt onödigt att behöva komplettera detta på Komvux om man kommer på bättre tankar.
Citera
2009-09-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Satsar en veckas användartid på FB (dvs jag håller mig från FB i en vecka) om TS är naturare. Känns som på bara skumma kvasi-linjer man ställer sig den frågan.
Eftersom MaC är obligatoriskt på natur, så du kan surfa lugnt veckan ut! För övrigt tycker jag inte att man ska plåga sig igenom något man är helt säker på att man inte kommer ha användning av. Dock ska man helst försöka undvika att låta latheten begränsa sina framtida val! Plågar man sig igenom mattekurserna och är varken intresserad av matematik eller de utbildningar som öppnas genom matte c finns det ingen vits alls att läsa kursen. Man lär heller inte komma ihåg begreppen och ett lägre betygssnitt blir det enda bestående.
Senast redigerad av I.Mazepa 2009-09-24 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in