Citat:
Ursprungligen postat av Joplin
vad är grejen med combatsystemet?
I DDO så kan du hamna i situationer där du och en fighter står och håller en chokepoint så som en dörr eller korridor. Han blockar och du, som rogue, flippar över gruppen och backstabbar. En mage kan lägga upp en wall of fire strategiskt i samma syfte. Du kan använda trip, bluff, block, defensive fighting...ja allt som finns i D&D i princip. I DDO känns ens olika förmågor mycket viktigare än i andra mmo, speciellt WoW, där hela stridssystemet känns mest som number crunching. Känslan i striderna är mer som i Dragon age origins kan man säga. I wow så bunnyhoppar folk bara runt och skickar iväg sina "siffror" emot andra "siffror".
Min main i DDO är en halfling rogue, och det är jävligt tillfredsställande att först trippa en fiende så han hamnar på rygg, ge honom en omgång för att därefter bluffa honom "hey, bakom ryggen grabben!" så han snurrar runt och undrar wtf medans man dunkar in nya backstabs. Dessa förmågor som alla klasser har fungerar bättre eller sämre beroende på hur man fördelar sina poäng vid levlande. Man kan tex satsa mer på trip än bluff osv. De andra klasserna har andra trix för sig. Som spellcaster har du tex möjlighet att använda diplomacy för att nerfa aggro. Jag har aldrig haft så kul som caster som jag har i ddo. Jag står bakom frontgruppen och bombar iväg magic missiles, charms, webs, fireballs osv.
DDO har i princip en full adaption av Dungeons and Dragons regelset.
Jag rekommenderar alla som har trötnat på sitt MMO att testa DDO. Man kan spela bra länge utan att känna att man måste köpa loss content. Jag skall bli betalande Vip nu men har spelat fritt i två veckor och haft skitkul. Rasen Drow som man kan köpa för stålars har jag redan låst upp genom att samla "favor". Mestadels köper man speciella områden och dungeons för pengar. Man kan också bli vip som sagt och köpa loss hela rasket på en gång.