Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-17, 22:52
  #301
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fem år hade gått då "Smågodismannen" blev polisiärt intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Ok, ja för mig låter det rimligt att det är han då. Inte direkt ovanligt att mördare frias pga bevisen inte håller ända ut.

Det är ju inte det.

Gällande "Smågodismannen" så hade han också psykiska problem. Dessutom hade det gått fem år efter mordet och en hel del ombyggnationer hade skett under dessa år som försvårade det hela. Åklagaren fann det därför att det inte var någon mening att försöka få honom dömd.
Citera
2022-09-21, 16:57
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är ju inte det.

Gällande "Smågodismannen" så hade han också psykiska problem. Dessutom hade det gått fem år efter mordet och en hel del ombyggnationer hade skett under dessa år som försvårade det hela. Åklagaren fann det därför att det inte var någon mening att försöka få honom dömd.
Jag minns det här fallet mycket väl och det har alltid intresserat mig. Fick för mig nu att jag skulle söka på Fb och vem dyker upp då om inte Skaraborg! Bekant från en helt annan tråd.
Några saker som jag minns från den gången: Alla som kände Jeanette sa att hon aldrig skulle följt med en främmande person. Var det kanske därför godismannen inte misstänktes, annars kan man ju tycka att polisen borde kopplat ihop fallet med den anmälan som kom mot honom samma kväll. Slarvigt att dom inte följde upp det tycker jag.
Polisen sökte efter en gul bil som hade setts. Hade GM en sådan?
Bredvid kroppen hittades bitar av ett kassettband med gruppen the Hollies. Förmodligen hade det inget med fallet att göra men det tillmättes en viss betydelse i början.

Här på tråden pratas om en rörtång som mordvapnet. Jag har bestämt för mig att det var en sten, som låg bredvid kroppen. Fanns det verkligen inga fingeravtryck kvar någonstans som kunde jämföras med godismannen?
Jag jobbade i Södertälje under 90-talet och frågade några arbetskamrater från Järna om vad de visste. De hade (precis som många här) hört att det var J:s pappa. Någon godisman kände ingen till.
Jag minns också en tidningsintervju i LT – kanske i samband med att mordet skulle preskriberas? – med den utredande polisen. Kan ha varit Törnqvist. Han visade på hyllor med pärmar och hade svurit på att lösa historien. Det borde han väl inte sagt om den var polisiärt uppklarad? Fast här måste jag förstås reservera mig, jag kan minnas artikeln fel.

Tragisk historia i vilket fall, tack igen Skaraborg.
Citera
2022-09-25, 15:41
  #303
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arne Törnqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Jag minns det här fallet mycket väl och det har alltid intresserat mig. Fick för mig nu att jag skulle söka på Fb och vem dyker upp då om inte Skaraborg! Bekant från en helt annan tråd.
Några saker som jag minns från den gången: Alla som kände Jeanette sa att hon aldrig skulle följt med en främmande person. Var det kanske därför godismannen inte misstänktes, annars kan man ju tycka att polisen borde kopplat ihop fallet med den anmälan som kom mot honom samma kväll. Slarvigt att dom inte följde upp det tycker jag.
Polisen sökte efter en gul bil som hade setts. Hade GM en sådan?
Bredvid kroppen hittades bitar av ett kassettband med gruppen the Hollies. Förmodligen hade det inget med fallet att göra men det tillmättes en viss betydelse i början.

Här på tråden pratas om en rörtång som mordvapnet. Jag har bestämt för mig att det var en sten, som låg bredvid kroppen. Fanns det verkligen inga fingeravtryck kvar någonstans som kunde jämföras med godismannen?
Jag jobbade i Södertälje under 90-talet och frågade några arbetskamrater från Järna om vad de visste. De hade (precis som många här) hört att det var J:s pappa. Någon godisman kände ingen till.
Jag minns också en tidningsintervju i LT – kanske i samband med att mordet skulle preskriberas? – med den utredande polisen. Kan ha varit Törnqvist. Han visade på hyllor med pärmar och hade svurit på att lösa historien. Det borde han väl inte sagt om den var polisiärt uppklarad? Fast här måste jag förstås reservera mig, jag kan minnas artikeln fel.

Tragisk historia i vilket fall, tack igen Skaraborg.

Samma här och vi är ju bekanta från en riktig långkörare till tråd.

Jag är osäker på MGM bil vilken färg denna hade. Har för mig att det en nyare Volvo av något slag. Kollade upp detta i länken och MGM ägde då en vit Volvo av modell 140.

Ang. mordvapnet så skrev jag följande i ett inlägg 2009:

(FB) "Sommarmordet". Olöst mord: Jeanette Johansson, Södertälje, 1969.

P. g. a. sitt yrke så hade han i a f en hel del verktyg i denna. Arne Törnqvist intervjuades i TV i en dokumentär. Där uttalade han sig att han själv hade samtalat med "Smågodismannen". I denna dokumentär, mycket länge sedan jag såg den, att det aldrig hade funnits någon annan misstänkt person och sade också att mordet på fröken Johansson ansågs som polisiärt uppklarat. En sak jag minns som Törnqvist pratade om och som styrkte att "Smågodismannen" var GM var att han kunde berätta hur han hade besökt hennes grav i närheten av Kamratstugan och att det då var polis på plats. De fick syn på honom så han sprang då snabbt därifrån. Detta kunde inte någon annan än GM känna till.

https://www.youtube.com/watch?v=uaW75SzfXQk&t=580s

Det var INTE Arne Törnkvist som gjorde den här intervjun jag tänkte på utan den pensionerade kommissarien Gösta Claesson. 14:00 in i programmet.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-09-25 kl. 15:52.
Citera
2022-09-26, 21:41
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är ju inte det.

Gällande "Smågodismannen" så hade han också psykiska problem. Dessutom hade det gått fem år efter mordet och en hel del ombyggnationer hade skett under dessa år som försvårade det hela. Åklagaren fann det därför att det inte var någon mening att försöka få honom dömd.
https://www.google.com/maps/place/Tv...1!4d17.5715623 Hej! "Skaraborg" Var inte den så kallade "Godismannen" som var intressant i utredningen om mordet på Jeanette sommaren 1969, känd av polisen för sexbrott som han begick i Oskarshamnstrakten i Småland några år tidigare? Hur ser det ut nu för tiden år 2022 på den del av Tvetavägen som löper från Södertälje till Järna där Jeanette hittades mördad i juli månad 1969 ,och har Tvetavägen och det område som Jeanette hittades mördad förändrats rätt mycket ?
__________________
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-09-26 kl. 21:43. Anledning: Redigering
Citera
2022-09-26, 22:27
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Olösta Fall avsnitt # 99 publicerat 2022-03-10:

https://olostafall.se/avsnitt-99-studentmordet/

Citat:

"Det olösta mordet på Jeanette Johansson

Jeanette var bara 20 år gammal när någon bestämde sig för att avsluta hennes liv, på en junidag som inte var som alla andra. En dag som egentligen skulle bli första dagen i frihet - hennes studentdag, slutade i tragedi. Och än idag vet vi inte vem det var som mördade Jeanette när hon ensam vandrade hem genom skogen i sommarnatten."
Då verkade som att GM på helt måfå valde Jeanette, och att han stannade bilen på vägkanten och påstod att han vill erbjuda henne skjuts hem till hembostaden i Järna, men han svängde istället in på en sidoväg där han våldtog och ströp henne när hon skrek och gjorde motstånd och att han därefter utdelade flera slag med en rörtång mot hennes bakhuvud och transporterade kroppen till en numera nedriven stuga och sen begravde han kroppen i ren panik och sen stack han hem till sin lägenhet i Södertälje. Han kunde tack vare vittnesuppgifter och spaningsinsatser av polisen i Södertälje gripas, och sen kommer frågor. 1)Varför beslutade åklagaren i Södertälje Tingsrätt att antingen i December 1974 eller januari-februari 1975 lägga ner förundersökningen mot "Godismannen" trots att det fanns starka indicier på att "Godismannen" ska ha våldtagit och mördat Jeanette natten mot 1 juli 1969 mellan klockan 2,30 och 3,00 ? 2) Hade man eventuellt kunnat klara upp mordet på Jeanette om man hade hos regeringen redan då i början av 1990 beslutat om att skrota preskriptionstiden för mord och övriga brott? 3)Och hade inte de bevismaterial och information om de förhör som hölls med "Godismannen vid 2 tillfällen på polisstationen i Södertälje under hösten 1974 kunnat räcka till att få honom åtalad och fälld för mordet på Jeanette vid en eventuell rättegång som hade kunnat hållas i Södertälje Tingsrätt under våren eller sommaren 1975 och samtidigt hade fallet blivit både polisiärt och rättsligt officiellt uppklarad?
__________________
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-09-26 kl. 22:36. Anledning: Redigering
Citera
2022-09-27, 21:42
  #306
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket förändrat i detta område redan 1974.

Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
https://www.google.com/maps/place/Tv...1!4d17.5715623 Hej! "Skaraborg" Var inte den så kallade "Godismannen" som var intressant i utredningen om mordet på Jeanette sommaren 1969, känd av polisen för sexbrott som han begick i Oskarshamnstrakten i Småland några år tidigare? Hur ser det ut nu för tiden år 2022 på den del av Tvetavägen som löper från Södertälje till Järna där Jeanette hittades mördad i juli månad 1969 ,och har Tvetavägen och det område som Jeanette hittades mördad förändrats rätt mycket ?

Det stämmer att "Smågodismannen" blev intressant i mordet på Jeanette Johansson men inte förrän 1974.

Jag visste att "Smågodismannen" (tyckte om sega råttor) var misstänkt för sexualbrott på hans hemort i Småland. Kände dock inte till att detta var i trakterna av Oskarshamn. Redan 1974 var detta område starkt förändrat med bl. a. mycket ny bebyggelse.
Citera
2022-09-27, 21:55
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det stämmer att "Smågodismannen" blev intressant i mordet på Jeanette Johansson men inte förrän 1974.

Jag visste att "Smågodismannen" (tyckte om sega råttor) var misstänkt för sexualbrott på hans hemort i Småland. Kände dock inte till att detta var i trakterna av Oskarshamn. Redan 1974 var detta område starkt förändrat med bl. a. mycket ny bebyggelse.
Då har hela området som inbegriper hela Tvetavägen som löper från Södertälje till Järna förändrats rejält mellan 1974 och fram tills 2022 med asfaltering av hela Tvetavägen samt att man har rivit ner en del byggnader inklusive rivit ner den lada som blev intressant i mordutredningen och stora delar av skogen har nog sågats ner och nya byggnader har uppförts och nya vägar dragits och asfalterats samt att man har eventuellt satt upp vägbelysningsstolpar och eventuellt gjort ny GC-väg så mycket har förändrats mellan 1974 och 2022.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback