2009-09-08, 22:57
Medlem
Panchreas avatar
Lite roligt när TotalLiberal "kontrar" med att säga att aktiemarkande på _10_ år har ökat i värde. När vi pratar långsiktighet med guld och dess förmåga att agera valuta är vi direkt uppe i tusentals år. En viss skillnad.

När Rom var huvudstaden i större delen av Europa kunde man för ett guldmynt köpa sig en hyffsat trevlig dräkt. Idag kan man för samma jävla guldmynt på en kostym på Dressman. Tåls att tänka på.
Citera
2009-09-08, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Lite roligt när TotalLiberal "kontrar" med att säga att aktiemarkande på _10_ år har ökat i värde. När vi pratar långsiktighet med guld och dess förmåga att agera valuta är vi direkt uppe i tusentals år. En viss skillnad.

Vad menar du? Att aktier är ett modernare påfund än guld? Med samma argument kunde vi övergå från datorer till spade...
Sen visste jag inte att aktier används som valuta. Trodde det var sedlar och mynt.
Citera
2009-09-08, 23:40
Medlem
Citat:

När Rom var huvudstaden i större delen av Europa kunde man för ett guldmynt köpa sig en hyffsat trevlig dräkt. Idag kan man för samma jävla guldmynt på en kostym på Dressman. Tåls att tänka på.

Ett guldmynt är idag värt runt $1000.

http://www.goldprice.org/gold-prices/1003-Gold-Coins/1001-American-Gold-Eagle.htm

Blir väl kanske två kostymer?

Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Vad menar du? Att aktier är ett modernare påfund än guld? Med samma argument kunde vi övergå från datorer till spade...
Sen visste jag inte att aktier används som valuta. Trodde det var sedlar och mynt.

Guld har bibehållit väre väldigt bra.

http://www.usagold.com/reference/prices/gold-price-history.gif

Dow Jones har inte gått upp så mycket. Därmed hade det varit bättre att bara haft pengarna i guld, vilket följer ganska logiskt när man tänker på att produktiveteten inte ökat i USA, bara värdena på olika papper.
Senast redigerad av Visf 2009-09-08 kl. 23:45.
Citera
2009-09-08, 23:42
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Ett guldmynt är idag värt runt $1000.

http://www.goldprice.org/gold-prices/1003-Gold-Coins/1001-American-Gold-Eagle.htm

Blir väl kanske två kostymer?
$1000 bör väl kunna bli ett dussin kostymer, om vi snackade Dressmann
Citera
2009-09-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
$1000 bör väl kunna bli ett dussin kostymer, om vi snackade Dressmann

Haha, men nog kostar väl en kostym på dressman 2-3000 i varje fall?

Jag vet faktiskt inte, jag köpte min nuvarande i en liten Taiwanesisk butik där de tar mått, skicka dem till Taiwan, sen får man skräddarsydd hela vägen därifrån. Fina grejer. Handel äger
Citera
2009-09-08, 23:50
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Haha, men nog kostar väl en kostym på dressman 2-3000 i varje fall?

Jag vet faktiskt inte, jag köpte min nuvarande i en liten Taiwanesisk butik där de tar mått, skicka dem till Taiwan, sen får man skräddarsydd hela vägen därifrån. Fina grejer.
Jag har köpt en komplett kostym för ca 1000 kr på Dressmann (dock länge sedan).

OnT: Panchea har förstås en bra poäng här. Och det är att guldets värde inte fluktuerar särskilt mycket, och att det aldrig kommer bli värdelöst (vilket kan hända med fiatvalutan). Kort sagt, commodity money is the way to go
Citera
2009-09-09, 00:02
Bannlyst
På Gekås i Ullared säljer de ibland kostymer för 200 kr. Inte för att jag har köpt nån där dock...
Citera
2009-09-09, 00:04
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Jag har köpt en komplett kostym för ca 1000 kr på Dressmann (dock länge sedan).

OnT: Panchea har förstås en bra poäng här. Och det är att guldets värde inte fluktuerar särskilt mycket, och att det aldrig kommer bli värdelöst (vilket kan hända med fiatvalutan). Kort sagt, commodity money is the way to go

Ett guldmynt var ju såklart fruktansvärt ospecifikt av mig. Finns ju olika guldmynt med varierande vikt så det är väl klart att man kan få 10 000kr för ett tyngre.

Guld kan bli helt värdelöst över en natt. Om nu världen kollektiv beslutar sig för att guld suger. Det som talar emot att detta kommer ske är att vi i över 5000 år (minst) har sett guld som ett ypperligt betalningsmedel. Till skillnad från t.ex Dollarn, Euron, Kronan osv.
Citera
2009-09-09, 00:10
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ett guldmynt var ju såklart fruktansvärt ospecifikt av mig. Finns ju olika guldmynt med varierande vikt så det är väl klart att man kan få 10 000kr för ett tyngre.
Jo, det är klart.
Citat:
Guld kan bli helt värdelöst över en natt. Om nu världen kollektiv beslutar sig för att guld suger. Det som talar emot att detta kommer ske är att vi i över 5000 år (minst) har sett guld som ett ypperligt betalningsmedel. Till skillnad från t.ex Dollarn, Euron, Kronan osv.
Ja, okej, men det är ju ett UFO-scenario som heter duga Skall vi ta hänsyn till alla fakta som ligger på bordet (och det skall vi), finns inget alls som talar för att folk kommer sluta värdera guld högt.
Citera
2009-09-09, 00:22
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:

Om USA bestämmer sig för att det är bra att trycka upp ett par miljarder dollar imorgon blir den också rätt värdelös...
Citera
2009-09-09, 00:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Om USA bestämmer sig för att det är bra att trycka upp ett par miljarder dollar imorgon blir den också rätt värdelös...
Dollarn, ja. Inte guldet.
Citera
2009-09-09, 00:52
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Dollarn, ja. Inte guldet.

Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera