Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag har försökt få en utveckling av det forumet, men brist på idéer om hur man ska göra har stoppat det.
Det sekulära samhället är en avdelning där ett samhälle fritt från religion diskuteras. Hur ska man till exempel ersätta profana begravningar? Ska man stimulera bildandet av sekulära begravningsplatser?
Det är inte renodlad ateistisk avdelning, men sådana diskussioner hör absolut hemma där.
Jag tycker att den behövs, men bristen på intresse/förståelse är stor.
En teori jag haft är att folk inte förstår vad ordet "sekulär" betyder. Många tycks tro att det är platsen för allmän islamkritik, men detta är inte helt rätt.
Jag ser gärna ett namnbyte. Exempelvis "Ateism och Sekulariering". tror att intresset skulle öka då.
Ja, det är ju sådana frågor som skulle ha sin naturliga plats där. Däremot tycker jag att det skulle missa poängen en aning att kalla det ateism (och sekularisering), ett spontant förslag på namn är "Sekularisering och offentlig religion" då det ju är just samhällsperspektivet som skall vara i fokus, inte de rent filosofiska dimensionerna av religion.
Kanske kan en ny klistrad tråd i forumet för diskussion om förbättringar och en uppdaterad vägledning för diskussioner däri vara ett steg framåt? Den förra har ju trots allt ett par år på nacken.
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
är ateism en religion?
Nej, men ett religionsfilosofiskt ställningstagande och diskuteras bäst bland andra sådana. Sekularisering och ateism behöver absolut inte gå hand i hand.