2009-09-06, 18:44
Medlem
pastoratets avatar
www.flashback.org/forumdisplay.php?f=178

Jag antar att ett forum som detta blev oumbärligt för ett par år sedan i.o.m. kontroverserna kring Jyllands-posten och Lars Vilks men vilken funktion fyller det nu, ca. två och ett halvt år senare? Den lilla aktivitet som förekommer där utgörs huvudsakligen av kollektiva fördömanden av något någon muslim någonstans gjort. Naturligtvis finns även en del intressanta diskussioner men skulle inte dessa tjäna på att tas i mer aktiva delfora? I skrivande stund har det tio besökare, det enda som har färre är "Revisionism" (9), underfora och dolda fora undantagna.

Frågorna är spännande och ämnet intressant men nivån och aktiviteten är ofta nedslående, därför ser jag gärna att avdelningen "Det sekulära samhället" läggs som underforum i "Religion" eller helt enkelt skrotas och aktiva diskussioner flyttas antingen dit, "Politik - utrikes/inrikes", "Censur & yttrandefrihet" eller var de nu kan tänkas höra hemma.

Tankar?
Citera
2009-09-06, 19:33
Moderator
Humbugs avatar
Jag har försökt få en utveckling av det forumet, men brist på idéer om hur man ska göra har stoppat det.
Det sekulära samhället är en avdelning där ett samhälle fritt från religion diskuteras. Hur ska man till exempel ersätta profana begravningar? Ska man stimulera bildandet av sekulära begravningsplatser?
Det är inte renodlad ateistisk avdelning, men sådana diskussioner hör absolut hemma där.

Jag tycker att den behövs, men bristen på intresse/förståelse är stor.
En teori jag haft är att folk inte förstår vad ordet "sekulär" betyder. Många tycks tro att det är platsen för allmän islamkritik, men detta är inte helt rätt.
Jag ser gärna ett namnbyte. Exempelvis "Ateism och Sekulariering". tror att intresset skulle öka då.
Citera
2009-09-06, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Exempelvis "Ateism och Sekulariering". tror att intresset skulle öka då.

Ateism borde höra hemma i religion.
Konstigt att ha två forum. Ett om religion och ett om avsaknad av religion. Borde väl avsaknad av religion platsa i Religionsforumet?

Annars underforum tycker jag är bra.
Citera
2009-09-06, 20:35
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanien
Ateism borde höra hemma i religion.
Konstigt att ha två forum. Ett om religion och ett om avsaknad av religion. Borde väl avsaknad av religion platsa i Religionsforumet?

Annars underforum tycker jag är bra.

är ateism en religion?
Citera
2009-09-06, 21:20
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag har försökt få en utveckling av det forumet, men brist på idéer om hur man ska göra har stoppat det.
Det sekulära samhället är en avdelning där ett samhälle fritt från religion diskuteras. Hur ska man till exempel ersätta profana begravningar? Ska man stimulera bildandet av sekulära begravningsplatser?
Det är inte renodlad ateistisk avdelning, men sådana diskussioner hör absolut hemma där.

Jag tycker att den behövs, men bristen på intresse/förståelse är stor.
En teori jag haft är att folk inte förstår vad ordet "sekulär" betyder. Många tycks tro att det är platsen för allmän islamkritik, men detta är inte helt rätt.
Jag ser gärna ett namnbyte. Exempelvis "Ateism och Sekulariering". tror att intresset skulle öka då.
Ja, det är ju sådana frågor som skulle ha sin naturliga plats där. Däremot tycker jag att det skulle missa poängen en aning att kalla det ateism (och sekularisering), ett spontant förslag på namn är "Sekularisering och offentlig religion" då det ju är just samhällsperspektivet som skall vara i fokus, inte de rent filosofiska dimensionerna av religion.

Kanske kan en ny klistrad tråd i forumet för diskussion om förbättringar och en uppdaterad vägledning för diskussioner däri vara ett steg framåt? Den förra har ju trots allt ett par år på nacken.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
är ateism en religion?
Nej, men ett religionsfilosofiskt ställningstagande och diskuteras bäst bland andra sådana. Sekularisering och ateism behöver absolut inte gå hand i hand.
Citera
2009-09-07, 10:43
Bannlyst
Citat:
är ateism en religion?
Enligt de flesta definitionerna, ja.
Citera
2009-09-07, 12:56
Medlem
csts avatar
Citat:
är ateism en religion?
Saxat från Wikisidan om Ninian Smart: http://en.wikipedia.org/wiki/Ninian_Smart#Dimensions_of_religion
Citat:
Dimensions of religion

Smart is widely known for his seven-part definition of religion, or rather scheme of study because this approach avoids, at bottom, the problem of definition. Whatever else religion may or may not be – whether theistic or non-theistic, religions possess certain recognizable elements, which can be studied. These dimensions vary in importance but are almost always present. Smart divided these into "historical" and "para-historical," meaning by the latter those dimensions that take the investigation into the experience, or inner lives, or religious people. The "historical" can be studied empirically, the para-historical takes the student into the realm of belief and concepts and requires dialogue and participation; "since the study of man is in an important sense participatory – for one has to enter into men’s intentions, beliefs, myths, desires, in order to understand why they act as they do – it is fatal if cultures including our own are described merely externally, without entering into dialogue with them."[16]

Smart’s sevenfold scheme of study:

1. Doctrinal
2. Mythological
3. Ethical
4. Ritual
5. Experiential
6. Institutional
7. Material (added in his 1998 text)

Note: Smart categorized 1-3 as para-historical and 4-6 as historical.
Citera
2009-09-07, 21:02
Moderator
Humbugs avatar
Ateism är en filosofi och en livsåskådning. Religion är det definitivt inte.
Citera
2009-09-07, 21:34
Medlem
Von0bens avatar
Ateism är en företeelse som hänger samman med religion (eftersom ateism är ett avståndstagande till religion) och borde därför kunna diskuteras under någon sorts allmänt religionsforum.

Forumindelningen är ju inte liktydig med ett allmänt klassifikationssystem över världens alla ämnen, utan efter behovet av speciella avdelningar pga mängden inlägg om ett visst ämne.
Citera
2009-09-07, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Ateism är en företeelse som hänger samman med religion (eftersom ateism är ett avståndstagande till religion) och borde därför kunna diskuteras under någon sorts allmänt religionsforum.

Exakt så jag tänkte.
Citera
2010-10-02, 12:07
Medlem
Bump!

Har forumet ens någon moderator för tillfället?
Citera
2010-10-02, 13:53
Medlem
Xploits avatar
Forumet verkar ha stått utan moderator sedan jag avgick för några dagar sedan. Anledningarna till att det fortfarande stor utan moderator kan vi givetvis endast spekulera i, men kanske har denna tråds orginaltema blivit högst aktuellt igen, varför någon moderator inte har tillsatts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in