2009-09-06, 21:00
Medlem
Hej!
Har ett riktigt irriterande problem..
Har efter dödsbo anlitat en advokat för bouppteckning samt anlitad som boutredningsman.
När jag diskuterade första gången med honom fick jag kostnad på 8-10k för bouppteckning och runt det dubbla för boutredningen.
Jag har fått fakturor på 50-60 tusen nu. Jag är oxtokig, men måste självklart behärska sig när det är en idiot till advokat..

Förslag hur fan jag skall gå tillväga med detta? Har bl.a. diskuterat med media och dom är väldigt intreserade att göra en story av det. Men jag vill/tänker inte betala denna hutlösa summa.
För varje samtal som förs "tas" hans tid upp och debiterar.
Kostnad för en arbetsredogörelse 700:- utan datum samt tid..

VAD SKALL JAG GÖRA???
Citera
2009-09-06, 21:04
Medlem
Sluta anlita honom och stäm honom istället.
Citera
2009-09-06, 21:05
Bannlyst
Vad som än händer bör du definitivt anmäla personen i fråga till Advokatsamfundets disciplinnämnd;

http://www.advokatsamfundet.se/templ...e.aspx?id=3807

Enligt regler om god advokatsed måste arvodet vara "skäligt", vilket det inte verkar ha varit i det här fallet. Vid en anmälan kan han/hon få en disciplinåtgärd mot sig, vilket t.ex. kan innebära (i värsta/bästa fall) att personen i fråga ej längre kan kalla sig advokat.
Citera
2009-09-06, 21:17
Medlem
stilltons avatar
självklart vill han ha betalt för den tid som han lägger ner på dig. på fakturorna ska han redovisa vad han tar betalt för. om det är småprat i telefon, eller mer utredande arbete kanske han inte behöver redovisa exakt, men hen borde åtminstone kunna säga något i stil med "1/8 2009: 2 timmar rådgivning per telefon: 4214 kr". begär en specifikation på fakturan och bestrid dom delar som du inte har köpt.
Citera
2009-09-06, 22:15
Medlem
Det sjuka är att jag begär också att han skall speca tiden, men dilemmat är att han vill ha BETALT för detta!!!!
Citera
2009-09-07, 19:22
Medlem
De måste väl vara specifierat på fakturan hur kostnaderna är uppdelade? Är de orimliga är det läge att anmäla.
Citera
2009-09-07, 21:05
Medlem
Självklart,
Har diskuterat med honom idag, men får inget konkret svar. Har även bandat samtalet...

Kommer att:
- Bestrida fakturan upp till basbelopp ca 20k.
- Anmäla till advokatsamfundet
- Kontaktat media, och berätta fakta

Återkommer med mera, men kom gärna mer förslag.
Anmäl, säger ni, för vad?
Citera
2009-09-07, 21:16
Medlem
belaruss avatar
Vad du skall göra är inte en disciplinär anmälan utan att begära en arvodesprövning.

http://www.advokatsamfundet.se/templ...e.aspx?id=3808

Du kan också välja att antända vad det kostar och se hur eld och sedlar fungerar tillsammans. Arvodet är knappast felaktigt. 60 k innebär ca 30 h, vilket är rimligt för ett dödsbo. Tror du advokater jobbar gratis efter 10 års eftergymnasial utbildning?
Citera
2009-09-07, 21:42
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belarus
Vad du skall göra är inte en disciplinär anmälan utan att begära en arvodesprövning.

Du kan också välja att antända vad det kostar och se hur eld och sedlar fungerar tillsammans. Arvodet är knappast felaktigt. 60 k innebär ca 30 h, vilket är rimligt för ett dödsbo. Tror du advokater jobbar gratis efter 10 års eftergymnasial utbildning?

Har han fått siffran 30k så ska arvodet självklart inte hamna på det dubbla. Det säger väl sig självt?
Citera
2009-09-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belarus

2000:- / timme och då ska han dessutom ha betalt för att speca räkningen?
Vafan, någon jävla rimlighet måste det finnas.
Ska han ha betalt 5:- för att slicka på frimärket också?
Citera
2009-09-07, 23:53
Medlem
belaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
2000:- / timme och då ska han dessutom ha betalt för att speca räkningen?
Vafan, någon jävla rimlighet måste det finnas.
Ska han ha betalt 5:- för att slicka på frimärket också?
2000 kr per timme är rätt kasst. Schysta advokater tar 3000 kr per timme. I ett prejudikat som är så färskt som från i somras slogs det fast att 1800 kr får anses som en "måttlig kostnad för ett externt ombud". Man kan inte jämföra med vad brottsmålsadvokater får (timkostnadsnormen är 1190 eller nåt) eftersom de är statligt uppdragsgivna och dessutom chillar de på jobbet (att sitta i rätten är inte särskilt betungande).

När jag tänker på det tycker jag 30 h låter litet. Man räknar ju inte bara arbetstid utan även tidsspillan, såsom restid. Dessutom skall reskostnader betalas. Det är inte omöjligt att advokaten varit snäll och du kanske får en nota på 100k när advokatsamfundet, som har ett intresse av att hålla arvodena uppe, har kikat på det.
Citera
2009-09-08, 09:43
Medlem
Tror jag inte, han kan ju för fan inte ens speca sin tid.
Han tar 1150:-/h...
Jag har som sagt låtit en annan advokat kolla på arbetsredogörelsen (som han tog 700kr för), och uppskattar att fakturan är "kryddad" med ca 10-15k (drygt 10h)...

Han har inte ens informerat oss om att kostnaderna faktiskt är uppe i över det dubbla, han kör på precis i sin egen takt och bara kostar fast jag inte ens vill det. Han ville inte ens entlediga sitt uppdrag... hatar den här människan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in