Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-09-06, 14:42
Medlem
Tjo.

Jag har på senare tiden haft lite smått problem med min dator. (Som är relativt ny 5-6 månader.)
Började med att processer slutade att fungera, såsom firefox, och kunde inte stängas av genom task manager. Och när jag tankade så laggade datorn så den blev helt oanvändbar.
Trodde första detta var ett virus, och eftersom antivirus inte hittade något, formatterade jag om datorn.

Nu efter ny installation av OS har jag liknande problem igen. När jag unrarade en 8gb fil så frös datorn totalt under tiden den unrarade, och en gadget visade "5mb free memory" under detta.
(Har 4gb ram.)

Så är detta ett ram fel, eller ett cpu fel? (eller möjligtvis något annat?)
Hjälp vore uppskattat då jag är relativt ovetande angående datorer.
Citera
2009-09-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xephy89
Tjo.

Jag har på senare tiden haft lite smått problem med min dator. (Som är relativt ny 5-6 månader.)
Började med att processer slutade att fungera, såsom firefox, och kunde inte stängas av genom task manager. Och när jag tankade så laggade datorn så den blev helt oanvändbar.
Trodde första detta var ett virus, och eftersom antivirus inte hittade något, formatterade jag om datorn.

Nu efter ny installation av OS har jag liknande problem igen. När jag unrarade en 8gb fil så frös datorn totalt under tiden den unrarade, och en gadget visade "5mb free memory" under detta.
(Har 4gb ram.)

Så är detta ett ram fel, eller ett cpu fel? (eller möjligtvis något annat?)
Hjälp vore uppskattat då jag är relativt ovetande angående datorer.

Kör memtest86 (http://www.memtest86.com ladda ned image och bränn). får du inga fel så är det iallafall inte minnet. Får du fel kan det vara något annat än minnet iallafall. Jag hade en gång ett moderkort som gav minnesfel t.ex. Men det är ju lätt att felsöka om det är en specifik sticka.

/Hast
Citera
2009-09-06, 21:37
Medlem
Det är klart att den äter upp allt minne om du packar upp 8Gb, eller har du mer minne än så?

Jag tycker det låter som vanligt windows bruk. Har du testat med något annat?
Citera
2009-09-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Det är klart att den äter upp allt minne om du packar upp 8Gb, eller har du mer minne än så?

Winrar cachar väl inte rubbet i RAM-minnet innan den skriver till disk? Låter konstigt.

/Hast
Citera
2009-09-07, 00:40
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Ehh? Jag har 4GB minne. Att packa upp rar-filer käkar inte ram, det suger en hel del cpu.
Citera
2009-09-07, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ehh? Jag har 4GB minne. Att packa upp rar-filer käkar inte ram, det suger en hel del cpu.

Jag trodde att om man packar upp så läser winrar upp så mycket den kan i minnet för att sedan skriva ner allt för att sedan återupprepa, för mig låter något annat väldigt ineffektivt. Istället för att man skall behöva läsa upp saker i den minimala cachen snurra några varv för att skriva ner skiten, och sedan återupprepa. Men jag är kanske bara kass.

För att testa: ta tid på hur lång tid det tar att packa upp en fil till samma disk, ta även ut alla minnesstickor förutom en. Sätt därefter in dem igen, stäng av swapen och packa upp till en annan disk(skall väl inte spela någon roll om det bara är processorn som arbetar). Likheten finns väl i att försöka tanka i 100Mbit när man har en IDE-66 i burken.

Jag försöker ingalunda vara sarkastisk, jag trodde bara jag hade någorlunda koll, men grejen med datorer verkar ha sprungit ifrån mig.

Jag har aldrig (10-15 år) varit med om annat än att datorn knappt blivit obrukbar när man packar upp större grejer i Windows. Något måste jag göra fel.
Senast redigerad av HjalmarStorm 2009-09-07 kl. 02:42.
Citera
2009-09-07, 03:00
Medlem
Citat:
Jag trodde att om man packar upp så läser winrar upp så mycket den kan i minnet för att sedan skriva ner allt för att sedan återupprepa, för mig låter något annat väldigt ineffektivt. Istället för att man skall behöva läsa upp saker i den minimala cachen snurra några varv för att skriva ner skiten, och sedan återupprepa. Men jag är kanske bara kass.

För att testa: ta tid på hur lång tid det tar att packa upp en fil till samma disk, ta även ut alla minnesstickor förutom en. Sätt därefter in dem igen, stäng av swapen och packa upp till en annan disk(skall väl inte spela någon roll om det bara är processorn som arbetar). Likheten finns väl i att försöka tanka i 100Mbit när man har en IDE-66 i burken.

Jag försöker ingalunda vara sarkastisk, jag trodde bara jag hade någorlunda koll, men grejen med datorer verkar ha sprungit ifrån mig.

Jag har aldrig (10-15 år) varit med om annat än att datorn knappt blivit obrukbar när man packar upp större grejer i Windows. Något måste jag göra fel.
Det måste du verkligen göra, om min CPU ligger på 1% och RAM på 28% och så börjar jag packa upp en 8.2GB fil med WinRAR så hoppar CPU mellan 5% och 16% och RAM ligger stadigt på 29% och allting flyter på alldeles utmärkt med mina 4GB RAM.
Citera
2009-09-07, 10:02
Medlem
-ELF-s avatar
Kolla hur varma bryggorna är och kolla upp om det är normal temp.
Alltså Southbridge och Northbridge.
Citera
2009-09-07, 11:45
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Kolla hur varma bryggorna är och kolla upp om det är normal temp.
Alltså Southbridge och Northbridge.
Följdfråga: Vilket program är bäst på att visa dessa temperaturer?
Citera
2009-09-07, 21:07
Medlem
Citat:

En negation för mycket i den meningen hoppas jag. OT angående Winrar så får man den utan jämförelse snabbaste prestandaökningen per krona om man ser till att packa från en disk till en annan. Att både läsa och skriva å¨samma disk, dessutom lagom fragmenterad, tar tid.

/Hast
Citera
2009-09-07, 21:31
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Följdfråga: Vilket program är bäst på att visa dessa temperaturer?

Speedfan och Everest är bra program.
Citera
2009-09-07, 22:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Speedfan och Everest är bra program.
Har hört att speedfan e opålitligt så testar Everest. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in